🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 وفای سگ

(ثبت: 262792) شهریور 14, 1402 

 

بنازم من وفاداری سگ را

که می ارزد هزار بی ذات و رگ را

به سگ دادی چو تکه استخوانی

نبینی تا ابد زان سگ زیانی

حراست میکند شبها ز مالت

ز دزدان میکند راحت خیالت

برایت می رود در سینه ی شیر

شود باگله ی کفتار درگیر

دراین ره گرچه سگ جان را ببازد

بدون وقفه ای اما بتازد

ندارد هرگز از تو انتظاری

گرسنه گر چه او را چند گذاری

ولی آدم چو سگها با وفا نیست

چه کس آزرده از جور و جفا نیست؟

به او لطفی کنی گردد وظیفه

اگر لطفی کند خواهد اضافه

بیان حاجتش با التماس است

اگر حاجت روا شد ناسپاس است

دلیل دوستیش جز مصلحت نیست

مدد گر می نماید بی جهت نیست

اگر سودی نداری ناشناس است

که در واقع رفیقش اسکناس است

خیانت در هوای اعتماد است

که اغلب مصلحت تنها مراد است

زند خنجر تو را آنکس که یار است

که زخمش بس عمیق و ماندگار است

چنین مخلوق بدتر از سگان نیست؟

قضاوت با شما سگ قهرمان نیست

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها
  1. برهان جاوید

    شهریور 15, 1402

    درود سلیم جان

    اگر سودی نداری ناشناس است
    که در واقع رفیقش اسکناس است

    خیانت در هوای اعتماد است
    که اغلب مصلحت تنها مراد است

    متاسفانه روابط بین انسانها در دنیای امروز در بسیاری موارد شبیه به داد و ستد کالا شده و منفعت طلبی مهم ترین اصل .
    در خیلی موارد برای رسیدن به منفعت شخصی،انسانیت،شرافت،و معرفت رنگ باخته .
    این اثر شما بسیار زیبا به این مسئله اشاره دارد
    🌺🌺👏🌺🌺

  2. سلیم حمادی

    شهریور 15, 1402

    سلام استاد برهان جاوید عزیز

    ممنونم که این سیاهه را قابل دونستید و به مهر خواندید
    راستش تصمیم گرفتم ازاین پس بیشتر ازمحضراساتید بیاموزم تا در آینده آنچه ارائه میکنم تاحدامکان خالی از عیب و ایراد باشد و هیچ چیز به اندازه ی کامنتهای شما بزرگوار مانای دوست داشتنی ،سینای عزیز استاد طارق استاد حجت و دیگر بزرگان برای فهم بهتر قواعد شعر به من و هرکس میخواهد بیشتربیاموزد کارساز و آموزنده نیست .
    سپاس ازلطفتان

  3. طارق خراسانی

    شهریور 15, 1402

    سلام‌ و درود

    این اثر بسیار ارزشمند است چون‌وصف حیوانی ست که در وفا رقیب ندارد .
    خداوند سبحان وفایی را که به سگ بخشیده به هیچ موجودی دیگر به این اندازه نداده است مثلا اگر برای وفای بسیار ،نمره ۱۰۰ را در نظر بگیریم نمره ۱۰۰ متعلق به سگ است .

    در پناه خدا 🌿❤️👏👏👏👏👌❤️🌿

    • شهریور 16, 1402

      استاد طارق عزیز

      ،،⁦❣️⁩🌹🌹🌹🌹

  4. شهریور 17, 1402

    درود بر شما
    من خودم سگ دارم و شاهدم که چقدر این حیوان باوفاست.
    واقعا لنگه نداره، هروقت بهش غذا میدم اول چند دقیقه دورم میچرخه و بعد با نگاهش تشکر میکنه و میخوره.
    وقتی از سرکار میام امکان نداره نیاد استقبالم و خودشو نچسبونه بهم، کم کم داره سنش بالا میره و اگه خدای‌نکرده بمیره … من داغون میشم.
    😞
    گاهی اوقات بخودم میگم مگه ما انسانها چی داریم که شدیم اشرف مخلوقات!؟!
    خیلی باوفاست خیلی برعکس آدمها که…
    پاینده باشید🌷

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا