🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 آیا مردم ارزش جانفشانی وازخودگذشتگی را دارند

(ثبت: 264607) مهر 21, 1402 

 

هنگامی که چگوارا را پس از آنکه چوپانی محل اختفای او را لو داد دستگیر کردند یکنفر از چوپان پرسید: چرا او را لو دادی درحالیکه او تمام عمرش را برای دفاع از حق شما گذاشت ؟
مرد چوپان پاسخ داد: چون جنگهای او با دشمنان گوسفندان مرا می‌ترساند.
بعد از مقاومت جانانه محمد کریم در مصر در مقابل لشکر فرانسه به فرماندهی ناپلئون بناپارت بالاخره دستگیر شد. ناپلئون به او گفت: واقعا متاسف میشوم مردی را که با شجاعت و شهامت از سرزمین خود دفاع کرده را اعدام کنم بعلاوه دوست ندارم تاریخ از من بعنوان کسی که قهرمانان را که از وطن خود دفاع میکردند اعدام میکرد یاد کنند لذا تو را عفو میکنم اما در مقابل ده هزار قطعه طلا در ازای سربازانی که از من کشته شدند از تو میگیرم.
محمدکریم گفت من مال زیادی ندارم اما برگردن تجار و ثروتمندان بیش از اینها حق دارم.
ناپلئون گفت: به تو مهلت میدهم تا این مبلغ را فراهم کنی و محمد کریم درحالیکه دست و پایش به زنجیر بود و سربازان فرانسوی او را محاصره کرده بودند به بازار اسکندریه رفت و امیدوار بود کسانی که بخاطر آنها اینهمه جانفشانی کرده است در مقابل جانش این تعداد قطعه طلا را بپردازند اما نه تنها هیچکس حاضر نشد کمکی به او بکند بلکه او را متهم کردند که او باعث ویرانی اسکندریه و خراب شدن اوضاع اقتصادی بوده است.
محمد کریم ناامید و دلشکسته به نزد ناپلئون بازگشت. ناپلئون به او گفت:
چاره ای ندارم جز اینکه تو را اعدام کنم اما نه به این دلیل که با ماجنگیدی و تعداد زیادی از سربازان مرا کشتی بلکه به این دلیل که زندگی خود را بخاطر مردمانی ترسو که تجارتشان را به آزادی سرزمینشان ترجیح میدهند فدا کردی.
بزرگی میگفت: جانفشانی برای جامعه ی جاهل مانند آن است که کسی جسم خود را به آتش بکشد تا مسیر را برای انسان کوری روشن کند.
بنظر شما آیا مردم لیاقت جانفشانی و ازخودگذشتگی دارند و آیا باید بخاطر چنین مردمی جنگید؟

 

 

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند (1):

کاربرانی که این مطلب را خوانده اند (3):

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا