🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 جهل جهانی

(ثبت: 237905) فروردین 20, 1400 

« جهل جهاني »

خود را به ره جهل جهانی ، نَدَواندم
این نکته فهمیده به مردم ، بچشاندم
با جهل جهانی نشدم همره و همدوش
تا آنکه خود از جهل جهانی بِرهاندم
هر کار بد خلق ، مرا در نظر آمد
در مزرعه ی دل، بذر بدی را نـنشاندم
صدها قطره اشک، زِ چشمم بچکاندم
تا بار کجِ خلق ، به منزل برساندم
چون بار کج خلق ، به منزل برساندم
بر راستی و صدق و صداقت بنشاندم
خلقی که همه در کجی راه کج هستند
از راستی ام ، راه بر آنها بنمودم
آثار بد و نیک، در این روز یکی بود
خطی بنوشتم ، بد و نیکی بنمودم
هرکار بد و نیک بهم در گره ای بود
دقت بنمودم، گره اش را بگشودم
فعل همه با هم بد و در جنگ و تزلزل
مقیاس نمودم ، بد و نیکش بستودم
گویی به میان بود که بُد جوهر نیکی
چوگان زدم، آن گوی زِ میدان بِرُبودم
اطراف بد و نیک ، بسا نکته نوشتم
نیکی بنوشتم و بدی را نـنمودم
جانا تو نصیحت نگر و پند نیاکان
بر من منگر ، پند نیاکان بنمودم
بر من اثر حرف نمودند نیاکان
گوینده ندیدم ، اثر حرف نمودم
دانا پدری گفت: حسن نکته نگهدار
هر نکته زِ هر کس بشنیدم ، بشنودم
دهقان که دوصد تجربه از کشت بیاموخت
گفتا که منم بذر بدی را نـفشاندم

٭٭٭
دیوان اشعار حسن مصطفایی دهنوی

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (4):

نظرها
  1. مدینه ترکاشوند

    فروردین 20, 1400

    درود و سپاس
    روزتان پر از سرور و توفیق
    🙏🙏🌹🌸🌻

    • حسن مصطفایی دهنوی

      فروردین 22, 1400

      ازنگاه پرلطف ومحبت شمابانو گرامی
      کمال تشکر را دارم
      وجود بابرکتان در پناه حق باشد
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  2. کبری محمدی

    فروردین 21, 1400

    سلام
    درودها بر اندیشه های زیبای تان
    قلم تان مانا
    🌹🌺🌹🌺🌹

    • حسن مصطفایی دهنوی

      فروردین 22, 1400

      ازنگاه پرلطف ومحبت شمابانو گرامی
      کمال تشکر را دارم
      وجود بابرکتان در پناه حق باشد
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا