🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 نیش و نوش ..

(ثبت: 255581) بهمن 9, 1401 

 

استقبالی از غزل صائب تبریزی

بسمه تعالی

تا نبینی مُستمع ، لب وا نکن خاموش باش
پیشِ اهلِ معرفت باشی ، سرا پا گوش باش

تا دهانِ گوهر افشان بینی ، از روی ادب
چون صدف در محفلِ دریا دلان خاموش باش

نزدِ مَستان زینهار اظهارِ هُشیاری نکن
با کمالِ هوشیاری ، همدمِ مدهوش باش

تا در این مینای گردون ، خون تو گلگون شود
مثلِ صهبا تا در این میخانه ای ، در جوش باش

عیبِ ما را در حضورِ دیگران افشا نکن
از مروّت بر سرِ جامِ تهی ، سر پوش باش

از زبانِ نرمِ دشمن ، لحظه ای ایمن نشو
روز و شب با مَکرِ او افسونِ دوشادوش باش

هر نفس را پایِ لغزش ، صَرفِ استغفار کن
دور باش از زخمِ نیش و پرده دارِ نوش باش

بی زر از سیمین تنان خواهی اگر سازِ وصال
سازوارِ صد بغل خمیازه ی آغوش باش