🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 دوبیتی 297

(ثبت: 248964) تیر 10, 1401 

 

اين نظم و اصولي كه معيّن ز خدا شد
واضح بُـوَد آن نظم معيّن ره ما شد
ما هـر چه در اين راه بپوييم و بجوييم
اين راه به دنياي بشر درد و بلا شد
٭٭٭
هر صلح و صفا ز خـدا وارد مـا شد
از دست همين خلق خدا جور و جفا شد
يارب تو چه حاجت بِـبَري در بَـرِ خَلقت
ما حاجتمان بر تو بُـوَد گر كه روا شد
٭٭٭
دنيـا زِ همان مرحله اول كه بنـا شد
آدم نَـبُد آن مرحله ، از رأي خـدا شد
آثار خداونـد از اين مرحلـه پيداست
اين گردش دنياست كه آثار خـدا شد
٭٭٭
هـر فرد به دنيـا كه رفيق نُـجبا شد
بهرش ضرري بود زِ ديگر رفقـا شد
از آن نـجبا بـي ضرر و وَز رفقايـش
بسيار ضرر ديـد و پـي امر خدا شد
٭٭٭
هر كس به جهـان معتقـد امـر خـدا شد
در محضر دنياي دنـي همچو گـدا شد
اين محضر دنياي دني دست بشرهاست
از محضر خلاق جهاني ، كه جدا شد
٭٭٭
نسیم گلشن حسن مصطفایی دهنوی

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نقدها
  1. سیاوش آزاد

    تیر 10, 1401

    سلام موفق باشید روح استاد شاد
    هیچکدام دوبیتی نیستند چون منحصرا وزن دوبیتی مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل است
    در دو بیت (نه دوبیتی) سوم قافیه خدا دوبار تکرار شده است

    • ازنگاه پرلطف ومحبت شما شاعر واستادگرامی
      کمال تشکر را دارم
      وجود بابرکتان در پناه حق باشد
      سعی می شود اشکالها بر طرف گردد
      به نظر شما اشعار فوق را در چه دسته ای می توان قرار داد
      خداوند شاعر را رحمت فرماید ، الهی امین
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

      • سیاوش آزاد

        تیر 10, 1401

        اگر دو بیت سروده شود یا دوبیتی است با آن وزنی که ذکر شد یا رباعی است با وزن مخصوص دیگری
        و اگر این دو نبود قالب مشخصی ظاهرا ندارد

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا