🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سیب سرخ

(ثبت: 6242) تیر 14, 1397 
سیب سرخ

به سیبی سرخ آدم دلبری کرد

به نام عشق او پیغمبری کرد

حواباخنده ای برلب برایش

زمین را هم بهشت دیگری کرد

صدیقه قادری

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (5):

نقدها
  1. آزادمهر غریبی

    تیر 15, 1397

    نقد ، بررسی و تحلیل

    شعر سیب سرخ

    سروده

    سرکار خانوم صدیقه قادری

    منتقد : آزادمهر غریبی

     

     

    سیر سلوک اشعار فرهنگی

     

    مبنای شعر کافیست که پنداری از افق دور به واژه هاست . این برداشت ها از شاعر و گذاشتن تک تک واژه ها کنار هم به همین سادگیها رخ نداده . چرا که شاعر تصویری را روایت میکند از پدران و مادران خویش که همان گونه که آدم و حوا بودند . این تصویر در شعر و به خصوص دوبیتی که نام برده شده سبکی چند وجه به مخاطب نشان میدهد . آنچه که در این دوبیتی نقطه ضعف نام شده نوع هیجهایی است که در کلام ابتدا و انتهای هر جمله بیان شده . هیجهای اول باید کوتاه و هیجهای سطر دوم باید بلند باشد .

    اگر دقت کرده باشید همه سطرها از شش کلمه تشکیل شده . این رعایت و اصول زبانی و مفاهیم دستوری بسیار عالیست اما کافی نیست . همان طور که بالا عرض شد هیجهای سطر اول باید کوتاه باشه اما هیجهای سطر دوم باید بلند . یعنی به جای شش کلمه باید هشت کلمه جایی داده شود .

     

    به سیبی سرخ آدم دلبری کرد

    به نام عشق او پیغمبری کرد

     

    در سطر دوم این دوبیتی باید این گونه نوشته شود :

    به نام درخت عشق او هم پیغمبری کرد

    و تنها نقطه ضعف شاعر در همین جمله خلاصه میشود . هیجها باید رعایت شود . کوتاه بلندش در ابتدا و انتهای آن و همچنین واژه هایی که از آن استفاده میکنیم .

    به این صورت

    شش

    هشت

    شش

    هشت

    اینها تکرار کنید تا در ابتدا و انتها به سبکی جدید برسید و البته این شش و هشت لازمه واژه هایی که استفاده میکنید و کوتاه بلند ان هم مهم است .

    مثل : او

    یا پیغمبری

    این دو هیجهای کوتاه و بلند است . با تکرار مداوم و همین طور قواعد دستوری زبانی میتوان دوبیتی را به شکل و فرمی مدرن تر به مخاطب نشان داده شود .

نظرها
  1. زانا کوردستانی

    اردیبهشت 7, 1398

    درودتان

    احسنت

    موفق باشید

    🌹🌹🌹🌹

    👏👏👏👏👏

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا