🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 حسرت دیدار

(ثبت: 230282) مرداد 19, 1399 
حسرت دیدار

مخمس با تضمین از غزل زیبای زنده یاد خانم سیمین بهبهانی

از دوری تو زار زدم، زار بمیرم
دور از تو در این غمکده هر بار بمیرم
ای کاش که در دامن دلدار بمیرم

بگذار که در حسرت دیدار بمیرم
در حسرت دیدار تو بگذار بمیرم

در حسرت یک لحظه صدای تو شنیدن
بر بارِ غمت رفته و ان بار کشیدن
آسان بوَدت رفتن و دل ساده بریدن

دشوار بود مردن و روی تو ندیدن
بگذار به دلخواه تو دشوار بمیرم

در شام غمم، غم شده با درد هماهنگ
جز ناله که بشنیده از این عاشق دلتنگ؟
وقتی شده جور و ستم و ظلم تو فرهنگ

بگذار که چون ناله ی مرغان شباهنگ
در وحشت و اندوه شب تار بمیرم

خوب است برای دل من جرعه ای از خواب
ای عشق تو در سینه من تحفه ی نایاب
دریاب دلِ پرپر عاشق شده، دریاب

بگذار که چون شمع کنم پیکر خود آب
در بستر اشک افتم و ناچار بمیرم

بی تو به خداوند ز عالم خبرم نیست
بر کوچه و بازارِ هوس ها گذرم نیست
در دوری تو جز غم و دردی ببرم نیست

می میرم از این درد، که جانِ دگرم نیست’
تا از غم عشق تو دگربار بمیرم

عمری شد و ای دوست، خریدار تو بودم
دلداده ی من بودی و دلدار تو بودم
چون خادم عاشق شده در کار تو بودم

تا بوده ام، ای دوست، وفادار تو بودم
بگذار بدانگونه وفادار بمیرم

18 مرداد 1399

 

 

 

 

نظرها 21 
  1. محمدعلی رضاپور

    مرداد 19, 1399

    سلام و درود و ارادت
    زیبا سرودی ست.
    زنده و سرزنده باشید
    در پناه یزدان پاک❤️🙏

  2. محمدعلی رضاپور

    مرداد 19, 1399

    سلام و درود دوباره
    باباطارق عزیز،

    مطلبی دارم که شایان توجه است
    اما متأسفانه گلی ست که در سیل آمد و رفت بی وقفه ی اخبار و پیام های
    رسانه ای هر روز و هر ساعت، ممکن است گم شود و مخاطبی پیدا نکند.

  3. محمدعلی رضاپور

    مرداد 19, 1399

    مطلبم:
    حقیر، پس از مجموعه یی از مطالعات و سرایش های نوآورانه،
    به این نتیجه رسیده ام که:
    اکنون چند سالی ست که
    ابرسبک تازه ای در شعر فارسی داریم
    غیر از ابرسبک سنتی و ابرسبک شعر نو و
    در واقع، در میانه ی آنها و پل رابط آنها و دارای ویژگی هایی درحال پیشرفت که این شیوه را ابرسبک شعر پیشرو
    نامیده ام.
    مطالبی در این باره فرستاده ام که متأسفانه در سایت، کم مخاطب بلکه بدون مخاطب مانده اند در صورتی که
    شاید این مطالب، نویدبخش انقلابی در شعر فارسی باشند و این مظلومیت و چنین بی مخاطب ماندن، شایان آنها نیست.

  4. محمدعلی رضاپور

    مرداد 19, 1399

    از شما بعنوان بزرگ خودمان
    می خواهم این مطالب را مطالعه بفرمایید، اگر ایرادی دیدید، مطرح و اگر نقاط گنگی مشاهده کردید یا سوالی هست، بیان بفرمایید
    و سپس اگر دیدید که ارزش رسانه ای شدن دارند ، پشتیبانم باشید
    (در شبکه های مختلف و دوستانی که دارید)
    حیف است این مطالب، دور از مخاطب بمانند.
    پوزش که وقت تان را گرفتم.
    مطالبی به پیوست خواهد بود.
    سپاس فراوان تان❤️🙏

  5. محمدعلی رضاپور

    مرداد 19, 1399

    اَبَر سبک پیشرو:
    آنچه نگارنده، سبک یا اَبَرسبک
    پیشرو خوانده است، گونه هایی از شعر را در بر می گیرد که نمی توان آنها را تنها در یکی از دو اَبَرسبک شعر سنتی یا
    شعر نو قرار داد بلکه پلی میان آنها هستند و جنبه های نوآوری در حال پیشرفتی دارند.
    گونه های شعری سه گانی، سروش، سه گلشن، شعرسبز(چندآهنگ)، شعر آمیزه و تا حدودی غزل پست مدرن، زیرمجموعه‌های شعر پیشرو هستند.
    پردازش عروضی نوع سوم یعنی رویکرد وزنی متفاوت با روش سنتی و حتی نیمایی در (برخی) مصراع یا مصراع واره های شعر – که گاهی در شعر سروش و فراوان در شعر چندآهنگ (شعر سبز) استفاده می شود و قابل گسترش به سایر گونه هاست-
    از دیگر امتیازات در حال پیشرفت در شعر پیشرو است.
    این شیوه ی پردازش وزنی(عروض نوع سوم)، فوایدی دارد از جمله: قابلیت انتقال به حال و هوای عاطفی دیگری برپایه ی تغییر وزن
    و همچنین گنجاندن واژه ها و عباراتی که در وزن اصلی شعر سنتی و نیمایی نمی گنجند
    و البته می خواهیم به سبکی موزون تر و قاعده مند تر از شعر سپید، عرضه شوند.

  6. محمدعلی رضاپور

    مرداد 19, 1399

    تقسیم بندی تازه ای در سبک های شعر فارسی

    1. اَبَر سبک سنتی

    با زیر شاخه های

    سبک خراسانی
    سبک عراقی
    سبک وقوع
    و سبک هندی

    2. اَبَر سبک نو

    با زیر شاخه های

    شعر نیمایی
    شعر سپید
    (و البته گونه های دیگری مانند
    موج نو و اخیرا گونه هایی همچون پریسکه را، هم جداگانه نام می برند)

    3. اَبَر سبک پیشرو

    (در میانه ی شعر سنتی و نو
    و میراث‌دار امتیازات هر دو که
    با گسترش جنبه های نوین خود
    در حال پیشرفت است)

    با زیر شاخه های

    سه گانی
    سروش
    سه گلشن
    چندآهنگ (شعر سبز)
    آمیزه
    و غزل پست مدرن

    #محمدعلی_رضاپور

  7. محمدعلی رضاپور

    مرداد 19, 1399

    شعر پیشرو – 1

    آنچه نگارنده،
    “سبک شعری پیشرو”
    می نامد، گونه هایی از شعر را در بر می گیرد که امتیازاتی از شعر سنتی و امتیازاتی از شعر نو را با هم در خود دارند و
    نمی توان آنها را تنها در یکی از سبک های سنتی یا نو طبقه بندی نمود بلکه پلی در میان این دو سبک شعری اند و البته بطور معمول و مورد انتظار، جنبه های نو در آنها بارز تر و در حال پیش رفتن است.
    قالب ها یا گونه های شعری
    سه گانی، سروش، شعرسبز(چندآهنگ)،
    سه گلشن، آمیزه و همچنین غزل پست مدرن در سبک پیشرو قرار می گیرند.

    #محمدعلی_رضاپور (مهدی)

  8. محمدعلی رضاپور

    مرداد 19, 1399

    شعر پیشرو – 2

    شعر سبک پیشرو ممکن است همزمان به هر دو شکل سنتی و نو به کار برود همانند آنچه در قالب‌های آمیزه و چندآهنگ(سبز) می بینیم و یا این که گاهی به صورت سنتی و گاهی به صورت نو بیاید، مانند اشعاری که در قالب های
    سه گانی، سروش و سه گلشن
    به کار می روند.
    سه گانی، سروش، چندآهنگ (شعر سبز)، سه گلشن و آمیزه به طور خاص از گونه های سبک پیشرو ند، چراکه هم از نظر ساختاری یا بیرونی مثل شکل قالب و هم از نظر درونی مثل شیوه ی پردازش، ویژگی های تازه ای دارند و در کلیت قضیه، بی نصیب از امتیازات سبک سنتی هم نیستند. علاوه بر اینها شاید بتوان گونه هایی دیگر از شعر را هم به طور خاص یا عام زيرمجموعه ی سبک پیشرو دانست.
    غزل پُست مدرن از این گونه ها ست که البته به نظر می رسد به طور عام در گروه پیشرو قرارگیرد، چراکه از نظر قالب شعری برخلاف سایر گونه های پیشرو، شیوه ای سنتی ولی از نظر زبانی، مضمون پردازی و… شیوه ای نو دارد.

    #محمدعلی_رضاپور

  9. محمدعلی رضاپور

    مرداد 19, 1399

    چکیده:
    جناب نیمای بزرگ، تغییرات مفیدی در شعر به وجود آورده، پایه گذار شعر نیمایی شده اند.
    مرحوم شاملو با بیان این که وزن عروضی – حتی از نوع نیمایی اش –
    باعث پس زدن بعضی کلمات و عبارات ضروری شعر می شود،
    به شعر سپید، روی آورده اند.
    حقیر، تعدیلی بین پردازش نیمایی و شاملویی و در واقع، بازنگری کلی در پردازش عروضی شعر انجام داده،
    به شیوه ی پردازش عروضی نوع سوم،
    راه برده ام
    که گاهی در برخی لَخت های شعر سروش و فراوان در شعر چندآهنگ (شعر سبز) از آن استفاده می کنم.
    این نوع پردازش عروضی،
    تنها یکی از ویژگی های ابرسبک پیشرو است.
    قالب های تازه و توانمند سه گانی
    (نوآوری استاد علیرضا فولادی)،
    شعر آمیزه(کار دوستان)،
    تا حدودی غزل پست مدرن(کار دوستان)
    و شعر سروش، سه گلشن و
    شعر سبز (چندآهنگ)
    کم و بیش ویژگی هایی دارند در میانه ی شعر سنتی و شعر نو
    که نمی توان آنها را تنها در یکی از این دو گروه، محدود کرد بلکه مجموعه یی از امتیازات هر دو شیوه و میراث دار آنها و صد البته با جنبه هایی از نوآوری در حال پیشرفت اند
    و دروازه ای جدید در شعر فارسی
    گشوده اند و شایان التفات بیش ترند.
    🌹🌷🌺

    • محمدعلی رضاپور

      مرداد 19, 1399

      نمونه های شعری:

      بسم الله الرحمن الرحیم

      سلام و درود،

      سروش شماره ی 1

      کهکشان، بی تو، خالی از نور است/

      بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/

      نور، گرم و لطیف و پرشور است/

      دور از این نور، کفرِ مهجور است/

      هستی از نور عشق، مسرور است/

      الله نور السموات (السموات)
      و الارض.//

      (#محمدعلی_رضاپور)

      وزن این سروش
      در لَخت های غیر پایانی:
      فاعلاتن مفاعلن فعلن
      و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
      مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.

      #سروش،
      تا حدود زیادی جامع قالب های
      دوبیتی، رباعی و سه گانی
      و پلی ست میان شعر سنتی و شعر نو،

      در گسترش قالب تازه و توانمند سروش،
      سهمی داشته باشیم!

    • محمدعلی رضاپور

      مرداد 19, 1399

      سروش 2

      (سروشی بدون قافیه و با عروض آزاد)

      افسوس! این که غم انگیز/

      افسوس! این که دلاشوب/

      در انقلاب های جهان، موریانه هست. //

      (وزن لَخت های یکم و دوم برپایه ی سبک عروضی انعطاف پذیر تازه است و از این قرار:
      مفعولُ مفتعلن فع.

      لَخت پایانی، دارای وزن عادی و برپایه ی عروض سنتی:
      مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلن
      = مستفعلن مفاعلُ مستفعلن فَعَل.

      توضیح:
      برای آزادی عمل بیش تر و در عین حال، حفظ میزان مطلوبی از وزن، گاهی بخشی از سروده ای مانند سروش ویا سه گلشن را در سبک عروضی تازه یعنی همان سبک عروضی نوع سوم به کار می بریم.
      در شعر چندآهنگ یعنی همان شعر سبز، تغییرات وزنی، چشمگیرتر و معمولا در محدوده ی وسیع تری از شعر و موجب انتقال از بحری به بحری دیگر است. ضمن این که سروش و سه گلشن در ساختار نیز با چندآهنگ، متفاوت اند.)

    • محمدعلی رضاپور

      مرداد 19, 1399

      در قالب سه_گلشن

      (آغازگر:)

      گرچه بسیار گشته آفاتش/
      من نخواهم زدن بر آن، آتش/

      (بدنه/پیکره:)

      اکنون در این سرزمین
      (مستفعلن فاعلن)/
      با چه انگیزه؟
      (فاعلاتن فع)/
      به چه قیمت؟
      (فَعَلاتن)/
      کدام جایگزین؟
      (مفاعلن فَعَلن)/

      (پایانبخش:)

      جنگ با این نظام، خودزنی است.//

      (آغازگر و پایانبخش
      بر وزن فاعلاتن مفاعلن فعلن
      و پیکره با تغییراتی در وزن
      برای بیان آسان تر،
      خلاصه:
      ایجاد تعدیل و تعادلی با نظر به
      هر دو جنبه ی
      حفظ وزن و آسانی سرایش،
      بنابراین،
      با شعری موزون تر و قاعده مند تر از شعر سپید، روبرو هستیم که محدودیت های وزنی هم
      – در مقایسه با شعر سنتی و حتی نیمایی-
      تاثیر کم تری بر آن دارند. )

      • طارق خراسانی

        مرداد 19, 1399

        سلام و درود بر فرزند شاعر و ادیبم
        نیروی جوانی همراه با عشق در شما طوفانی از تلاش را باعث شده است که یقین دارم این تلاش گسترده به نتیجه ای دلخواه خواهد رسید.
        لازمه رسیدن به هدف نهایی اجماع بزرگان شعر و ادب در سایت می باشد بعنوان مثال خانم فریبا نوری، جناب اکبر رشنو، حضرت ابراهیم حاج محمدی، استاد خوش عمل کاشانی، جناب علی معصومی خانم مستانه دادگر و دیگر عزیزان باید به گرد هم جمع شده و در خصوص مطالب حضرتعالی که بسیار ارزشمند و مفید برای ادبیات معاصر و آینده است به بررسی و نقد نشسته تا به یک جای مطلوب و خوب برسیم.
        بنده به نوبه ی خود از زحمات و افکار عالی آن عزیز فرهیخته تشکر و قدردانی می کنم.
        در پناه خدا 🌿🙏❤️🌿

  10. فریبا نوری

    مرداد 19, 1399

    در شام غمم، غم شده با درد هماهنگ
    جز ناله که بشنیده از این عاشق دلتنگ؟
    وقتی شده جور و ستم و ظلم تو فرهنگ

    بگذار که چون ناله ی مرغان شباهنگ
    در وحشت و اندوه شب تار بمیرم

    درودها استاد گرامیم
    مخمس بسیار زیبایی ست با تضمین غزل زیبای زنده یاد بهبهانی

    🌹👏🌹

    • طارق خراسانی

      مرداد 19, 1399

      سلام و درود

      خوشحالم ادیب گرانمایه ای چون شما این مخمس را ستوده اند

      در پناه خدا🙏❤️🙏

  11. مینا یارعلی زاده

    مرداد 20, 1399

    خوب است برای دل من جرعه ای از خواب
    ای عشق تو در سینه من تحفه ی نایاب
    دریاب دلِ پرپر عاشق شده، دریاب

    زنده باشید باباطارق خوب پاک🙏❤️🙏
    درودها بر شما باد
    🌿🌺🌺🌺🌺🌺🍀🌺🌺🌺🌺🌺🌿

  12. امیر جلالی

    مرداد 20, 1399

    هر چه تلاش کردم قطعه ای از این اثر بسیار ارزشمند و فاخر را جدا کنم …نتوانستم و نشد که نشد …
    بی نهایت زیبا بود و دل انگیز و خاطره انگیز …
    بر جان می نشست چون جان داشت و حقیقت داشت.
    بنده همیشه گفته ام که : یک اثر فاخر …خودش با اهلش حرف می زند. لازم نیست با آن کلنجار رفت تا فهمیدش…
    بی نهایت لذت بردم و حواسم را بخودش جلب کرد و با خودش برد.
    درود بر شما

  13. عظیمه ایرانپور

    مرداد 20, 1399

    درود بر شما
    خیلی زیباست
    قلمتان زیباست💐

  14. حسن مرادیان

    مرداد 21, 1399

    درود استاد طارق عزیز
    بسیار بسیار عالی
    خواندم و لذت بردم🌺
    در پناه خدا

  15. سپیده طالبی

    مرداد 31, 1399

    درودها استاد گرامی
    بسیار زیبا بود و دلنواز
    پاینده باشید🌺

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا