🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 بازیچه

(ثبت: 254330) دی 6, 1401 

 

با خری هم خانه شد روزی سگی
گفت تا کی می شوی تسلیم کار

انتهایی نیست بر این جـهل تو
استخوانت خـرد شد در زیر بار

لطمه ها دیدی تو از ریگ و کلوخ
رفت در پاهای تو همواره خار

در میان مردمان این شد مثل
هرکه بی عقل است گویندش حمار

خر به آرامی جوابش داد و گفت
ما شدیم بازیچه ی این روزگــار

خود نمی گویی که در سرمای شب
پاسبانی می کنی با حــال زار

این همه مرغ و خروس و جوجه را
تو چرا پس می زنی ای گوشتخوار

تا که پای دزد را زخـمی کنی
می شوی دیوانه و مفلوک و هار

هر دو از اصل و رمق افتاده ایم
پس مگو با من دگر از ننگ و عار

 

 

 

 

نظرها 12 
  1. علی معصومی

    دی 6, 1401

    درودها جناب خسروی ارجمند
    زیبا سروده اید
    ♧♧♧
    هر کسی در کار خود مشغول شد
    خاک با طوفان و قطره جویبار

    بلبلان با گل، کلاغان با چنار
    ان یکی با نغمه این یک قار قار

    ✍بداهه

    • محمد خسروی

      دی 7, 1401

      سپاسگزارم گرامی و ارجمند
      زیبا می خوانید
      پاینده باشید
      در پناه خدا
      💐💐💐

  2. در حریم آسمان این دلم
    خود نمایی می کند ابر بهار
    زین هیاهو ساز دل بشکسته است
    با سر انگشتی بگرید زار زار
    آب چشم چشمه ساران خشک شد
    صحن گلشن را بگیرد خار خار
    صورت چون ماه تو بوسیدنی است
    خسروی جانا! بدان را نیک دار
    تقدیمی اینجانب به جناب خسروی که با غزل نابش سایت را مزین کرده است.
    درودتان باد.
    فقط این بیت را حقیر ویرایش کرده تا شکست وزنی آن روان تر گردد:
    خر به آرامی بگفتا چون سگان
    گشته ام بازیچه ی این روزگــار
    🌼🌼🍎🍎🍎🌼🌼
    چون تو ام بازیچه ی این روزگــار

    • محمد خسروی

      دی 7, 1401

      بی نهایت سپاس از تقدیمی و سخاوتتان
      ادیب گران قدر
      می آموزم از شما
      شاد و تندرست باشید
      در پناه خدا
      درود بیکران
      💐💐💐

  3. صفا یغمایی

    دی 6, 1401

    درودهاجناب خسروی نازنین
    عالی قلم زده‌اید.
    دستمریزاد
    خیلی لذت بردم دوست گرامی.
    🌺🌺🌺

    • محمد خسروی

      دی 7, 1401

      بزرگوارید عزیز و ارجمند
      عالی مهر و سخاوت شماست
      در پناه خدا باشید
      درود
      💐💐💐

  4. سلام و درودتان
    به گمانم منظورتان سرزنش بیگاری بوده باشد نه کار و همت.
    سپاس تان
    🌹🌹🌹

    • محمد خسروی

      دی 7, 1401

      سلام و عرض ادب بسیار گرامی
      قطعا کار و همت ستودنیست
      سپاس از مهر و حضور ارزشمندتان
      در پناه خدا باشید
      💐💐💐

  5. سلام و احترام

    مناظره ی خوبی بود بین خر و سگ

    زیبا سرودید

    از اشعار دوستان هم بهره مند شدم

    زنده باشید

    💐🌿🙏🙏👏👏👏👏🌹🌺

    • محمد خسروی

      دی 7, 1401

      پیروز باشید ادیب والامقام
      کریمانه خوانده اید
      می آموزم از اهل ادب
      آرزوی شادی و سلامتی
      در پناه خدا باشید
      💐💐💐

  6. مهدی سیدحسینی

    بهمن 26, 1401

    درود جناب خسروی
    با آرزوی موفقیت روزافزون 🌹🌹

    • محمد خسروی

      بهمن 29, 1401

      عرض ادب و احترام
      سپاس از مهر کلامتان
      در پناه خدا باشید
      💐💐💐

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا