🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 خطر مرگ

(ثبت: 219215) آذر 23, 1398 

« خطر مرگ »

ای که نرفتی تو بر وظیفه ی دنیا
خون جگر می خورند ، مردم دنیا
مرد نجوید ، رهی زِ زینت دنیا
کی اثر نیک خیزد ، از سر دنیا
عاقبت کار بایدت ، ره عقبا
خانه بسازی هزار ،گر تو به دنیا
نوبت مرگت رسد ، زِ گردش دنیا
مرگ تو را می برد،به خانه ی عقبا
دست اجل را ببین ،زِ گردش دنیا
بر که نزد ضربه ای،زِ ضربه ی دنیا
هرکه بیامد زِ در ، به منزل دنیا
از درِ دنیا برفت ، بر در عقبا
ای عجب از غافلان رونق دنیا
رونق دنیا بُوَد ، چو تله1 زِ دنیا
هرچه نظر می کنم به گردش دنیا
هیچ نگردد ، به کام مردم دنیا
مردم دنیا ، مطیع گردش دنیا
بار برن ، غافلند ز حیله ی دنیا
هیچ نشد بی خطر آید ،کار به دنیا
بی خطری،کی بُدس2 ز اول دنیا
با خطر آمد ، عاقبت کار دنیا
این خطراول بُدس به صفحه ی دنیا
هر چه بُدن ،عاقلان ز پیش به دنیا
آن همه گفتن بما ، مذمت3 دنیا
ای حسن مترس، ازخطرمرگ دنیا
پاک نگردد خطر، زِِ صفحه ی دنیا

٭٭٭
1- وسیله صید جانوران 2- بوده است 3- نکوهش کردن

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نظرها
  1. امیر جلالی

    آذر 23, 1398

    آموختم و بهره بردم و سپاسگزارم از شما…
    درود بر شما

  2. خون جگر می خورند ، مردم دنیا

    از دست نااهلان دنیا

    دلنمیراد استاد دهنوی عزیز

    تقدیمی : 🌷

    سمت عقبایی روی دور از جهان
    عاقبت خیری برایت آن زمان

    برملا گردد که از دنیا عبور
    عابر از کویی به جانب آسمان

    ولی اله بایبوردی

    23 / 09 / 1398

    🌸🌸🌸🌸🌸🌺🌸🌸🌸🌸🌸

  3. علی معصومی

    آذر 23, 1398

    درود بر این مرد نیک اندیش
    🌺🌸🌺🌸🌸🌺🌸

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا