🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 دوبیتی 290

(ثبت: 248736) تیر 3, 1401 

 

در ملك همين دنيا هر جا گذر كردم
ديدم همه جا دين بود من دين و عمل كردم
پيري سخني مي گفت دين واجب ملت شد
آگاه ترم بنمود آن پير جهان گردم
٭٭٭
منـم كه بر سخن عدل حق چو صرّافـم
براي جذب عدالت بـبين چه حرّافـم
كجاست عدل تو يارب كسي نمي داند
هر آنچه شعر بر آن عدل حق كه مي بافـم
٭٭٭
جـان آراستـه از نـزد خـدا يافته ايـم
ما كه در دام خطا جان خود انداخته ايـم
زهد و تقوي و قناعت همه در نزد خداست
سوي او گر نرويم ، آن همه را باخته ايـم
٭٭٭
بي سبب ما به عمل غرّه و مغرور گشته ايم
گر عمل را زِ ره عُجب و ريا ساخته ايم
داد از اين كار غلط كاري و بيهوده ما
با چنين كار غلط خويش رضا ساخته ايم
٭٭٭
به هركجا كه هستم جوياي حكمت هستم
هـر قدر مي توانم خلاق را مي پرستم
حكمت نكو رمزي است ، بر رهروان الله
از رمز حكمت حق صد شعرها بـبستم
٭٭٭
نسیم گلشن حسن مصطفایی دهنوی

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند :

نظرها
  1. سیاوش آزاد

    تیر 3, 1401

    سلام
    به هركجا كه هستم جوياي حكمت هستم
    هـر قدر مي توانم خلاق را مي پرستم
    حكمت نكو رمزي است ، بر رهروان الله
    از رمز حكمت حق صد شعرها بـبستم

    درین دو بیت به نظر می رسد حکیم دهنوی حقیقت خویش را هویدا فرمودند جستجوی حکمت این از حیث عقل نظری بعد عبادت این از حیث عقل عملی
    در گام بعد ایشان فقط به فکر نجات خویش نیستند بلکه می خواهند دیگران را نیز به بیداری و سیر الی الله برسانند و درین راستا از استعدادهای خدادادی خویش که وادی شعر است در راه حکمت و راهنمایی سالکان در زمینه عبودیت استفاده کردند روحشان متعالی باد

    • ازنگاه پرلطف ومحبت شما شاعر واستادگرامی
      کمال تشکر را دارم
      وجود بابرکتان در پناه حق باشد
      درست است همانگونه که شما می فرمایید ، پدرم رحمت الله علیه علاوه بر نجات خویش ، به نجات دیگران نیز فکر می کرد و حتی در کارهای روزمره اش این امر هویدا بود
      خدایش رحمت فرماید ، الهی امین
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  2. درود بر شما که این اشعار ریبا رامنتشر می کنید .
    روح شاعر شاد و یادشان گرامی باد
    💐🙏🌿

    • سلام و درود بانو
      سپاس از حضور پر مهرتان
      سربلند و پاینده باشید
      خداوند شاعر را رحمت فرماید ، الهی امین
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  3. درود بر شما ، خداوند شاعر را رحمت کند ، آمین🙏💐

    • سلام و درود بانو
      سپاس از حضور پر مهرتان
      سربلند و پاینده باشید
      خداوند شاعر را رحمت فرماید ، الهی امین
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا