🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 درویش علی

(ثبت: 251993) مهر 19, 1401 

 

تکه ای آینه , مولانا درویش علی
شور یارش همه دم, شیدا درویش علی

اهل تسلیم و رضا, ساز مخالف نزند
پاکدل بی اگر و اما درویش علی

دوره گردان همه خوبند ولی عشق من است
یار درویش علی تنها درویش علی

صحبتی دارم و تا فرصت دیداری هست
رخصتی می طلبم آقا ! درویش علی !

نغمه در نغمه چه می خوانی کز حنجره ات
دشت و در گشته پر از نجوا درویش علی

لاله ی کوهی داغت به چه ناز نفسی
هوهوی حق زده در صحرا درویش علی

بسکه بر هم زده ای شهرت و گمنامی را
نامه شد راز تو جایاجا درویش علی

ماه می بیند اگر , آنکه کفش را ببرد
نور چشمت چه کند غوغا درویش علی

تا شب از پای درافتد, گل خورشیدنشان!
ننشینی نفسی , از پا درویش علی

می رسد صبحی و صلحی, که به یک خلوت خاص
می رویم از قد هم بالا درویش علی

یار” جوینده” شوم, نور نماینده شوم
شمس ِِ شادان ِِ منا , بابا درویش علی

 

محمدیزدانی “جوینده”
پ.ن.

در شهر غریبه بود درویش علی
با عاطفه می سرود درویش علی

هر لحظه به یاد نغمه هایش گویم:
درویش علی درود درویش علی

محمد یزدانی “جوینده”

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نقدها
  1. فریبا نوری

    مهر 19, 1401

    پس از سلام و ابراز خرسندی بسیار از حضور ارجمند شاعر گرانقدر پس از مدت ها در سایت خاصه به لطف شعر

    چند نکته در این شعر توجه من را به خود جلب کرد که مایلم نظر خوانندگان عزیز را به آن جلب کنم:

    1- اصل تصویرگونگی کمیت آوایی که به معنی “فزونی در صورت زبانی منعکس کنندۀ فزونی در معنی است و کاستی در صورت زبانی منعکس کنندۀ کاستی در معنی” می‌باشد.
    اگر به وزن شعر دقت کنیم وزن شعر در مصراع های فرد فعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن است اما در مصراع های زوج در رکن سوم دو هجای کوتاه تبدیل به یک هجای بلند شده اند. حال اگر به معنی دقت کنیم این هجا دقیقا هجایی است که قبل از نام مخاطب خاص شعر «درویش علی» که در نزد شاعر دارای مقام معنوی بالایی است آورده شده.

    2- اصل تصویرگونگی کیفیت آوایی
    خود واکۀ (مصوت) “آ” در پایان هجای یاد شده نیز منطبق بر اصل تصویرگونگی آوایی است اما این بار به لحاظ کیفی منعکس کنندۀ مقام و منزلت شخصی است که نامش پس از این واکه شنیده می‌شود.

    3- اصل تصویرگونگی کمیت نحوی که به معنی تکرار یک سازۀ نحوی برای ابراز تاکید و گاه تعلق است.
    در این شعر انتخاب سازۀ نحوی «درویش علی» به عنوان ردیف شعر، هم برای ابراز تاکید بر این شخصیت و هم برای ابراز تعلق شاعر به وی صورت گرفته است. در مصراع دوم بیت دوم تکرار نام درویش علی به جهت تاکید بر تعلق است: یار درویش علی / تنها درویش علی که یک وجه از معنی آن« تنها یار درویش علی است» می باشد. وجه دیگر معنی در نحو این جمله این است که اگر چه درویش علی تنها ( و بی نیاز ) است یگانه یار است.

    4- اصل تصویرگونگی فاصله که به معنی منطبق بودن فاصله مفهومی عناصر یک متن با فاصله صوری آن ها در متن است. اگر به شعر دقت شود تنها در دو مصراع «رخصتی می طلبم آقا درویش علی» و «می رویم از قد هم بالا درویش علی»
    فاصله صوری شاعر و مخاطب خاصش کم است (هر دو در یک مصرعند) و می بینیم که فاصلۀ معنایی (مخصوصا معنای عاطفی) نیز در همین دو مصرع از همه کمتر است که بیانگر درخواست و آرزویی صمیمانه است. در سایر بیت ها وجود فاصلۀ صوری برای نشان دادن مقام معنوی بالای درویش علی و احترام بسیاری است که شاعر برای وی قائل است و طبیعی است که شرط ادب در چنین شرایطی رعایت فاصله است.

    با درود بیکران

    • درود و احترام بزرگ بانوی ادبیات و اندیشه شاعر و منتقدارجمند. نکات مهم و آموزنده ای را با دقت , دانش و دریافت مثال زدنی و منحصر رقم زده اید
      ارادت و سپاس

نظرها
  1. طارق خراسانی

    مهر 19, 1401

    سلام استاد

    آثار شما همیشه زیبا بوده و هستند
    اما حضرت درویش علی مشخص است پیر آنحضرت بوده است که چنین زیبا در وصف وی سروده اید :..
    در شهر غریبه بود درویش علی
    با عاطفه می سرود درویش علی

    هر لحظه به یاد نغمه هایش گویم:
    درویش علی درود درویش علی

    در پناه خدا 🌿🌷🌷🌷🌿

    • سلام جناب استاد طارق خراسانی گرانقدر صفای وجود و حضورتان
      بله اشاره ای دقیق فرمودید خوشحالم که مورد تایید و تشویق جناب عالی هستم ارادت و سپاس

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا