🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 پسر

(ثبت: 219456) آذر 27, 1398 

« پسر »

گر پسر عاقل و فرزانه و نيكو سِيرس1
همـره كار پدر، كوشـش او با ثمرس2
كار نيكوي پدر، كشت نكويش به زمين
رويد و رشد كند، بهره ي آن، از پسرس
مزرع سبز جهان، پُر نشد از كشت و زرش3
جان من كارجهان، جمله همش كشت وزرس
هر پسر تا كه پدر شد، غم اولاد بـخورد
يك پسر نيست، كه غمخوار براي پدرس
با پسـر گـر پدري، حيله و تزوير كند
چاره اي بهر پسر نيست، پدر حيله گرس
چون پسر نيك شد و رأي پدر نيك بُوَد
رأي آنها همه جا لعلس و دُر و گوهرس
فطرت نيك پسر را، چو پدر نـشناسد
همچو دانه دُري است، كه در خاكسرس4
گر پسر را، پدري ابله و ديوانه بُوَد
ماتم آنجاس، كه فرمانده او، اين پدرس
اينچنين وضع عجيبي، اگر آمد زِ پدر
پسرش چاره ندارد، همه جا خون جگرس
گر پدر نيك شد و آن پسرش نيك نبود
بار سنگين پسر، مانده به دوش پدرس
حسن اين بحث تو، ما بين پدر با پسرس
آشنـا گـر به وظايف بـشون، خوبترس

٭٭٭
1- سيرت – روش – طريقه 2- بهره- ميوه 3- كشت و زرع – كشاورزي 4- خاكستر

 

 

 

 

نظرها
  1. عالی و سرشار از پند و حکمت.
    بگمانم آنذمرحوم حکبم بودند.
    خدا رحمتشان کند

  2. مينا امينی

    آذر 27, 1398

    درودها
    این شعر منو یادکتاب مردی در تبعید ابدی از نادر ابراهیمی میندازه…مشاجره های مابین پدر و پسر…

    روحشان شاد و یادشان گرامی

    سپاس از اشتراک گذاری آقای دهنوی
    مانا باشید به مهر💐🙏

  3. پند نامه ای زیبا

    دستمریزاد

    استاد دهنوی ارجمند

    🍃🍃🌿💐🌿🍃🍃

  4. سپیده طالبی

    آذر 28, 1398

    زیباست و پندآموز چون همیشه

    درودها تقدیم حضورتان بزرگوار🌺

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا