🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 شکرانه

(ثبت: 267088) دی 26, 1402 

 

باران گرفته آه به شکرانه برخیز
با حال رو به راه به شکرانه برخیز

زلف است این که پشت سر افکنده شب، یا
ابریشم سیاه به شکرانه برخیز

یاشب‌حریر موی، پراکنده‌ بر روی
شیدای دلبخواه‌ به‌شکرانه برخیز

لبخندآسمان‌، چه‌غریبانه گل کرد
باابرپابه‌ماه‌ به‌شکرانه برخیز

باران‌گرفته‌باز چه‌باران‌نازی
ای‌نازنین‌نگاه‌ به‌شکرانه برخیز

رگباررحمت‌است‌زند‌روی گلبرگ
قدمی‌کشدگیاه‌ به‌شکرانه برخیز

گنجشک‌بازکرده‌ زبان‌در ستایش
ِانسان‌ِدرپناه‌ به‌شکرانه برخیز

جان‌اَزکجاجوانه برانگیزدر جان
باپیرخانقاه‌ به ‌شکرانه ‌برخیز

باران‌، همین‌، لطیف‌ترین‌، باده‌ ای‌مست
از لطف‌پادشاه‌ به‌شکرانه برخیز

کم‌اَزحباب‌بسته‌ به‌آبی‌اگر هم
بشکن‌به‌سرکلاه‌ به‌شکرانه‌برخیز

گیرم درست در همه شب خواب نوشین
یک شب به اشتباه به شکرانه برخیز

برخیز گلبهار شکوفا بیاید
از تنگ ِ چله گاه به شکرانه برخیز

محمد یزدانی جوینده  1391

 

 

نقدها
  1. عادل دانشی
    دی 26, 1402
    درود جناب یزدانی
    غزلی بسیار زیبا سرودید با ردیف بکر و خلاقانه
    فقط جسارتا وزن این غزل چیست
    اگر بگیم (مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل )
    هجای کوتاه ماقبل آخر در تمام خوشه ها حذف شده .
    گیرم درست در همه شب خواب نوشین
    اگه جای نوشین مثلا دلنشین میامد
    گیرم درست در همه شب خواب دلنشین
    می دیدم با وزنی که ذکر کردم مطابقت داشت
    ولی واقعا نمیدونم چه وزن عروضی دارد این شعر و اصلا ندیدم همچین وزنی …چون قاعده اوزان عروضی بر تقارن آرایش هجاها ست
    شاید اشتباه می کنم
    ببخشید
    عادل دانشی
    پاسخ:
    محمد یزدانی
    درود ها جناب دوست عادل دانشی شاعر گرانقدر
    توضیح عرض کنم همانطور که فرمودید این رویه کمتر دیده شده است
    مفعول فاعلات مفاعیل فع لن
    این وزن عروضی (شعرشکرانه) است
    (فع لن) میزان پایانی است که در بسیاری از بحور قابل ترکیب است
    فعلاتن فعلاتن فعلاتن( فع لن)
    مفاعلن فعلاتن مفاعلن (فع لن)
    فعلاتن مفاعلن (فع لن)
    فاعلاتن مفاعلن (فع لن)
    در اینجا
    مفعلول فاعلات مفاعیل (فع لن)
    یک غزل دارم در مجموعه شعرم
    (تا از خودم به سمت خدا می گریزم)
    مفعول فاعلات مفاعیل( فع لن)
    استاد عباس خوش عمل کاشانی آمد و خیلی از این ضرب آهنگ تعریف کرد
    (شکرانه) روی همان وزن ساخته شد
    کوتاه سخن آنکه تصرف در رکن پایانی صورت پذیرفته است
    سه هجای پایانی رایج تبدیل به دو هجا شده است
    که این هم در رکن پایانی رایج است ولی در این بحر کمتر دیده شده است یا به قولی دیده نشده است
    جناب دانشی عزیز تعامل ارزشمندتان در قسمت نقد باز نشر گردید که آسان تر و بیشتر دیده شود
    دیگر باره تعامل ادبی ارزشمندتان را می ستایم
    اشعارتان را پی می گیرم
    سپاسگزارم

  2. معین حجت

    دی 26, 1402

    درود به استاد و دوست عزیز یزدانی گرامی …دستمریزاد …

    به گمانم شما را می توان مبدع این وزن دانست و نام این بحر را نیز من می گذارم : بحر جوینده …
    در علم عروض بحر : مضارع مثمن اخرب مکفوف محجوف
    ( مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلُ فع )
    و
    بحر : مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف
    ( مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلن )
    را هم داریم ولی تا حالا من مشاهده نکرده ام که رکن آخِر ( فع لن ) باشد …
    ریتم سنجیده ای ست …
    تبریک به شما …
    به نظر من شاعر نباید ترسی از نوآوری داشته باشد …
    👏👏👏🌺🌺🌺🌺

    • درود بر شما جناب حجت عزیزبه هر حال اتفاق مثبتی است که افتاده است اوایل در همین وب سایت منتشر شد یکی از بزرگواران که یک شخصیت ادبی است امد روی همان الگو ریتممفعول فاعلات مفاعیل فاعلن فرمود که این باید فاعلن باشد جناب حاج محمدی شعر را لایک کرد ایشان هم پذیرفتنددر ایرافتا و محل دیگری استادان عباس خوش عمل و ابراهیم حاج محمدی و روانشاد اقتداری هر سه لایک فرمودند جناب عالی هم در این نوبت تایید فرمودیداما در تفسیرش به نظر خودم همان
      (ف/ع /لن) است رکن اخر یعنی اصل کار( /ف/ ع/ لن) است یعنی وزن جدید نیست فکر کنم در بین استادان کهن جناب سعدی دارد بر همین حالت در رکن پایان که دو بلند تنگ هم می افتد حقیقت این که برای قرینه اش جستجو نکردم صرف نظر از مباحث مطروحه من همان سه هجای مرسوم را بدون در نظر گرفتن کیفیت هجاهای رکن اخر به این صورت دو بلند آوردم در رکن پایان و درست است یعنی همان/ف/ع/لن اینجا( ف/ع/ لن)
      ف/ع/لاتن /ف/ع/لاتن /ف /ع/ لن
      اصلش این است در اینجا به فاعلن رفته است
      فاعلاتن /فاعلاتن /فاعلن /البته استحضار دارید منظورم رساندن تغییرات رکن اخر است
      سایر ویژگی های اوزان مورد نظرم نیست
      اینجا هم شده است
      مفاعلن /فعلاتن/ مفاعلن /فع لن/
      اینجا شده است
      فاعلاتن/ مفاعلن فع لن /
      و اینجا
      مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن
      و اینجا(مفعول فاعلات مفاعیل فع لن) یعنی بحر جدید نیست یعنی اینها را در کمیت هجا که سه تایی است و تبدیل به دو بلند می شود اختیار تصرف در رکن آخر دارم اگرچه روانشاد اقتداری هم در تفسیر و تایید وزن مانند جناب عالی فرموده است وزن جدید است ولی نه به نظرم بحر جدید نمی شود گفت شعر از وبسایت مذکور حذف شده است اما فکر کنم تفسیر ایشان را سیو کرده باشم در یک فایل ورد روی کامپیوتر منزل است در صورتی که بیابم کل نقد تفسیری ایشان را برای یاد اوری خودم انتشار مجدد می دهم
      نشان به ان نشانی که روانشاد استاد اقتداری درشرح شعر نقدی بر (آه) در سطر نخست مطلع داشتند
      (باران گرفته آه به شکرانه برخیز)
      که اگر باران گرفته است این (آه) بار غم انگیز دارد در سطر و مناسب کل محتوا نیست دفاع حقیر این بود البته ننوشتم فقط شفاهی خدمت ایشان عرض کردم این آهی است که از ناخوداگاه و از سر کیف کشیده ام مثل اینجا که گفتم این شبه جمله در حقیقت
      آه باران
      ببار و بباران و
      بنشین
      قطره
      قطره
      قطره
      شرح بده
      چه رود است این؟
      که چگونه چرابه چندین
      دریا می ریزد
      نقدی هم روی سطر اول این بیت داشتند که چرا فعل ندارد
      (لبخند اسمان چه غریبانه امشب
      با ابر پا به ماه به شکرانه برخیز)
      که نپذیرفتم و در پاسخ نوشتم این قید حالت( لبخند) کفایت می کند فعل نیاز ندارداما جالب این است که استاد (پیرایه یغمایی) با افتخار پرسش و پاسخی که در همین وب سایت نصیب این حقیر ساختند و لطف فرمودند نظر جناب روانشاد استاد اقتداری را تایید کرد و نظر مرا رد کرد به همین خاطر در انتشار جدید سطر مورد نقد استادان را به این صورت ویرایش کردم
      لبخند آسمان چه غریبانه گل کرد
      با ابر پا به ماه به شکرانه برخیز
      از تعامل ادبی با جناب عالی (معین حجت عزیز) لذت بردمارادت و سپاس

نظرها 27 
  1. طارق خراسانی

    دی 26, 1402

    سلام و درود

    در این سحرگاه فرحبخش چه قدر این شعر زیبا به دل نشست

    در پناه خدا 🌱🌹👌👌👌👌👌👌🌹🌱

  2. عادل دانشی

    دی 26, 1402

    درود جناب یزدانی
    غزلی سیار زیبا سرودید با ردیف بکر و خلاقانه
    فقط جسارتا وزن این غزل چیست
    اگر بگیم (مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل )
    هجای کوتاه ماقبل آخر در تمام خوشه ها حذف شده .

    گیرم درست در همه شب خواب نوشین
    اگه جای نوشین مثلا دلنشین میامد

    گیرم درست در همه شب خواب دلنشین
    میدیدم با وزنی که ذکر کردم مطابقت داشت
    ولی واقعا نمیدونم چه وزن عروضی دارد این شعر و اصلا ندیدم همچین وزنی …چون قاعده اوزان عروضی بر تقارن آرایش هجاها ست
    شاید اشتباه می کنم

    ببخشید
    پاینده باشید 🌸🌺🌷🌹

    • درود جناب دوست عادل دانشی عزیز
      نظر ارزشمندتان در بخش نقد انتشار یافت و پاسخ زیر نویس گردید
      لطفا نظرات ارزشمندتان را چه موردی مثل همین مورد چه به صورت مطلب مستقل در قسمت وبلاگ دریغ نفرمایید
      بابت انتشار افکارتان سپاسگزارم

      • عادل دانشی

        دی 26, 1402

        درود جناب یزدانی بزرگوار
        سپاسگزارم ..البته این حقیر عروض دان نیستم هر چند افتخار شاگردی استاد عباس حاکی را داشته ام. در مورد وزن شعر زیبایتان هم هنوز نمی دانم می شود سه هجای آخر را تبدیل به دو هجا کرد یا نه .چون اختیار ابدال هم قاعده ای دارد و شامل تبدیل دو هجای کوتاه به یک هجای بلند می شود که در رکن عروضی فعلن (فع لن) کار برد دارد .ولی طبق فرموده ی شما اگر استاد خوش عمل استفاده کرده اند از این وزن پس حتما دلیل موجهی داشته است. البته من هیچوقت جسارت استفاده از وزن جدید نداشته و ندارم .
        ببخشید پر حرفی بنده را 🌸🌺🌷🌹

        • درود مجدد نه جناب استاد عباس خوش عمل در این وزن با تصرف اتفاقی که در رکن پایان افتاده است یا نسروده اند یا حقیر دقت نداشته ام و ندیده ام
          عرض کردم وزن این شعر را تایید فرموده اند همچنین در محل دیگری استاد روانشاد اقتداری ضمن نقد تفسیری تصرف در این وزن را تایید فرمودند
          نیز در بار اولی که این شعر در وب سایت پاک منتشر شد
          استاد ابراهیم حاج محمدی تایید فرمودند
          بله استاد عباس حاکی هم در تفسیر عروض خوب است نظر جناب عالی هم محترم است
          اما مراجع عروضی این حقیر عباس خوش عمل کاشانی و ابراهیم حاج محمدی هستند خودم هم
          ای در تشخیص دست و پایی می زنم
          سفارش دارم اگر در جریان سیال زبان هر اتفاقی در رکن پایان هر بحری از بحور عروض افتاد استفاده فرمایید هیچ هراسی نداشته باشید از نظر تقارن رکن پایانی هریک از بحور در واقع همان ملودی میزان آخر موسیقی است
          مشروط به انکه در پایان تمام مصاریع فرد و زوج معیار وحدت رویه معماری شود
          سپاسگزارم

          • درود بر شما جناب حجت عزیزبه هر حال اتفاق مثبتی است که افتاده است اوایل در همین وب سایت منتشر شد یکی از بزرگواران که یک شخصیت ادبی است امد روی همان الگو ریتممفعول فاعلات مفاعیل فاعلن فرمود که این باید فاعلن باشد جناب حاج محمدی شعر را لایک کرد ایشان هم پذیرفتنددر ایرافتا و محل دیگری استادان عباس خوش عمل و ابراهیم حاج محمدی و روانشاد اقتداری هر سه لایک فرمودند جناب عالی هم در این نوبت تایید فرمودیداما در تفسیرش به نظر خودم همان
            (ف/ع /لن) است رکن اخر یعنی اصل کار( /ف/ ع/ لن) است یعنی وزن جدید نیست فکر کنم در بین استادان کهن جناب سعدی دارد بر همین حالت در رکن پایان که دو بلند تنگ هم می افتد حقیقت این که برای قرینه اش جستجو نکردم صرف نظر از مباحث مطروحه من همان سه هجای مرسوم را بدون در نظر گرفتن کیفیت هجاهای رکن اخر به این صورت دو بلند آوردم در رکن پایان و درست است یعنی همان/ف/ع/لن اینجا( ف/ع/ لن)
            ف/ع/لاتن /ف/ع/لاتن /ف /ع/ لن
            اصلش این است در اینجا به فاعلن رفته است
            فاعلاتن /فاعلاتن /فاعلن /البته استحضار دارید منظورم رساندن تغییرات رکن اخر است
            سایر ویژگی های اوزان مورد نظرم نیست
            اینجا هم شده است
            مفاعلن /فعلاتن/ مفاعلن /فع لن/
            اینجا شده است
            فاعلاتن/ مفاعلن فع لن /
            و اینجا
            مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن
            و اینجا(مفعول فاعلات مفاعیل فع لن) یعنی بحر جدید نیست یعنی اینها را در کمیت هجا که سه تایی است و تبدیل به دو بلند می شود اختیار تصرف در رکن آخر دارم اگرچه روانشاد اقتداری هم در تفسیر و تایید وزن مانند جناب عالی فرموده است وزن جدید است ولی نه به نظرم بحر جدید نمی شود گفت شعر از وبسایت مذکور حذف شده است اما فکر کنم تفسیر ایشان را سیو کرده باشم در یک فایل ورد روی کامپیوتر منزل است در صورتی که بیابم کل نقد تفسیری ایشان را برای یاد اوری خودم انتشار مجدد می دهم
            نشان به ان نشانی که روانشاد استاد اقتداری درشرح شعر نقدی بر (آه) در سطر نخست مطلع داشتند
            (باران گرفته آه به شکرانه برخیز)
            که اگر باران گرفته است این (آه) بار غم انگیز دارد در سطر و مناسب کل محتوا نیست دفاع حقیر این بود البته ننوشتم فقط شفاهی خدمت ایشان عرض کردم این آهی است که از ناخوداگاه و از سر کیف کشیده ام مثل اینجا که گفتم این شبه جمله در حقیقت
            آه باران
            ببار و بباران و
            بنشین
            قطره
            قطره
            قطره
            شرح بده
            چه رود است این؟
            که چگونه چرابه چندین
            دریا می ریزد
            نقدی هم روی سطر اول این بیت داشتند که چرا فعل ندارد
            (لبخند اسمان چه غریبانه امشب
            با ابر پا به ماه به شکرانه برخیز)
            که نپذیرفتم و در پاسخ نوشتم این قید حالت( لبخند) کفایت می کند فعل نیاز ندارداما جالب این است که استاد (پیرایه یغمایی) با افتخار پرسش و پاسخی که در همین وب سایت نصیب این حقیر ساختند و لطف فرمودند نظر جناب روانشاد استاد اقتداری را تایید کرد و نظر مرا رد کرد به همین خاطر در انتشار جدید سطر مورد نقد استادان را به این صورت ویرایش کردم
            لبخند آسمان چه غریبانه گل کرد
            با ابر پا به ماه به شکرانه برخیز
            از تعامل ادبی با جناب عالی (معین حجت عزیز) لذت بردمارادت و سپاس

  3. درود بر شما
    زیباست
    قلمتان سبز🌷

    • درود ها شاعر ارجمند همروزگار
      عظیمه ایرانپور
      زیبا نگرش و نگارش شماست سپاس💐

  4. علی معصومی

    دی 26, 1402

    استاد یزدانی عزیز
    دلید و حانید
    🌹🌿🌹🌿❤❤❤❤

  5. شاعر فرهیخته
    ادیب فرزانه
    بسیار زیبا بود و ظریف
    لذت وافر بردم
    قلمتان روان
    مهرتان ماندگار

    • درودها شاعر بزرگمهرپاک
      حضورتان را پاس می دارم
      پیروزباشید و پاینده
      🙏🍃🌿💐🌿🍃🙏

  6. سلام و درود و ارادت
    زیباست بویژه وزنش برایم تازگی داشته.
    پیروز و بهروز باشید در پناه خدا

    • درود جناب دوست محمدعلی رضاپور عزیز
      چه صبح زیبایی
      نگاه زیبایتان را دوست دارم
      ارادت و سپاس🙏🍃🌿💐🌿🍃🙏

  7. دوست و فرهیخته ی گرامی،
    جناب یزدانی گرانقدر

    سلام و درود و وقت بخیر،

    فرا رسیدن ماه بهمن و ششمین زادروز شعر سروش را بر شما سراینده ی گرانقدر، شادباش می گوییم.

    مشغولیت های فراوان و فیلتر بودن شبکه های میان کشوری، این جانب را در محدودیت هایی مزمن قرار داده است.

    انتشار سروش های شما بزرگوار بویژه در ماه بهمن، هدیه ی فرهنگی ارزنده و شایان سپاسی خواهد بود.
    فراوان سپاس،
    در پناه خدا بهترین ها نصیب تان

    • درودها جناب دوست و استاد نظریه پرداز
      محمدعلی رضاپور
      اشعارتان را با دقت و اشتیاق می خوانم اگرچه ممکن است هیچگاه از قالب ها و سبک های جدید مانند سروش و چند آهنگ
      پیروی نکنم اما این گونه نوآوری ها را قابل احترام می دانم
      شعر به هر شکل و نامی در زبان اتفاق بیفتد
      دلم را می برد
      سپاس از دعوت
      ارادت همچنان باقی است

  8. مهدی سیدحسینی

    بهمن 2, 1402

    درود جناب یزدانی
    پاینده باشید 🌹🌹

  9. سینا دژآگه

    بهمن 2, 1402

    سلام و عرض ادب جناب یزدانی ارجمند
    شعر زیبایتان را در کنار مباحث مطرح‌شده خواندم و استفاده کردم. درود بر شما.
    پیروز باشید🌸🌷🌸🌷

    • درود و احترام سینا دژاگه
      جناب دوست شاعر و هنرمند مهرپرور
      منتقد ادبی شعر امروز
      نگرش و نگارش ارزشمندتان را پاس می دارم 🌺🌸🌺🌸🌺🌸

  10. درود بر محمد نازنین
    غزل زیبایی ست دوست من
    در وزنی ثقیل شده
    ردیف شعر , دو رکن آخر را به خودش اختصاص داده .
    در چنین مواردی , کار شاعر در تصویرسازی و مفهوم پردازی کمی دشوارتر می شود .

    در ضمن , انتخاب وزن , بخصوص رکن انتخابی در آخرش , دشواری سرایش را سنگین تر کرده .
    ولی خود وزن در شکل اصلی اش از اوزان بسیار روان فارسی ست .

    اگر دقت کرده باشید ,
    تمام ابیاتی که مصراع های اولشان در پایان رکن دوم ( دقیقن وسط مصراع ) کاما گذاشته اید و تولید مکث کرده اید , روانتر از بقیه ی ابیاتی هستند که یا کاما ندارند و یا کاما در وسط مصراع آنها قرار نگرفته است .

    حالا چرا کاما باید وسط مصراع نخست ابیات باشد ؟
    به خاطر اینکه در مصراع دوم مختوم به ردیف , خود ردیف ( 2 رکن ) از چهار رکن آن مصراع را اشغال کرده و به تبع آن باید مصراع های اول را هم دوتکه کرد . تا بستر را با تولید مکث در وسط مصراع برای رسیدن به خوانش روان فراهم کرد .

    به هر حال رکن آخرتان , یکجورهایی ریتم روان این وزن عروضی را ثقیل کرده .

    👌👏👏🌹

    • درود و احترام
      شادان شهروی گرانقدر بزرگ شاعر اصیل بختیاری
      از حضور گرم و سخاوتمندانه ات بی اندازه خوشحالم
      خلوت شاعرانه ام را با نور دانش و معرفت وسعت بخشیدی
      از نوشتار ارزشمندتان فراوان بهره بردم
      🌺🌸🌸🌺🌸🌺

  11. حمید گیوه چیان

    بهمن 5, 1402

    درود بر جناب جوینده بزرگوار
    روزتان مبارک
    سایه درخت تناورتان مستدام💐💐💐🌹🌹🌹🌸🌸🌸

    • درودها جناب دوست
      حمید گیوه چیان گرانقدر
      تبریک متقابل
      سپاس از حضورتان
      ارادت 🌹🌹🌹

  12. برهان جاوید

    بهمن 7, 1402

    درود بر شما استاد یزدانی گرامی
    اثری ست بسیار پر احساس و زیبا که قابلیت ترانه و تصنیف شدن و خوانش را در خود دارد

    از نظرات اساتید بهره بردم و به نظر حقیر شاعر در چارچوب عروض و بدون ایجاد شکست وزنی این اختیار را دارد که احساس درونی خود را در بهترین اسکلتی که تشخیص می دهد بگنجاند و این اختیاری ست که موجب جوشش و تنوع در بیان و تخلیه درونی انرژی نهفته در کلمات می شود و این کاری ست ارزشمند که در اشعار بانو سیمین بهبهانی به وفور مشاهده شده
    و سرایش شاعر در این وجه خود نشان دهنده قدرت و تسلطش بر علم عروض دارد
    جسارت حقیر را ببخشید
    پاینده و پیروز باشید
    🌺🌺🌺👏👏👏❤️❤️❤️

    • درودها جناب دوست برهان جاوید
      شاعر مهرپرور
      خلوتم را با حضوری گرم و دلنواز رونق بخشیدی
      با آرزوی بهترین ها
      ارادت و سپاس
      🙏🌿🍃💐🍃🌿🙏