🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 مالک مٌلک

(ثبت: 239875) خرداد 26, 1400 

« مالك مُلك »
هستي به نام اين بشر و اين جهان زدن
بتوان يقين ، قدم بر مُلك لامكان1 زدن
اي بيخبر زِ حكمت من ، من كه مي توان
با يك اراده ، باد خزان بر جهان زدن
افعال زشت و بيهوده ي مردمِ صغير2
نـتواند آنكه ستم ، بر اين ملك من زدن
بي تاج و بي كُله ، شه ملك هستي ام
با يك اشاره ، سكه هزاران توان زدن
شاهم به مُلك قيصر و هر شيخ و پادشاه
با رمز يك قلم ، همه نقشي توان زدن
دنياي بي وفا ، كه نخواهم و گرنه من
نقش ديگر به كون و مكان3 مي توان زدن
من از قديم ملك جهان را فنا كنم
كي مالكان ملك جهان ، دَم توان زدن
از من به وضع روي زمين ، آشنايي است
در يك دقيقه، وضع بهم مي توان زدن
كار بشر به بازي و بيهـوده بگذرد
بيهوده كاريَـس كه به خودشان زيان زدن
اين ملكِ بي زوال4 مرا ،كس نمي توان
با صد هزار حيله ، بهم كي توان زدن
هر وقت فرصتي به بشر دادمش تمام
با رأي حكمتم ، همه حرف گران زدن
رأي بشـر رضايت ما را نمي خَرد
راضي بُوَد ، رضايت خود را برون زدن
در پيـش انتظام جهانـم نـباشدش
بر اين نظام حرف چنين و چنان زدن
مخلوق پيش ، در اثـر جهل و گمرهي
نادان بُدند و حرف غلط بر جهان زدن
دانشورا نظر بكن امروزه روي خاك
آنها به زير خاك ، چه حرفي توان زدن
در زير خاك، خاكِ زمين خورد پيكرش
آنرا كه دست ظلم،به دل خستگان5 زدن
سختـس گناه آنكه به ملت جفا كند
فرياد آن بـبين چقدر ، شاعران زدن
هر عارفي به دوره خود عقل و جهل گفت:
با مُشت جهل ، بر دهن عارفان زدن
واي از كسي كه حرف خدا را نداد گوش
يا حرف خود ،به خواهش آن گمرهان زدن
فرمانـبران امر مرا ، در زمين بـبين
فرمان به تخت قيصر6 و تاج كيان7 زدن
غافل نِـي ام زِ خلقت مخلوق خود دمي
آتش توان به خرمن ، آن غافلان زدن
غفلت مَوَرزي اي بشر ، از امر كردگار
تا ز امر كردگار ، قلم ها توان زدن
بيدار شو تو اي حسن، از خواب غفلتت
بيدار اگر شدي ، قلمي مي توان زدن
٭٭٭
1- بي مكان- بي جاي 2- كوچك 3-هستي وكل جهان 4- جاويد 5- رنجور- غمناك
6- پادشاهان روم 7- پادشاهان بزرگ ايران
دیوان اشعار حسن مصطفایی دهنوی

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

نظرها
  1. محمدباقرانصاری

    خرداد 26, 1400

    باعرض ارادت وسلام
    سرودهای شما
    سرشار از طراوت بهاری می باشند
    بهره مند شدم
    پاینده باشید به لطف حق
    عارفانه ای عالی ودلربا
    شاعرواستاد گرامی
    درو د دود درود

    • حسن مصطفایی دهنوی

      خرداد 28, 1400

      ازنگاه پرلطف ومحبت شما شاعر واستادگرامی
      کمال تشکر را دارم
      وجود بابرکتان در پناه حق باشد
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  2. کبری محمدی

    خرداد 28, 1400

    سلام
    زیبا بود
    روحشان شاد
    سپاس
    🌹🌺🌹🌺🌹

    • حسن مصطفایی دهنوی

      خرداد 29, 1400

      سلام و درود بانو
      سپاس از حضور پر مهرتان
      سربلند و پاینده باشید
      خدایش رحمت کناد ، آمین
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا