🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 قرمز بـے رفراندومِ هرگز!

(ثبت: 265531) آبان 21, 1402 
قرمز بـے رفراندومِ هرگز!

گوش‌ماهےها!
زمینۂ ساحل را فرش
بہ‌گمانِ باد منفرجہ بخندید زیرا
نامِ ڪوچڪِ ڪِشتے اهمیّتِ چندانے ندارد وقتے
مطابقِ معمول
نمایش‌خوانےِ آفتاب
ابتداےِ عصرِ آسمان مےخورد خط!

مثلاً گوش‌ماهےها، عزیزانم!
طبعِ ماهے سردست:
_ شغلِ شڪستہ‌نَفْسےِ دریاست!
پیشانےِ گرمش را خصوصے ببوسید اگر
احتمــالاً خواهید چید ردِّ پاےِ خورشید را!

گیرم گوش‌ماهےها!
ڪبابِ ڪتابِ بابِ دندانے نخورده‌اید
آشنایـے با زبانِ عشق مگر گرامرش سخت‌ست؟
وضعیتِ سپیدِ موج مگر بَر شما بَر نخورده است؟
درسِ پرےِدریایـے را دمر فراموش ڪرده‌اید مگر؟
_ دل بہ‌ڪار نمےدهید چرا؟
نڪند ثلثِ سمفونےِ برمودا را خواندید
_ رفتہ رفتہ خواب‌تان رفتہ است؟

چطور؟ چگونہ؟ گوش‌ماهےها!
مرا خوبِ خوب مےشناسید
بجایم شنبہ و یڪشنبہ آب‌تنے،
غرق در گرگ و میشِ چشم‌زارم
بلم‌هاےِ بـے بادبانِ نگاهم را مےشمارید
هم‌زبانِ دلم نیز زمینۂ ساحل را لیز فرش ڪنید!

گوش‌ماهےها!
من اینڪ بـے ڪےِ عینڪ
شوالیۂ آب
شهریارِ شمایم
زیرا…
براےِ اینڪہ…
اصلاً…
حتماً علّتے پس‌داده دلیـلے!

════════════
سیّدمحمّدرضا لاهیجے
ساڪوتے. هند. دهلے‌نو
════════════

فرانوشت

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (4):

نظرها
  1. صفا یغمایی

    آبان 21, 1402

    درودجناب لاهیجی صبحتان نیکو
    فرانوشت زیبائیست لذت بردم
    موفق و پاینده باشید.

    🌺🌺🌺

  2. معین حجت

    آبان 21, 1402

    درود جناب لاهیجی بزرگوار…
    دستمریزاد👏💐

  3. شعر را در غرفه‌ٔ افرادِ نالایق نریز

    زیرِ دستِ داورِ بی دانش و منطق نریز

    آدمِ خود باش و هرگز طبقِ تعریفِ غلط

    لفظ و معنا بر ترازِ ناشرِ فاسق نریز

    بی مخاطب نقطه‌بازی کن ولی، امّا، ولی

    خطِّ خودکارت به‌کامِ کودنِ سارق نریز

    محضِ خنده پایِ دفتر دردِ دل را کِش بده

    لقمهٔ آماده رویِ میزِ اهلِ نق نریز

    چایِ منظوم و سپیدِ استخوان‌‌دارت اگر

    دَم کشیده جز برایِ مشفق و عاشق نریز

    از رباعی تا غزل حلوایِ تر، شیرین‌عسل

    واژه در گوشِ کرِ آیینه‌‌هایِ دق نریز

    با توأم مانندِ دریا اشتراکِ درِّ اشک

    جز درونت، اندرونِ دامنِ قایق نریز

    ـــــــــــــــــــــــ
    سیدمحمدرضا لاهیجی
    ساکوتی. هند. دهلی‌نو
    ـــــــــــــــــــــــ

  4. الیاس امیرحسنی

    آبان 21, 1402

    درود بر استاد لاهیجی بزرگوار
    بسیار عالی وزیبا 🌺🌺🌺🌸🌸💐💐🙏🙏