🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃
میشود باز تو باشی که بیایی و بمانی
به دلم شور ببخشی و مرا نیز بخوانی
مثلِ تعریفِ جدیدی
خودِ آرامشِ مطلق
تو همان حسّ ِ تبسّم
روی لبهای شروعی که لطیفی و مدیدی
میشود باز بیایی بشوی مایه ي اعجاز
به همان درد الهی
به خدا کاش تو باشی که دچارم بکنی باز
تو بیایی بزنی کاش به این تب
به دلِ داغیِ مردادِ وجودم
مثلِ یک حسّ ِ قدیمی
بشوی تازه نسیمی، بوزی به تارِ بودم
خسته ام من ز هیاهو
این همه حیله و نارو ، چه همه پرسش و واجو
چه بگویم من از این حسّ ِدو پهلو
یک بغل غصّه کنار ِگل شب بو
منتظر مانده نگاهش به ستاره
کاش میشد که دوباره
بشوی رد ز کنارم شده حتی به نظاره
نفسم نیز بیفتد به شماره
بشوم باز عزیزت به یکی چشمْ اشاره !
سپیده طالبی
97/5/2
کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (13):
کاربرانی که این شعر را خوانده اند (19):
تیر 6, 1399
درود بر بانوی شاعر سپیدانه، شعر پاک وصد البته انوشا و دیگر پایگاه های شعر فارسی.
زیبا و ریتمیک سرودید.
آفرینتان باد
تیر 6, 1399
سلام و عرض ادب استاد گرامی
ممنونم برای همراهی و لطف نظرتان
شاد باشید و زندگی تان پر از حس های خوب🌺
تیر 6, 1399
درودتان
احسنت گرامی🌹🌹🌹
تیر 6, 1399
سلام و عرض ادب استاد گرامی
به مهر خواندید و به سخاوت نگاشتید سپاس
شاد باشید و زندگی تان پر از حس های خوب🌺
تیر 6, 1399
درودها شاعر اندیشمند و پیروز
بسیار عالی سروده اید
در پناه حق
💐
تیر 6, 1399
سلام و عرض ادب استاد گران قدر
خیلی خوش آمدید بزرگوار
سپاس که از سر مهر خواندید و به سخاوت نگاشتید
پاینده باشید و زندگی تان پر از حس های خوب🌺
تیر 6, 1399
سلام و درود
بسیار زیبا و لطیف است
لذت بردم
در پتاه خدا
🌿👏👏👏👏🌿
تیر 8, 1399
سلام و عرض ادب استاد گرانمهر
سپاس که به مهر خواندید و به سخاوت نگاشتید
پاینده باشید و زندگی تان پر از حس های خوب🌺
تیر 7, 1399
سلام
بسیار فاخر و عاای
تیر 8, 1399
سلام و عرض ادب بزرگوار
ممنونم برای همراهی و لطف تان
شاد باشید و زندگی تان پر از حس های خوب🌺
تیر 7, 1399
درود ارجمند……..عالی بود🌹🌹🌹
تیر 8, 1399
سلام و عرض ادب استاد گرامی
حضور ارجمندتان را ارج می نهم و سپاسگوی تان هستم
شاد باشید و زندگی تان پر از حس های خوب🌺
تیر 8, 1399
سلام و عرض ادب سرکار خانم طالبی
باز هم یک شعر خواندم و سرشار از حسی وصف ناشدنی .
همیشه توانا و شاعر باشید تا ما با خواندن آثار فاخرتان لذت ببریم .🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
تیر 8, 1399
سلام و عرض ادب شاعر گرامی قدر
ممنونم برای همراهی و لطفتان
و خرسندم دوست داشتید سروده را بزرگوار
شاد باشید و زندگی تان پر از حس های خوب🌺
تیر 8, 1399
درود بر مهربانو خانم طالبی ارجمند
نیمایی خوش ریتمی بود
در خصوص اینکه آیا شعر نیمایی فقط سرایشی هست بر اساس مصاریع کوتاه و بلند . باید بگویم که خیر .
در شعر کلاسیک , مصراع ها از لحاظ رکنی برابراند مگر در قالبی که مصراع هایی کوتاه تر به تناسب آن قالب بخدمت گرفته بشه .
هدف نیمایوشیج این نبود که خط بطلان بر سر تقارن مصراع ها بکشه . بلکه او به شاعران گوشزد کرد که علاوه بر تقارن عروضی مصراع ها, که سابقه ای هزار و صدساله در شعر فارسی داشت , چه عیبی دارد مصراع ها نامتقارن باشند .
هیچ وقت هم نیما تقارن را زیر سوال نبرد . هرجا هم شعر کلاسیک را کوبیده . آن اعتیاد در تقارنِ مصراع ها را کوبیده . وگرنه با خود تقارن مشکلی نداشت و در خیلی جاها تمام قد از شعر کلاسیک دفاع جانانه کرده .
آنچه بنام شعر نیمایی امروزه مد شده , همه ی آن چیزی نیست که نیما از این قالب انتظار داشته .
خود نیما , شروع کننده ی یک فرایند جدید هست .
ما از نیما , این انتظار را نداریم که هر آنچه در تئوریهایش گفته خودش عملی بکنه . بلکه این فرایند نیاز به گذشت زمان و تجارب نسل های مختلف نیمایی سرایان داره تا قدم به قدم خودشون رو به اون آرمان شعر نیما نزدیک کنن .
شعر نیمایی که امروزه در میان شاعران جا افتاده شعری هست که از تعدادی مصراع های کوتاه و بلند که زیر هم نوشته شده تشکیل شده . و این تفکر اشتباه ست .
شما در سرودن شعر نیمایی به ضرورت مطلب و سکانس تصویری بارها می تونید مصراع هاتون رو به سمت تقارن رکنی و یا عدم تقارن رکنی ببرید .
اصل بنیادین در شعر نیمایی ( اصل تفکیک بند ) هست که خیلی ها به خاطر عدم شناخت رعایت نمی کنند .
ما بین نیمای شاعر و نیمای تئوریسین فرق قائل هستیم .
نیمای تئوریسین چشم انداز بسیار خوب و بکری را برای آینده ی شعر فارسی ترسیم کرده . اگرچه ریز جزئیات را به ما تحویل نداده . و فقط به کلی گویی بسنده کرده .
کالبد شکافی این کلی گویی ها وظیفه ی شاعران نیمایی نسل ماست . همانطور که شاعران نیمایی نسل قبل از ما بخصوص اخوان ثالث در حد توان و ذوقشون تجربه ی نیمایی سرایی رو ارتقا دادند .
ما وقتی میگوییم اصل بنیادین شعر نیمایی اصل تفکیک بند هست , به این معنی نیست که نیمای شاعر در تمام اشعار نیمایی اش این اصل را رعایت کرده .
بلکه به این معنی هست که نیمایوشیج به مرور زمان به این تجربه در سرایش نیمایی میرسد که شعر نیمایی نیاز به واحدی سرایشی بنام بند دارد و بندها باید جدا از هم نوشته شوند و آغاز و پایان بند مشخص و معلوم باشد . برای همین در میان اشعار او نمونه های سرایشی غیر مقید به تفکیک بند و مقید به تفکیک بند رو مشاهده می کنیم .
با ظهور اخوان ثالث , اصل تفکیک بند تثبیت می شود . ولی متاسفانه هنوز شاعران ما رعایت نمی کنند .
وقتی اصل تفکیک بند را می پذیریم و بندها را جدا و با فاصله از هم می نویسیم مشاهده می کنیم که بندها از یک فرم مشخص پیروی نمی کنند . گاه یک بند یک مصراع دارد و گاه یک بند دومصراع و یا سه مصراع و یا چهار مصراع و بیشتر
اینجاست که فرمشناسی بندها مطرح می شود تا پاسخ بدهد که چرا بندهای شعر نیمایی متفاوت از هم اند و آیا یک منطق ریاضی در شکل گیری آنها دخالت دارد یا خیر ؟
خب , چون شما, یکی از چند نفری هستید که تا حدود زیادی شناخت فرمی دارید , در این رابطه فعلن چیزی نمیگم .
در میان آن تنوع بندی که گفتیم در شعر نیمایی وجود دارند . یک دسته از بندها هستند که بنام بندهای کلاسیک آنها را معرفی می کنیم .
توی اون نیمایی که ارسال کردم ( تنک لحظه ی مانا ) در انتهای نیمایی از بندهای نامتقارن وزنی وارد قالب غزل شدم که از تقارن وزنی تبعیت میکرد و دوباره از آن خارج شدم و به بندهای نامتقارن وزنی ورود کردم .
حالا بجای ورود به قالب غزل , می توانستم ورود به قالب های کلاسیک دیگر, مثل مثنوی یا قطعه و یا هر قالب دیگری داشته باشم . در اصل موضوع فرقی نمی کند
وقتی در شعر نیمایی از بندی که وزن نامتقارن دارد , وارد بندی می شویم که وزن متقارن دارد ( مثل هر کدام از از قالب های کلاسیک ) . آن بند متقارن وزنی را با نام ((بند کلاسیک)) معرفی می کنیم . اگر بند متقارن وزنی ما “قالب غزل” بود به آن بند متقارن وزنی ( بند کلاسیک غزل ) میگوییم . اگر مثنوی بود به آن ( بند کلاسیک مثنوی میگوییم ) و الی آخر …
تذکر : در بندهای متقارن وزنی که در قالب های کلاسیک سروده می شود باید در آنها از قواعد کلاسیک پیروی کرد .
در شعر نیمایی ( خدا را چه دیدی ) که بعدها ارسال خواهم کرد , از بندهای نامتقارن وزنی وارد بند متقارن وزنی در قالب مثنوی می شوم .
این اتفاق ها , در ذات نیمایی ست . اینطور نیست که غزل را وارد نیمایی بکنیم و اسمش را بگذاریم ((غزل نیمایی))
بلکه اینها از قابلیت های سبکی شعر نیمایی ست که از متقارن به نامتقارن و بالعکس دامنه ی تغییر داره .
متاسفانه عده ای بدون تفکیک بند , تعدادی مصراع کوتاه و بلند را زیر هم می نویسند و آنرا بنام شعر نیمایی معرفی کرده اند و اینطور جا انداخته اند که شعر نیمایی یعنی همین …
شعر نیمایی , پهنای باندش وسیع است .
تمام شعر کلاسیک , جزئی از نیمایی ست .
نیمایی , اوج شعر کلاسیک است .
هم در وزن و هم در قالب
بزرگترین ساختار سرایشی در شعر فارسی ست .
یک شاعر نیمایی سرا باید حتمن برای ورود به شعر نیمایی از دروازه ی شعر کلاسیک وارد شود .
شاعری که شعر کلاسیک را نمیداند و تجربه ای در آن ندارد , ورودش به شعر نیمایی اشتباه محض است .
ساختار شعر نیمایی بسیار گسترده ست .
شناخت ساختاری از شعر نیمایی مطلقآ در بین شاعران امروز وجود ندارد .
شاعران نسل اول و دوم نیمایی با اینکه در طی کردن مسیر رو به چشم اندازی که نیما ترسیم کرده بود قدم های عملی خوبی برداشتند ولی تجربه ی عملی را بصورت تجربه ی آموزسی مکتوب به نسل ما تحویل ندادند . بجز اخوان ثالث که نسبت به بقیه احساس وطیفه ی بیشتری کرد و حاصل تامل و تجربه ی خودش را به یادگار گذاشت . ولی باز هم به ما قواعد نظام مند متکی به منطق ریاضی تحویل نداد . ولی اقدامش به منزله ی پله ای بود که ما را از لحاظ شناختی کمی بالاتر برد .
خب خداراشکر امروزه در مرحله ای قرار گرفته ایم که مشکل فرمشناسی شعر نیمایی را نداریم . و دایره ی شناختی ما بسیار بسیار بیشتر از زمان اخوان ثالث است .
به امید خدا , رستاخیز شعرنیمایی را به کمک و همیاری شما و دوستداران و راهپویان شعر نیمایی رقم خواهیم زد . و شعر نیمایی را از حاشیه به متن , باز خواهیم گرداند . و این اتفاق خواهد افتاد . و در این اتفاق , شما هم سهیم خواهید بود .🌹🌹🌺🙏
تیر 8, 1399
سلام و عرض ادب استاد گرانمهر
ممنونم برای همراهی و لطف و آموزه هایتان
خود را مدیون تان میدانم برای آنچه تاکنون در امر سرایش و به خصوص شعر نیمایی از شما آموخته و خواهم آموخت و امیدوارم شاگرد خوبی بوده باشم و آنچه را به من آموختید توانسته باشم در سرودن اشعار جدیدم و یا در بازنگری اشعار قدیمیم لحاظ نمایم
پاینده باشید و سلامت🌺
تیر 8, 1399
سلام و درود
🌸🌸🌸🍃💐🍃🌸🌸🌸
تیر 8, 1399
سلام و عرض ادب استاد بزرگوار
ممنونم برای همراهی تان
شاد باشید و زندگی تان پر از حس های خوب🌺
تیر 12, 1399
درود بر بانو طالبی
نیمایی بسیار خوش فرم در رمل مخبون
قلمتان نویسای به مهر انشاءالله
🌹🌹🌹
مرداد 30, 1399
سلام و عرض ادب استاد گرامی
ممنونم برای لطف و همراهی تان
شاد باشید و زندگی تان پر از حس های خوب🌺
تیر 16, 1399
سلام بر خواهر بزرگوارم
استاد طالبی
واقعا اشعارتان پخته و واژه ها
در جای خود هستند
واژه ای را به هدر نداده اید
و مصرع ها مملو از معانی میباشند
درود بر شما
پیروز باشید🌺🌺🌺
مرداد 30, 1399
درودها استاد بزرگوارم
سپاس برای سخاوت کلامتان که از سر مهر نگاشتید
شاد باشید 🌺
مرداد 12, 1399
سلام و درود
سرکار خانم طالبی
منتظرتان هستیم:
مرداد 30, 1399
درودها جناب رضا پور گرامی
عذر خواهم برای نبودن هایم
امکان حضور فعال همانند سابق اغلب برایم متصور نیست
سپاس برای همراهی و لطف تان🌺
مرداد 12, 1399
سلام و درود
فرهیخته ی ارجمند!
نظر به اهتمام استاد بزرگوار،
جناب طارق خراسانی،
بابا طارق عزیز شعر فارسی
در معرفی شاعران برتر معاصر
و اهمیت همیاری اعضای گرانقدر شعر پاک در این مهم و با توجه به مأموریتی که برای هرچه باشکوه تر برگزار شدن این امر به حقیر محوّل فرموده اند، از شما بزرگوار دعوت
می شود تا در این کار مشترک، حضور جدی تری داشته باشید.
سپاس،
در خدمت تان هستیم در 👇
http://sherepaak.com/227273/——-
مرداد 30, 1399
درودی دگر باره
چشم حتما در این خصوص نام چند تن از شاعران خوبمان در ذهن من ثبت شده اند و منتظر فرصتی بودم برای اعلام نامشان
میهمان صفحه استاد گرانقدرم خواهم شد🌺
مرداد 16, 1399
سلام
آفرین چقدر روان وزیبا وقدرت کلام و سماعی دلنشین .نیمایی یعنی همین .آفرین 🌹👏🙏
مرداد 30, 1399
سلام و عرض ادب بزرگوار
ممنونم برای همراهی و لطف تان
شاد باشید و زندگی تان پر از حس های خوب🌺