🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 نفس پنجره

(ثبت: 254856) دی 21, 1401 

 

گاهی این ذهن پر از خاطره ی تب دار است
گاهی حتی نفس پنجره پر تکرار است

باید از خاطره ی شهر دوباره رد شد
با دو چشمی که به یاد رخ تو نم دار است

 

 

 

 

نقدها
  1. چکیده‌ای در باب رباعی

    رباعی یا چارانه شعری‌ست مشتمل بر چهارمصراع متحدالفکر و ممزوج البیان که الزام رعایت قافیه در مصراع اوّل و دوّم و چهارم قطعی، و مقفا بودن در مصراع سوّم اختیاری‌ست، گاه می‌تواند خصی باشد و گاه مصرع، آن‌گاه که سه مصراع مقفا باشند خصی‌ست و آن‌وقت که هر چهار مصراع مقفا باشدمصرع!

    وزن پایه و کلی رباعی

    مستفعل مستفعل مستفعل فع
    (لا حَولَ و لا قُوَّةَ اِلاّ بِالله)

    است که شاعر می تواند از اختیارات قلب و ابدال در وزن بهره‌مند گردد!

    شهره‌ترین رباعی سرای ایران خیّام و پس از او مِه‌سَتی گنجوی پایه‌گذار مکتب شهرآشوب است!

    یک چند به کودکی به،استاد شدیم

    یک چند به‌استادی خود شاد شدیم

    پایان سخن شنو که ما را چه رسید

    از خاک در آمدیم و بر باد شدیم

    جناب خیام

    من عهد تو سخت سست می‌دانستم

    بشکستن آن درست می‌دانستم

    این دشمنی ای دوست که با من ز جفا

    آخر کردی نخست می‌دانستم

    بانو مِه‌سَتی گنجوی

نظرها
  1. جواد مهدی پور

    دی 21, 1401

    زیبااااا ست

    عالی سرودید

    درود بر شما بانو آجورلو گرامی

    💐🙏👏👏👏👏

    شادکام باشید

    🌸🌺

  2. سلام و درود

    زیباست بانوی ادیب

    سلامت و سرزنده و حاجت روا باشید

  3. سلام و درود و خدا قوت
    زیبا سروده اید.
    در مصراع دوم، گویا بجای “گاه”،
    اشتباها “گاهی” تایپ شده و وزن شعر را اندکی مختل کرده است.
    بمانید در پناه مهر پروردگار

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا