🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 بعد او طفل هنر مام ندید

(ثبت: 1010) اسفند 24, 1394 
بعد او طفل هنر مام ندید

مخمسی بر غزل حک شده بر سنگ مزار پروین

بهر دنیای هنر آذین است
مهر را عاطفه اش آیین است
شعرش از علم و ادب رنگین است

اینکه خاک سیهش بالین است
اختر چرخ ادب پروین است

حیف جولای خدا* کام ندید
سفرِ اشکِ** دل آرام ندید
بعد او طفل هنر مام ندید

گرچه جز تلخی از ایام ندید
هرچه خواهی سخنش شیرین است

در سخن عارفه ای*** شد دلسوز
شمع شد سوخته در هر شب و روز
این عجب، بین ز قضایی جانسوز

صاحب آن همه گفتار امروز
سائل فاتحه و یاسین است

وقت آن است دلش شاد کنند
یاد از آن شاعر آزاد کنند
خانۀ آخرش آباد کنند

دوستان به که ز وی یاد کنند
دلِ بی‌دوست دلی غمگین است

روزگاری که همه وانفساست
وادی عشق به جانش غوغاست
آه بانوی غزل‌ها تنهاست

خاک در دیده بسی جان فرساست
سنگ بر سینه بسی سنگین است

بی حضورش هنر عزلت گیرد
ساز غم زخمۀ غربت گیرد
کاش چشمم نم غیرت گیرد

بیند این بسترو عبرت گیرد
هرکه را چشم حقیقت بین است

گر به کام همه دنیا برسی
یا که از نیست به بالا برسی
از زمین تا به ثریا برسی

هرکه باشی و به هرجا برسی
آخرین منزل هستی این است

این همان خانۀ آخر باشد
که به هر شخص مقدر باشد
محتشم یا که دلاور باشد

آدمی هرچه توانگر باشد
چون بدین نقطه رسد مسکین است

چون عقابی زهوا حمله کند
آه ترسم که به ما حمله کند
عاقبت نیز بجا حمله کند!

اندر آنجا که قضا حمله کند
چاره تسلیم و ادب تمکین است

رسم تقدیر هراسان کردن
آدمیزاده پریشان کردن
اشک بر چهره چراغان کردن
 

زادن وکشتن و پنهان کردن

دهر را رسم و ره دیرین است

یک نفر شاد و یکی غرق به آه

یک نفر خوب و یکی هم خودخواه
هرکسی می رود آخر این راه

خرم آنکس که در این محنت گاه
خاطری را سبب تسکین است

پ.ن:

دوسال پیش چنین روزی حدود 3 ماه بود که وارد دنیای شعر شده بودم و این مخمس رو که اولین وآخرین مخمسم بود نوشتم.عیوب زیادی داره که امیدوارم به بزرگواری خود ببخشایید

* جولای خدا : نام یکی از مناظره های معروف پروین هست که در قالب مناظره بین عنکبوتی با شخصی کاهل و تنبل و در عین حال سالم و تندرست میباشد
جولا به معنای نساج و بافنده هست و من خواستم از نام این شعر پروین استعاره ای به خودش داشته باشم و چون پروین عارفه بوده منظور من از این مصرع اشاره به ناکامی های پروین در زندگیش بوده

**اشک دل : نام اثر دیگر پروین اشک دل هست که باز هم من به عنوان استعاره از حال پروین در اثر ناملایمات زندگیش از این ترکیب استفاده کردم

***پروین عارفۀ شعر و ادب و هنر ایران زمین هست