🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 دلیر شیر دلی

(ثبت: 256506) اسفند 2, 1401 

 

شدست موسم گل گشته نوبهار امروز
بیا وخرگه زنیم طرف جویبار امروز

نشاط و شادی وعشرت بود به طرف چمن
نوای بلبل و قمری به شاخسار امروز

بزن به تار مغنی بساز نغمه عشق
زمان زمان سرور است و غم کنار امروز

خبر دهید به رندان  میکده یکسر
که گشته ساقی میخانه میگسار امروز

دهید مژده به دلدادگان شاه کبار
رسید میر عرب مرد نامدار امروز

نمود جلوه به عالم امام جن وبشر
به بزم شادی دلبر بیا جوار امروز

ز یمن مولد حیدر رجب مرجب گشت
ز مقدمش شده کونین لاله زار امروز

ز بعد سه شب و سه روز شق شده دیوار
ز بین کعبه برون گشت مه عذار امروز

گرفت شاه رسل در بغل گل نوزاد
نهاد بر رخ او بوسه بی شمار امروز

ز نام نامی حیدر هژبر ذات احد
فتاد لرزه بر اندام خصم زار امروز

نوید گو به یتیمان بی کس مضطر
رسید مونس و غمخوار و غمگسار امروز

نبی ست شهر علوم و علی درش باشد
به قول احمد مختار گلعذار امروز

کسی که کرد عطا در رکوع انگشتر
نهاد مقدم خود را به این دیار امروز

به حکم آیه قرآن که اوست نفس رسول
وصی و نائب احمد شد آشکار امروز

علی که هم کفو زهرای اطهرش گویند
پدید گشت شهنشاه تاجدار امروز

کسی که خفت بجای رسول در بستر
شد آشکار همی یار وجان نثار امروز

رسید فاتح بدر و حنین ‌و هم خیبر
دلیر شیر دلی شیر کردگار امروز

هر آنکه گفت سلونی فراز منبر ها
نمود جلوه رخسار شهریار امروز

شهی که علم بیاموخت از رسول خدا
رسید عالم اعلم چی با وقار امروز

کسی که هست قسیم جهنم و جنت
قدم نهاد به گیتی تمام عیار امروز

مده ز دست رها دامن علی سامع
که اوست هادی و رهبر به روزگار امروز
۲۶-۰۹-۱۴۰۱

مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها
  1. طارق خراسانی

    اسفند 2, 1401

    سلام و درود
    قصیده غراء زیبایی بود
    لذت بردم
    دوست شاعر عزیزم چون برای مولا این اثر تدوین گردیده است بهتر است روی آن بیشتر کار کرد.
    اگر چه در برخی موارد حشو و ضعف تألیف دیده می شود در مصرع دوم بیت اول وزن دچار مشکل است :

    شدست موسم گل گشته نوبهار امروز
    /بیا وخرگه زنیم طرف جویبار امروز/
    متلا اینگونه شود وزن درست خواهد شد :
    شدست موسم گل گشته نوبهار امروز
    زند چه بوسه به گل طرف جویبار امروز!
    در بیت 15

    علی که هم کفو زهرای اطهرش گویند
    پدید گشت شهنشاه تاجدار امروز
    مصرع اول مشکل وزنی دارد
    پیشنهاد می شوذ :

    علی که همسر زهرای اطهرش گویند
    پدید گشت شهنشاه تاجدار امروز

    و در بیت پایانی اگر مده ز دست رها بشود مکن ز دست رها بهتر است
    مکن ز دست رها دامن علی سامع
    که اوست هادی و رهبر به روزگار امروز

    دست علی به همراهت

    در پناه خدا🌱❤️❤️👌👌👌👌👌👌❤️❤️🌱

  2. غلامحسین جمعی

    اسفند 2, 1401

    درودو سپاس بر شاعر بزرگوارو فرهیخته

    جناب سامع

    دستمریزاد بزرگوار

    زیبا و دوست داشتنی است

    🙏🙏🙏🙏🙏🙏

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا