🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 پس از باد

(ثبت: 229203) تیر 21, 1399 

 

باد وزید
در سرزمین اندوه
به امید رهایی
از پس غبار انبوه
باد وزید
به امید نبود ابر
فزونتر شد اما
خورشید
نهانتر

 

 

 

نقدها
  1. فریبا نوری

    تیر 21, 1399

    درود جناب ظهوری آرام گرانقدر
    شعر زیبایی است
    باد را می توان عنصری طبیعی در با هم آیی ابر و خورشید نظر گرفت و در این حالت شعر در سادگی و بی پیرایگی پیام خود را رسانده است اما من ترجیح می دهم نگاهی نمادین نیز به حضور باد در این شعر داشته باشم.
    باد به سبب ویژگی فیزیکی تغییر و جا به جایی هوا که در واقعیت دارد در فرهنگ های مختلف نمادی مثبت یا منفی است.
    مثلا: بی ثباتی، ناپایداری، بی وفایی، فرار و گریزپایی، گذر زمان، نابودی و ویرانی که البته دو مورد آخر مربوط به بادهای شدید و طوفان هاست …
    یا: روح، دم حیات، پیک الهی، روح القدس، نفخۀ کیهانی، پشتیبان جهان، مشیت الهی، دم رحمانی، راحت دل و … ( نگاههای دینی و عرفانی)/ شعور، آگاهی، دانش و رویش و پویش و … ( نگاههای غیر دینی)
    در این شعر عنوان به ما می گوید که شعر به پس از باد مربوط است و این باد با توجه به مجموعۀ نمادهایی که شرح داده شد؛ می تواند انقلاب یا تحولی درونی یا بیرونی را به ما نشان دهد که می تواند آثاری مثبت یا منفی داشته باشد.
    سه سطر نخست شعر به ما می گوید این باد یا دم تحول در سرزمین اندوه و به امید رهایی وزیده است بنابر این نماد مثبت است: بادِ رهایی بخش که می تواند همان دم حیات یا روح القدس و … در نگاههای دینی مذهبی باشد یا آگاهی و فر و دانش در تفکرهای دیگر.
    در سه سطر دوم وزش باد در تراکم و غلظت غبار است و و حالا خود باد است که به امیدی می وزد: به امید نبود ابر. پس این باد می وزد به این امید که تیرگی نباشد. به امید صاف کردن آسمان غبارآلود. که می توان از آن تعبیر عرفانی یا اخلاقی داشت در هر دو بعد فردی و اجتماعی. انتظار این است که با زدودن تیرگی، مثلا پالایش روح و دمیدن دم حیات که حرکت و زندگی می بخشد؛ و یا با افزایش دانش و آگاهی و بینش، آفتاب نمایانتر شود اما در سه سطر پایانی شعر می بینیم که همه این وزیدن ها و تحولات درونی (یا بیرونی) نهانتر بودگی خورشید را فزونتر کرده است. آیا این همان پیام آشنا در ادبیات عرفانی ماست که شاعر با شاهد گرفتن باد به آن اشاره ای دوباره اما امروزین دارد؟ یا … ؟

    با درود بیکران
    🌹🌹🌹🌹🌹

    • درود بیکران استاد گرانقدر سرکار خانم نوری بزرگوار
      دانش و قدرت تفسیر و تجزیه
      و تحلیل شما فرصتی و موقعیتی ارزنده می آفریند که جای بسی قدر دانی دارد
      سپاس بیکران بابت وقتی که صرف فرمودید

    • درود وعالی

نظرها
  1. محمدعلی رضاپور

    تیر 21, 1399

    درودتان 🌹🌹🌹

    • سلام جناب رضا پور عزیز
      سپاسگزار حضور پر مهرتان هستم

  2. طارق خراسانی

    تیر 21, 1399

    سلام و درود

    به وبسایت شعر پاک خوش آمدید 🌹🌹🌹

    در پناه خدا 🌿👏👏👏🌿

  3. رسول رشیدی راد

    تیر 21, 1399

    🌹🌹🌹🌹🌹

  4. سلام و درود
    🌺🌷🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا