🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 حس ورق خورده

(ثبت: 228377) تیر 2, 1399 
حس ورق خورده

 

🔰🔰🔰
.
مِهربان , .. مَهیارم …
من به تَردستی ِ چَشمانِ تو ایمان دارم .

ای به پا خاسته از خاکِ ” همه دانایان ” …
هر که با چشم تو در آن ( ژاپنی چَشم ) نظر اندازد …
تا قیامت هَوَسِ شعر سُرودن دارد .

آدمیزاده , .. اگر .. ( عشق ) .. نباشد …آیا ..
لحظه ای , .. ارزشِ ( بودن ) دارد … ؟!!

من , به این غُلغُلِ نورِ مَهتاب …
من , به گردش به چپِ کوچِ پرستویِ تَعَقُّل در خواب …
من , به این سوی چراغ …
به ” تَشِ چاله ” …به این قِبله .. ” قَسم” خواهم خورد …
ماه ِ مَهیار , .. سُتودن دارد .

من که با ” حسِ وَرَق خورده ی تو ” هَمزادم …
می فهمم …
خوابِ عُشاق ندارد وزنی .

من تو را می فهمم …
آشنا حوصله ای , .. با .. غم و درد …
دور باد از تنِ احساسِ لطیفت … ای مَرد …
آفتِ دل زدگی , در سَیَلانِ تَبِ سَرد .

مُدّتی هست که دلواپسِ یک چَهچَهه ام …

مُدّتی هست که از تاوَل دستم ..
” نانی” ..
خوشه نکرد …

مُدّتی هست که احساسِ حُضورم را ” تَن” , …
کَم و کَسری دارد .

دستِ .. من .. بی کار.. است …
نکُند .. ” ابلیسی” …
کار تراشی بکُند .

من جُذامی شُده ی بختِ بَدَم .

قرن ها هست که در حافظه ام .. می لولد …
وَهمِ یک حسِ غریب …
قرن ها هست که با حوصله ام درگیرم .

“من” که در هر وَجبِ خاکِ اَهورا مُشکَم …
جایِ پایِ قَدمِ خُسرویِ عالی تخت است …
هَضم تاریخ برایم سخت است .

“من” که صد خُمره ی سَربسته ی اَسـرارِ جَسد موم شُده ..
در درونـم , .. دَفن است …
باورم نیست , که یارم ” بخت ” است .

یارِ من , “بخت ” که نه .. بَختَکِ شومی ست , که در سایه ی او …
هوسم , بوی تَعفُن دارد .

یارِ من , .. “بخت ” که نه … فاخته ی اندوهیست …
که سَرِ وقت , به سر وقت دلم می آید …
تا که دَرهم شِکند روحم را …
با .. کو ؟ کو ؟ .

“من” که جامانده ای از خاطره ی جَمشیدم …
“من” که در هر رَگ خود , خون فِریدون دارم …
“من” که از دوده ی اسطوره ای گودرزم ….
بی سَبب نیست که از “دیده ” شُدن .. چشم به چشم …
یا “شنیده” شُدنِ گوش به گوش …
در خَفاخانه ی آتشکده ی خاموشم …
می لرزم .

بی سبب نیست , که در خلوت خود خواسته ام …
گاهگاهی .. “مستم ” .

بی سَبب نیست , که در چشمِ تُنُک ناظرِ “شادان شَهرو” …
به خُلودی اَبدی ,.. دل بَستم .

“من” .. سبب سازِ شُروعی تلخم …
چه تفاوت دارد …
اینکه “باکویی” و “کوبانی اَم” و از “بلخم” …

یاری بخت .. کُجا بود , .. در آن ساعت که …
لشکر ” سَعد ” به تاراج ” مَداین ” می رفت ..!!

یاری بخت .. کُجا بود ,.. در آن وقتی که …
شَرفِ شَرقیِ دیرینه ی من …
در لگدکوبِ سُمِ اِستَرِ نازک چشمان …
, جان می کند.

یاری بخت .. کُجا بود .. در آن روزی که …
لَنگِ تاتار .. از ” ایران کله ها ” …
تویِ هر شهر , .. ” مَناره ” به فلک می اَفراشت .

یاری بخت .. کُجا بود, .. در آن سالی که …
مثلِ یک لُقمه ی چَرب …
“روس” .. تا رود ” ارس” .. را ..به تملک بلعید .

“من” کجاهای ” زمان ” دفن شُدم .
“من” کجاهای ” زمین ” پوسیدم…
در کُدامین مَعبد …
پیشِ پاهای کُدامین مَعبود ,..
ذبح شُدم .

کاش می شُد که به یک تَرفندی …
زیرِ الحاد نُقوش …
زیرِ کُفرِ کلمات …
” زنده” .. بیرون .. بکشم … عُمرم را .

کاشکی , هوشم را ..
هوشنگی …
کشفِ آتش می کرد …
کاشکی , دینم را ..
حَلاجی …
حَلق آویزِ انّاالحق می کرد .

روح ِ بُهتان زده ام را .. ای کاش …
نوشداروی ِ امیدِ خُنکی می پَروَرد .

حاضرم رو به خودم سنگ زنم شیطان را …
به خُداوند اگر من به خُدایی برسم …
از دلم پاک کُنم , مِهرِ خُداوندان را .

کژدُمّ دلهُره ای نیش به جانم زده است …
کافرم من به خُدایی که هم از ترس ِ فُرو اُفتادن …
چنگ بر” کُرکِ ” زبانم زده است .

آدمیزاده کجا تابِ اسیری دارد …
من , به دُنبال ” خُدایی ” هستم …
که به اندازه ی عُمقِ دلِ من .. غوص پذیری دارد .

” کاشفِ ” لحظه ای خویشتنم .

“من” , ( خودم ) را باید ..
در خودم ,کشف کُنم .

کشفِ آن ثانیه هایی که زبانم به زَوالم چَرخید …
کشفِ آن فکر که روحم را خورد …
کشفِ ناباب هَوایی که زمینگیرم کرد .

کشف باید بکُنم :
در کُدامین قَدمم بود.. که راهم کج شُد …
در کُدامین نظرم بود.. که هوشم .. ماسید …
در کُدامین نَفسم بود .. که شوقم , .. شَقه شُد …
در کُدامین سُخنم بود .. که کُفرم .. ترکید …

صُحبت از ” بخت ” خطاست …
کشف باید بکُنم :
.. که چرا ؟!! .. این دلِ زارم .. تنهاست ..

آدمیزاده , اگر عشق نباشد هیچ است .

دوست دارم که ” خودم ” را هر روز …
با “خرد” گندزدایی بکُنم .

دوست دارم که جهان .. نقش نپاشد در من …
من , خودم نقاشم …
من خودم شاعرِ هیکل سازم …
بارها حس کردم …
سَمتِ قشلاق ِخیال بشری …
(عقل) را در خَلاءِ بی وزنی .

بارها با صُوَری مُنعکس از عالم عقل …
(( مثلِ یک خانه ی دانشجویی … ))
بوده ام ,.. خانه یکی …
بوده ام ,.. سُفره یکی …
بوده ام ,.. خَرج یکی .

من خودم نقاشم , …
می فهمم …
آن خُدایی که به من ارث رسید از پدرم …
ناشیانه کُپی از اصل شُدست .

” دین ” اگر ( بَند ) نگردد .. بر ” پا ” …
” مِیل ” اگر ( خواب ) نگردد .. در ” چشم ” …
و ” خُداوند ” اگر …
در فَرا فَهم بشر …
خانه ای خارج ِ منظومه ی ادراک نسازد , شاید …
بتوان گُفت , که نقدینه ی عُمر ..
بی کم و کاست .. صَحیح .. خَرج شُدَست .

در فُرو فَهمِ بشر…
از همان روز.. که در ظُلمتِ اِشکفت , نشستن آموخت …
از همان روز .. که دل بُردن و بستن آموخت …
این سُخن , دَرج شُدَست :
– احتکارِ ( اَدّب ) و ( عَقل ) .. ندارد تَعزیر …
– رانت خواریِ ” مُحَبَت ” .. ندارد پِیگرد …
– ” عشق” با سُرعت مالوف.. نگردد توقیف .

مهربان مهیارم :
وَقتِ نُشخوارگیِ دَغدَغه هاست…

من که در ” نِی لَبَکِ ” چوپانان ” آهنگم” …
من که در پبچ و خَمِ طُره ی خُرما رنگم …
من که میراث خورِ ذهنِ مُعَرّق هستم …
از خودم .. می باید …
داد / ستانی .. بکُنم .

من …خودم را … باید ..
خانه تکانی بکنم …

من , کی ام ؟
شاید , من ” …
جان به در بُرده ای از عَصرِ (یخ) و (آهن) و( مِفرغ) هستم …

من کی ام ؟
شاید من ” …
نوحه خوانی نوکِ کوه …
مانده بر عَرشه ی ِ طوفان زده ی کشتی ِ نوح .

من خودم میدانم :
وارثِ ذهنِ پریشانم من …
“پا” اگرچند .. از ( اَرابه ) نَهادم در ( جِت ) …
باز , درمانده تر از غارنشینانم .. من .

با وجودی .. که دلم .. یِکّه و تنها ماندست …
از خودم می پُرسم :
در سَحَرگاه تمدّن .. نکُند …
+ .. در خَمِ دهلیزی …
یا .. تـَه ِ .. اِشکفتی !!
حُرمتِ باکره ام , جا ماندست .!!

با همه بی حالی …
با همه بی بالی …
مِیل دارم , بِپَرَم ..
بپرم تا به سَرِ کُنگره هایی که تَخیّل , به تَصوّر نکشد , اوجش را …

شک ندارم که مُصفّا بودست …
در نگاهِ پدرانِ پدرم …
اولین شُعله ی زاده شُده از بَرق و درخت …
اولین چِکّه ی دیوانه کُنِ “هوش” از ذِهن …
اولین “شوقِ” شناور شُده در برکه ی حِس …
اولین جامِ سُفال …
اولین ” مُرسِ ” نگاه …
اولین وَحشیِ ” رام ” …
اولین زایشِ ” حرف ” از فَورانِ اَصَوات …
اولین جلوه ی زیبای تقدس در دل .

و من اینک ..اینجا … رو .. به .. فضا …
و من اینک .. اینجا .. رو .. به .. اتم …
پُرم از کُهنگی چرخه ی صدها اولین .
پُرَم از جوششِ صدها هَوَسِ نارنجی …
پُرم از طعمِ گَسِ خُرمالو …

تا خُدا می باید …
نردبانی افراشت …
از گُلِ زَنبَقِ سُرخ .

مادرم را گُفتم …
تا که تعقیب کُند حین ِ نمازِ دمِ صُبح , روحم را …

مادرم را گُفتم :
تا که از ” فالق الاصباح ” بخواهد به دُعا …
رویِ اندیشه ی فِلفِل نَمکی ام .. ” کفکی” …
طَعم , را .. طُعمه ی تَخریبِ حقیقت نکُند.

“کاش” می شُد به نفس چاقی داد …

چیست , این ” کاش” .. که آبستن ِ هر ” خواستن ” است .
“کاشکی” چیست .. که با هر طپش او” قلبم ” …
پا به ماه ِ .. هَوس است .
چیست این واژه ی نارنجی ِ “خُرمالویی” …
چیست این طَعمِ گَسِ هوشرُبا .

هوسم , …
در نفسم , می ریزد …
از زُلالی ِقَناتی که تَهِ عالم احساسِ ( رَوان رودِ ) بشر می جوشد .

کاش می شُد به حَرَمخانه ی رازِ ابدی , گام نهاد …
کاش می شُد به شکوهمندی ” نیکی” و ” اصالت ” برگشت …
کاش می شُد خوابید ..
لحظه ای بی خبر از دغدغه ها ..

کاش می شد که دوباره.. حِس کرد .. .
حِسِ ” نو ” کردنِ روز …
حِسِ نوشیدنِ ” نور” …
حسِ مُمتدّ ِ حُضورِ…

آدمی , مُمتدّ ِ یک حادثه نیست …
من به صد تجربه آموخته ام :
زندگی , بازی – “مار و پله” – است .

” آیه ای” .. این لحظه …
وسطِ جَزر و مَدِ حِسِ حُضورم در تن …
صاف , بر روی زبانم .. چکه کرد …
نمکش روی لبم پخش شُدست .

جبرئیلی انگار …
رَهنِ کامل کردست ” گوشم ” را …
و خُدایی دارد …
در دهان می جَوَدَم .

با خودم می گویم :
آن قوی فکر که بودست که در بار نخست …
بیخِ گوشِ چَمن و جُوی روان ….
سَرو را کاشته است .

سادگی , ساده ترن بُرهان است .

شک ندارم که تمام خلقت …
با همه پیچ و خَمِ فلسفی اش …
ساده بر تیرک عقل …
ساده بر ثِقلِ ستون های ” بِشو” ..
هِیکل اَفراشته است .

شک ندارم که خُدا هم , به همین سادگی است .

– می توان “فاصله ها” را به ” سلامی ” برداشت …

– می توان دغدغه ها را خُشکاند …
– می توان ” فُرصت ” را .. از دلِ سنگ درآورد به چنگ …
– می توان چادر زد .. آخرِ عالم حس …
می توان ” نیّت ” کرد …
رِکعتی .. را .. هر شب ..
“عشق” درمانی خواند .

می توان روشن کرد …
با چراغِ لبخند …
همه ی عالم را .

می توان ” قصد” نمود …
ساعتی را هر روز…
“معرفت” دوزی کرد .
– از تَساهُل به تَعامُل کوچید …
– از تَمَلّـُق به تَعَلّـُق پُل زد …
– از تَکبُّر به تَکَفّـُل چَرخید ..
– از تَغافُل به تَکامُل پله ساخت .

مهربان مهیارم :
وقت خوابیدن در سایه ی مهتابی نیست …
وقتِ همخوانی ِ با چلچله هاست .

پس چه عیبی دارد …
در تَلاقی ِ نگاه های رَمَق ماسیده …
در دَم و بازدمِ حوصله های سنگی …
بیمه ی عُمر , کُنیم ..
” دوستت دارم ” را …
با .. گُلی ../ یا .. غزلی .
.
.
.
شادان شهرو ✍️

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (4):

نظرها 13 
  1. سپیده طالبی

    تیر 2, 1399

    چیست , این ” کاش” .. که آبستن ِ هر ” خواستن ” است .
    “کاشکی” چیست .. که با هر طپش او” قلبم ” …
    پا به ماه ِ .. هَوس است .
    چیست این واژه ی نارنجی ِ “خُرمالویی” …
    چیست این طَعمِ گَسِ هوشرُبا .
    هوسم , …
    در نفسم , می ریزد …
    ….
    شک ندارم که تمام خلقت …
    با همه پیچ و خَمِ فلسفی اش …
    ساده بر تیرک عقل …
    ساده بر ثِقلِ ستون های ” بِشو” ..
    هِیکل اَفراشته است .
    شک ندارم که خُدا هم , به همین سادگی است .
    عالی بود استاد گرانمهرم
    سلام و عرض ادب و احترام دارم و اذعان که
    تعابیر و ترکیبهایی که در اشعارتان خلق می کنید رشک برانگیزند
    به روز ، قابل لمس و دلچسب
    درودتان باد و نبض قلمتان هماره پر تپش باد🌺

    • سلام و عرض ادب خانم طالبی گرانمهر
      خیلی خوش آمدید مهربانو
      نظر لطف شماست
      همانطور که در گذشته هم خدمت تان عرض کرده ام . اشعار نیمایی از این دست نماینده ی تمام و کمال آنچه آنچه نیمایوشیج بعنوان تئوریسین شعر نیمایی از من نیمایی سرا میخواهد نیست .

      اشعار نیمایی در این حد , در اصل طبع آزمایی در آن مقدار از ظرفیت شعر نیمایی که توسط شاعران نسل اول و دوم نیمایی بالفعل شده است می باشد . و با آن چشم اندازی که نیمایوشیج در تئوری هایش برای ما ترسیم کرده فاصله ی نجومی دارد . پس ما ممنون شاعران نسل اول و دوم بوده و هستیم و خواهیم بود . ولی وظیفه ی من نیمایی سرا و شمای نیمایی سرا درجا زدن در این حد نیست . که اگر به این اکتفا کنیم , کار مهمی در شعر نیمایی انجام نداده ایم .

      چشم اندازی که نیمایوشیج تئوریسین ترسیم کرده است بهشتی ست آنسوی دره ها و پرتگاه ها .
      جاده ای را که نیمای شاعر و شاگردان و مریدانش مثل اخوان ثالت و فریدون مشیری و سهراب سپهری و فروغ فرخزاد و حمید مصدق و منصور اوجی و … هموار کرده اند . جاده ای هست که تا لب پرتگاه کشیده شده .

      امروزه برای منِ شاعرِ نیمایی سرا , قدم زدن در آن جاده ی هموار شده تا لب پرتگاه , توسط شاعران خلفِ قبل از خودم , نه تنها تفاخر ی برای من ندارد . بلکه بواسطه ی این تنبلی باید مواخذه هم بشوم . چون کار مهمی انجام نداده ام و چیزی به ظرفیت نیمایی اضافه نکرده ام .( منظور از “من” یک من عمومی ست و شامل تمام نیمایی سرایان حال و حاضر در مرزهای ایران فرهنگی هم می باشد .

      منِ شاعر نیمایی سرا وقتی می توانم ادعا داشته باشم که بر روی آن پرتگاه پُل بزنم و آن جاده ی منقطع را به آن چشم انداز ترسیم شده وصل کنم .

      با این وجود , بنده ایمان دارم که به کمک شما نیمایی سرایان این پُل زده خواهد شد و در نگاه ِ نیمایی سرایان نسلِ بعد از خودمان روسفید خواهیم بود .

      با این وجود , امروزه ما توانسته ایم مصالح و ابزار لازم را برای ساختن آن پُل فراهم کنیم . فقط یک همت می خواهد برای ساختن آن پُل

      در گریز از قالب که مشکل حادی نداریم و با شناختی که از فرم بندها داریم به راحتی می توانیم گریز از قالب را انجام دهیم .

      فقط مشکل در گریز از وزن هست . که آنرا هم با استخراج گوشه های گریز و دوربرگردانهای وزنی , به امید خدا حل خواهیم کرد .

      در سه تا از نیمایی ها , گریز از قالب را انجام داده ام . البته گریز از قالب حالت های مختلفی دارد .

      گریز از سپید به نیمایی ( یا بالعکس )
      گریز از نیمایی به کلاسیک ( یا بالعکس )
      گریز از سپید به نیمایی و از نیمایی به کلاسیک ( یا بالعکس )

      در چند سال گذشته تمرکزم روی گریز از نیمایی به کلاسیک و بالعکس بوده.( فردا یا پس فردا یکی از اونها رو ارسال میکنم )

      مبحث گریز از وزن خیلی پیچیده تر از گریز از قالب هست . اگرچه در برخی موارد گریز از وزن نیاز هست که با توسل به گریز از قالب صورت بگیرد .

      شاعری که بخواهد گریز از قالب انجام بدهد باید تسلط کامل بر انواع قالب ها را داشته باشد .

      ممنونم از حضور ارزشمندتان 🙏🙏🙏🌹

      • سپیده طالبی

        تیر 3, 1399

        درودی دگر باره استاد شهروی گرانمهر
        بی‌صبرانه منتظر رهنمودهای شما هستم برای این مبحث از قواعد و قوانین سرایش در شعر نیمایی

        گاهی در اشعار نیمایی این اتفاق که بندی و یا حتی چند مصراع در یک بند به قالب کلاسیک تغییر قالب پیدا می‌نمایند برای من پیش آمده و فقط از نظر حسی و کشش مورد نیاز مصاریع در بند مورد نظر یا راحتی در خوانش مصرع به مصرع در بند یا بین بندها به آنها نگاه کرده ام و برای آنها بر اساس مفهوم مورد نظرم چیدمان واژه کرده ام و هنوز نمیدانم بر اساس چه اصول دقیقتری میتوانم به این امر اقدام نمایم در شعر بعدیم که منتشر خواهم نمود که شعریست قدیمی و بر اساس مروری که هر از گاهی بر روی اشعار قدیمی دارم اصلاحاتی در آن انجام داده ام ، این تغییر قالب البته اگر به همین شکل مد نظر شما باشد در شعرم اتفاق افتاده است.
        سپاس برای همراهی و نکاتی که در خصوص این قالب به نظرم بسیار کاربردی و زیبای شعر میفرمایید🌺

        • سلام خانم طالبی گرانمهر

          بله , و این کاملن طبیعیه
          شعر نیمایی , اوج شعر کلاسیک هست .
          نیما هم نگفته که مصراع ها در شعر نیمایی نباید متقارن و مساوی باشند .

          نیمایوشیج اومد تا به شعر کلاسیک دو تا بال بده تا بیشتر اوج بگیره .

          من خودم هر وقت نیاز ببینم مصراع هارو متقارن می گیرم و هر وقت نیاز ببینم از وزن نامتقارن به وزن متقارن تغییر جهت میدم .

          شعر نیمایی , تمام تجارب شعر کلاسیک را در پشتوانه و کوله پشتی خودش دارد و هر گاه لازم ببیند از آن تجارب استفاده می کند .

          کار شما و رویکرد شما از لحاظ فرمی درسته . شما شعرتون رو ارسال کنید تا ببینیم از لحاظ ساختاری چه اتفاقی در اون افتاده .
          ممنونم از توجه همیشگیتون 🌹🌺🌺

  2. علی سیاوشی

    تیر 2, 1399

    درود شادان جان
    میخواهمت شادان صدایت کنم و از طنطنه جناب و حضرت و بزرگوار و …بپرهیزم که آنقدر خودرا در تو یافتم و تو را در خود ، که دیگر نیازی به بازی گرفتن این کلمات نیست .
    آمیخته ای فلسفه و تاریخ و اسطوره و علوم تجربی را و معجونی ساخته ای از آنها که بنوعی شاید اگر نه دارویی برای درد انسان بلکه شاید واکسنی باشد مر پیشگیری حلول درد و بغض و رنج را در روح و روان آدمیزاد.
    شهرو جان ، جناس در همه جلوه های خود حروف و کلمات را به رقص و دست افشانی و دست هم گیری واداشته ای و دتر مینیسم هیستریک را هم شان جبر جغرافیا به ترازو نهاده ای .
    آخ که اگر پدر من و تو بجای ده کوره ای از ایران در سبز دشت قانون مدار مثلا شمال اروپا به عنف و جبر زاده شده بود شاید الان من تالی بتهوون ، و سارتر و انیشتن تالی تو بودند و یا اگر در کویر سوزان صحاری بی آب و علف افریقا زاده شده بود الان من ادم خواری کریه المنظر و تو نلسون ماندلای دیگری بودی .
    غرضم از روده درازی اول اینست که چنان از خواندن شعر بی نظیرت به وجد آمده ام که اختیار زبان از کف داده ام که مگر میشود شعری تا این حد یگانه و دلنشین و تفکر برانگیز و مجمع الاطراف سرود و دو دیگر آنکه آنقدر از لحاظ صنایع شعری و تلمیحات تاریخی و اسطوره ای و …مشحون است که به راستی تک و بی همتاست و اضافه کنم که در ابیاتی سهراب با آدم سخن میگوید با همه احساس و فلسفه شرقی اش و ظرافت نقاشی اش و در ابیاتی ا. بامداد است که با ابهت و تبختر دوست داشتنی اش افتخار میدهد که مخاطبش باشی و وقتی از حماسه و اسطوره میگوید توامان فردوسی و اخوان ثالث را میتوان دید و شنید . در گوشه هایی خیام و حافظ را میشود دید که رندانه سرک میکشند و خلاصه از ادبیات و شعر و اسطوره و تاریخ و عرفان و خدا و خدا و خدا میگویی و چه بجا و حق به جانب هستی اتفاقا .
    واج آرایی و تکرار حرفها و مصوتها را دیگر نمی گویم که خود میشود سوژه مقالتی علیحده باشد .
    خلاصه کلام شادان شهرو چه مقتدرانه و خوب و اصیل و استوار شعر گفته ای و من این نوید را به دوستداران دنیای شعر پارسی میدهم که هان بهوش باشید شاعری ظهور کرده که شعر در کف او موم و چون مرکب در زیر ران او تازان و صفحه ای ویژه و جایگاهی شایسته در لژ نشین ودر کنار بزگان شعر و ادب برایش باز کنید و او کسی نیست جز شادان شهرو .
    ظهورت را من بعنوان اولین نفر شادباش میگویم . 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

    • درود بر مهربان رفیق فهیم علی آقای نازنین
      خدا شاهد است که هیچ وقت در عمرم به این القاب و عنواین دلبستگی نداشته ام . بارها گفته ام که شادان شهرو یک ایلیاتی ساده است و یک ایلیاتی واقعی هیچگاه خودش را محبوس هیچ حصار و قفسی نمی کند . نه خشمش را فرو می خورد و نه شادی اش را کتمان می کند . آزادِ آزادست و به آنچه دارد قانع و نیازی به گریم و لعاب و نقاب پیدا نمی کند .

      لذتی که از شنیدن همان ( شادان خالی ) و بدون پسوند و پیشوند می برم , از شنیدن القاب و عناوین سنجاق شده به آن نبرده ام و نمی برم .

      از نظر بنده این القاب و عنوانین , مخدراند و به تکرار شنیدن آنها , ذهن را معتاد می کند و یک ذهن معتاد شده به عنوانین و القاب , قدرت قدم برداشتن را از پا , و نگاه کردن را از چشم , و پریدن را از خیال , و مسیحا شدن را در قلم از شاعری که دوست دارد در فرصتی را که بنام عمر در اختیارش گذاشته اند تا حسش را , درکش را , فهمش را , عشقش را , دردش را آنطور که هست واگویه کند می گیرد .

      پس دم شما گرم

      اتفاقن اولین کامنتم در این سایت همین بود که این القاب ذوق خفه کن را از فرهنگ گفتمانمان حذف کنیم تا مقدمات رشد بهتر و پویاتر همدیگر را در هنری بنام شعر فراهم کنیم .

      تشخیص شما درست بود . چون شادان شهرو با تکیه بر تجارب سرایشی شاعران خلف هست که قدم بر میدارد . از رودکی تا نیما , همگی را عصای دستم کرده ام تا برخیزم . 34 سال است کارم شاگردی کردن در محضر سخنوران دیده و نادیده است . از شبه قاره ی هند بگیر تا آسیای صغیر ,

      آنقدر این سخنوران زیادند که می ترسم اگر نامی ببرم , نام هایی از قلم بیفتد و تا قیامت شرمنده ی آنها بشوم . که نمک ناشناسی در مرام ما ایلیاتی ها نبوده و نیست .

      کامنت سراسر مهرتان را خواندم
      اگرچه خودم را در آن حدی که به لطف توصیف کردید ندیده و نمی بینم , که دنیا فراخ است و شناخت ما از آن اندک . و شعر , ریشه در شناخت حسی – ادراکی شاعر در مدت عمرش از خودش و زیست بومش و جامعه اش دارد .

      بنده تا این لحظه خودم را شاعر ندانسته و نمیدانم . به خانم طالبی گرانمهر هم عرض کردم . ما هنوز در آن مسیری داریم حرکت می کنیم که شاعران قبل از ما هموار کرده اند .
      سوال این است
      جاده ای که ما هموار کرده ایم کو؟؟؟!!
      پس همانطور که شما فرموده اید و خیلی هم درست فرموده اید , بیاییم این القاب و عنوان را بگذاریم برای زمانی که در هموار کردن ادامه ی مسیر , سنگی را برداشته باشیم و کوهی را کنده باشیم و پلی را زده باشیم و ….

      باعث افتخارید علی جان
      شعر هر شاعر, پنجره ای ست که می توان از درون آن به دنیای شاعر سرک کشید .
      برای شادان شهرو , جنس پنجره مهم نیست .
      مهم چشم اندازی ست که شاعر از دورن پنجره اش قابل رویت می کند.
      چشم اندازی که شما در اشعارتان به نمایش میگذارید برایم هم زیباست و هم در آن درس هایی ست برای آموختن و بهتر دیدن

      ممنونم که به مهر می نوازید و به لطف امید می بخشید
      برایتان بهترین ها را آرزو دارم

      🙏🙏🙏🌺

  3. سلام شادان
    این بار چنان حال کردم با شعرت گمان نکنم واژه یاری کنه واسه نوشتن حس ام
    ایول داری خداییش
    – می توان “فاصله ها” را به ” سلامی ” برداشت …
    – می توان چادر زد .. آخرِ عالم حس …
    می توان ” نیّت ” کرد …
    رِکعتی .. را .. هر شب ..
    “عشق” درمانی خواند .
    نمیشه سوا کرد درهم باید خوند چون همه شون زیبا هستند
    آفرین وسپاس ❤️❤️🙏

    • اهورای نازنین سلام
      خیلی خوش اومدی
      همین که تونسته باشم با سروده هام فضایی فراهم کنم که دوست عزیزی همچون شما در آن فضا حال کنه , افتخارش برای تمام عمرم کافیه . لطفت چراغیه روشنابخش قلمم که راهشو درست بره

      اهورا جان , ممنونم که به مهر می خونی و به لطف امید می بخشی

      حضورت همیشه برایم ارزشمند بوده و هست
      سر فرصت به دفاتر اشعارت سر میزنم ببینم این چندسال که نبودی چه حس و حالی را تجربه کردی

      یاشاسین قارداش🙏🙏🙏🌺

      • سلام شادان عزیز این سالها بیشتر در داستانهای کوتاه ونمایشنامه کارکردم وبه روی صحنه برده ام چند جشنواره ملی مشهد وشیراز وتبریز وسایر جشنواره ها بودم شعررو واسه دلم میخونم یا تو انجمن شعرمون که اونم به لطف کرونای عزیز تعطیل شده .بیشتر زدم تو کار اقتصاد.این روزها با شکم گرسنه کسی شعر نمیخونه .بیشتر دنبال مالم نه اینکه خودم اهل حالم میخوام خوب بمیرم چون این روزها حتی نمیشه خوب مرد چه برسد که خوب زندگی کرد.اگر بخوام حس این روزها مو رو کنم جزداد وفریاد قلم چیزی ندارم..شادان من آذربایجان زندگی میکنم اما کورد هستم یاشاسین یا به کوردی بژی.
        سه ر کوتو بی کاک شادان
        باش اوجا اولاسان قارداش شادان

        • سلام بزرگمرد
          خیلی هم عالی
          از نظر من , داستان نویسی مقدمه ی شاعری ست . در داستان نویسی و بخصوص در رُمان هست که ما گفتگونویسی و توصیف را یاد می گیریم . و چون داستانویسی همراه با فیش برداری از منابع مورد نیاز هست بخصوص در ژانر تاریخی و مردمشناسی و فرهنگ و ملل, شاعر یاد می گیرد که بعدها در شعر هم موشکافانه به بن مایه های شعری نگاه کند . در اواسط دهه ی هفتاد بود که رمان ( روزی که ملکه گریست ) که از لحاظ موضوعی به حوادث آخر قاجار و انقلاب مشروطه با رویکرد مردمی ( نه حکومتی ) رو قلم میزدم . صدها فیش از منابع مورد نیاز تاریخی و روانشناسی و جامعه شناسی و مردمشناسی و فرهنگ های منطقه ای و قومی و … بعنوان منابع مورد نیاز تهیه کردم و نصف بیشتر داستان رو گفتم . قبل از اون رمان امیرافضل در کلکته که در مورد تاجر ایرانی در زمان خیزش بزرگ مردم هند در برابر استعمار انگلیس رو نوشته بودم .
          خیلی از تجربه هارو از رمان نویسی بدست اوردم . متاسفانه نوشتن رمان ها مصادف بود با سرایش منظومه بلند چندهزاربیتی اسکندر و نوش آفرین و تمرکزم روی منظومه سرایی باعث شد که اون رمانهارو بی خیال بشم . و هر سال هم طی خانه تکانی های قبل از نوروز هر دفعه قسمتی از اونهارو با زباله ها ریختن بیرون 😂 ما هم دیگه بی خیال رمان نویسی شدیم .
          ولی در کل , خیلی از تجارب مورد نیاز در سرایش رو از رمانویسی بدست اوردم .
          متاسفانه در ایران به هنر نویسندگی زیاد بها داده نمیشه . خیلی ها هم که دست به قلم میشن بیشتر متکی به تخیلات خودشون هستن . و نمیدونن که برای خلق یک داستان خوب باید چند برابر حجم اون داستان کار پژوهشی صورت بگیره . گاه نیاز به بازدید میدانی و تحقیقات میدانی داره . نویسندگان مطرح جهان , پژوهشگر هم بودند .مثل گوته – تولستوی – داستایوفسکی – و… همه ی اینها مطالعات وسیعی داشتند و کتابخانه های شخصی داشتند . یکی مثل ژول ورن , همیشه کنار بندرگاه ها میرفت و با ملوانان صحبت می کرد و پای خاطراتشون از سفرهای دور و نزدیک می نشست .
          بازهم متاسفانه اکثریت علاقمندان به ادبیات به سمت شعر و جاذبه ای که شعر داره رو میکنن .
          از اینکه در این حوزه ( داستان کوتاه و نمایشنامه ) فعالیت می کنی نشون دهنده ی تشخیص درست شماست که به آن قسمت از ادبیات گرایشمند شدید که بهش زیاد بها ندادیم . بخصوص نمایشنامه نویسی .
          اینکه من بی خیال رمانویسی شدم بیشتر به خاطر این بود که در شعر نیمایی به اون سمتی که نیمایوشیج برای ظرفیت نیمایی ,چشم انداز ترسیم کرده بود برم . و اون چشم انداز , بی ارتباط با نمایشنامه نویسی نیست . یعنی فضای نمایشنامه را وارد شعر کردن .
          من به قلم شما ایمان دارم و مظمئنم آثار خوبی خلق کردید و خلق می کنید . چون پشت اینکار , عشق هست و شما عاشق کارتون هستید . همه ی ادبیات هم شعر نیست . شعر فقط یک گونه ی ادبی ست . قرار نیست گونه های ادبی دیگر را به پای شعر ذبح کنیم .
          اهوراجان بهترین ها رو براتون آرزو دارم . نبض قلب و قلمت پرتپش
          🙏👌👌🌺

          • سلام مجدد برشادان عزیز وهنرمند وفرهیخته ودوست داشتنی وباسواد وباشعور ودریک کلام انسان .کسی که از آدمیت گذشته وپادر راه وادی انسانیت گذشته وشهرهای عشق رادر نوردیده سپاس ودرود
            فعلا نیاز در داستان کوتاه و نمایشنامه میبینم که دغدغه هایم را روی صحنه بیاورم تا شاید تلنگری باشد برای عده ای که خر تشریف دارند خدارو چه دیدی شاید یکیشون از خریت یا ازخرشیطون اومدن پایین .داستانهای کوتاه ونمایشنامه هابم واقعیتهای زندگی خودمه داستانهایی راستان که درسالهای متمادی زندگیم اتفاق افتاده گاهی تلخ وگاهی شیرین اما همه در قالب طنز حتی تراژدیش.
            اگر قلم تورو داشتم حتک دارم به طرف نیمایی میرفتم .نیماییهای تو خیلی عالی اند وگزافه نیست بگویم از خود نیما بهتر قلم میزنی .چوم با شعرهای تو بیشتر حال میکنم و ملموس تراست برایم .شادان یعنی نیمایی که آپدیت شده از قدیم الایام شعرهاتو دوست داشتم دیدی متفاوت داری ونگاهی زیباتر هرچند تلختر
            – از تَساهُل به تَعامُل کوچید …
            – از تَمَلّـُق به تَعَلّـُق پُل زد …
            – از تَکبُّر به تَکَفّـُل چَرخید ..
            – از تَغافُل به تَکامُل پله ساخت .
            قبلا هم گفتم چند پرونده مالی هست تموم کنم حتما خدمت میرسم وخیلی جاها باهم خواهیم رفت وخیلیها رو باید ببینیم .دررکاب تو باشم بیشتر میچسبه .جناب طارق و کاشانی و در برنامه هایم دارم چه بهتر باهم این عزیزان رو ببینیم صفایی دیگر دارد واسه سایت شعرپاک هم نقشه هایی دارم تمام سعیم اینست که این ماه تموم کنم وخدمت برسم .
            میخوام قبل از اینکه دنیای شمارو ترک کنم شما عزیزان رو ببینم وبس واگر کاری ازدستم برآید برای عزیزان انجام بدهم نه برای اینکه خوب زندگی کنند بلکه برای اینکه خوب جل وپلاسشونو از این دنیا جمع کنند .سالها مردرزم بودم نه بزم حال اگر خدا بخواد ومردم بزارند یک مدتی هم میخواهم مرد بزم باشم .به امتحانش می ارزه .
            آقا شادن دوستت داریم خم خودتو وهم قلمت وهم مرامتو .فدایی داری .

            ❤️🌹🌺

  4. سلام عزیز دل و آفرین🌺

    • درود بر همشهری عزیز جناب علیخانی بزرگمهر
      خیلی خوش آمدید
      ممنونم از حضور ارزشمندت
      🙏🌹🌺

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا