🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 کار نیکو

(ثبت: 209642) اردیبهشت 15, 1398 

خود كفايي من از عادت فرزانگي است

حرص جويي همش از علت ديوانگي است

هر كه با حرص و طمع، رو به فزوني برود

بي خبر هست،كه كارش همه وارونگي است

خودكفا باش كه محتاج به مردم نـشوي

چون كه از خود بخوري،نان تو از خانگي است

هر كه با حرص و طمع، خانه اي آباد كند

خانه اش آباد نـشد ،روي به ويرانگي است

كار آماده و نيكـو بنمـا اي پسـرا

كار نيكو پسرا ، همت مردانگي است

فكر آزاد خودت ، كار بـفرما پسـرا

فكر نيكو ، همه جا ثروت آزادگي است

صافي و سادگي از بهر خودت عيب مدان

هر كجا كار نكو مي بُوَد از سادگي است

بي خبر مگذر از افكاري هر دشمن و دوست

بي خبر بودنِ از دوست زِ بيگانگي است

مرد افتاده طبيعت ، نـهراسد زِ خطر

راه بگذشته زِ هر كوه ، زِ افتادگي است

خانه ي عدل بنا كن ، نه تظلّم و ستم

ستم و ظلم خودش ، آفت هر خانگي است

آخرِ كار بشر هر چه بُوَد ، از خود اوست

رمز اين كار هم از حكمت يزدانگي است

فطرت ديو ، اگر فطرت آدم مي بود

كار ديوان نـتوان گفت:كه ديوانگي است

آدم اول زِ كه مي بود ، دَد و ديو زِ كيست

فطرت ديو و دَدس ، حالت ديوانگي است

فطرت ديوس و انسان، حسن اين هر دو كدام

جالبـس بهـر بشـر ، وَز ره فرزانگي است

٭٭٭

 

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها
  1. جواد مهدی پور

    اردیبهشت 15, 1398

    درود بر شما جناب مصطفایی عزیز

    زیبا سرودید

    زنده باشید🌿💐💐💐💐

  2. عظیمه ایرانپور

    اردیبهشت 15, 1398

    درود بر شما
    زیباست
    وزن مصرع8 اینطور درست میشه: خانه آبعد نشد….
    درمورد قافیه هم”گی” از حروف قافیه محسوب نمیشه

  3. ولی اله بایبوردی

    اردیبهشت 16, 1398

    درود بر شما استاد عزیز
    فكر نيكو ، همه جا ثروت آزادگي است
    آزادگی درون ….

    تقدیمی :

    بشنوی با گوش جان آن نغمه را
    همچو موسی نار را رؤیت دلا

    گاه چون ایوب گردی جان من
    در درون ماهی چو یونس برملا

    ولی اله بایبوردی

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا