🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 نفوذ دانش

(ثبت: 210566) خرداد 18, 1398 

نفوذ دانش ما را نـمي توان بـشمرد

هر آنكه دانش اصلي ما نديد بِـمُرد

به علم و دانش ما ، هر چه بيشتر نگريد

مجسم است كه جهل از ميان مردم بُرد

رموز جهل و تكبّر1 نـمي توان سنجيد

مگر به دانش اصلي كه حق بر آن بـسپرد

عجيب درد عجيبس،كه در دماغ2من است

عجيب تر آنكه چرا غم زِ درد مردم خورد

هرآنكه غم به خودش ره نداد وغُصه نخورد

به عيش وخوش گذران كردوگوي لذت برد

هـزار مرتبـه در انتظار خوش بـودم

غمي كه بر دل من بود،خوش زِ من بـستُرد3

مراد از خوش دنيا،خوش است وخوشكامي

زِ كام بخشـي دنيا ، كسي كه بهره نَـبُرد

غم زمانه مخور ، عاقبت به يك رنگس

هر آنكه غم خورد و هركه غم نخورد بِمُرد

كسي كه دانش اصلي در اين زمانه دارد

زِ خوان4 دور جهان،غير خون نديد و نخورد

هـزار مرتبـه گفتم : به مردمـان زمان

به غير خون دل، از خوان اين زمانه نخورد

نصيحت هر كه كند، زنده شد بـنام و نمُرد

كه اين زمانه همانس كه خون مردم خورد

حسن نصيحت خود را صحيح تر بـنويس

كه هر كه پند و نصيحت كند، بدنام نمُرد

٭٭٭

1- خودبيني 2- مغز سر 3- نابود كرد 4- سفره

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند :

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (4):

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا