🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ( واژه های توفانی)

(ثبت: 262457) مرداد 8, 1402 
( واژه های توفانی)

چشمان سبز تو در زمستان های برفی
همیشه یاد آور چمنزارهای سبز بهارند
چشمان سبز و گونه های سپید و لبان سرخ تو
پرچم جمهوری اهورایی غم زده گان جهان است
مژه هایت، نرده های استبدادی ست،
بر گرداگرد زیبایی چشمانت،
زیبایی سوار بر قایقی چوبی ،
سرگردان است در دریاچه ی چشمانت،
تو پلک می زنی ،
و انگار شاپرکی بال بال می زند در باغ،
و من همین که پلک می نهم بر هم،
مدام می تراود به ذهنم رویای دل انگیز آزادی.

 

مهدی بابایی ( سوشیانت)

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نقدها
  1. مهرداد مانا

    مرداد 8, 1402

    سوشیانت عزیز
    شعرت در من شوقی آفرید که ناچارم کرد اول صبح دست به نوشتن شوم . فکر می کنم ترکیب یک موضوع اجتماعی با یک موضوع شخصی کاری ست که شاعران را از بسیاری بن بست ها نجات می دهد ( و این روشی ست که سعی کرده ام خود به آن وفادار بمانم )
    اما در این شعر نکات کوچکی را اگر رعایت کنید ، بی تردید بر زیبایی کار خواهد افزود :

    یک : ما سه نوع گویش داریم ( آرکاییک _ معیار _ محاوره ) که معمولا قاتی کردن آنها با هم باید زمینه ای خاص داشته باشد که برای مخاطب قابل پذیرش باشد . فعل ” می نهم ” که آرکاییک است به کلیت شعر که زبان معیار است ، نمی آید و پیشنهاد مانا این است که عوض شود .

    دو : واژه ی ” چشمان ” اگر از علامت جمع غیر فارسی آن ( الف + نون ) گذشت کنیم ، در شعر ۴ بار تکرار شده که دستکم دو مورد آن را می توان فاکتور گرفت بی آنکه به شعر آسیب بزند .

    سه : اساسا مصدر تراویدن و افعال مربوط به تراوش به حرف ” از ” مربوط می شوند . حال آنکه در اینجا این موضوع نادیده گرفته شده و سوشیانت عزیز که بی شک شوق ارسال شعر کمی دقتش را تحت الشعاع قرار داده ، از حرف ” به ” استفاده نموده و ” می تراود از ” به ” می تراود به ” تبدیل شده که به نظرم تعویض آن به زیباتر نمودن شعر کمک خواهد کرد …

    و اما این اشکال تراشی اول صبح مانع از آن نمی شود که اذعان کنم ترکیب جمهوری غمزدگان / وصف چشم های سبز معشوق / تقارن استبداد و آزادی و مرز میان آنها که به شکل نرده آمده است ، را در شعر ندیدم و لایک نکردم . اینها همه زیبایی ست و انصاف آن است که گفته شوند تا شاعر عزیز متوجه شود از دید دیگران نقطه ی قوتش کدام است ؟

    زیاده عرضی نیست
    سپاس از تحمل تان

نظرها
  1. محمد رضا خوشرو

    مرداد 9, 1402

    عاشقانه زیبایی بود
    جناب بابایی
    برقرار باشید
    🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا