🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ☀️…مگو :مُرد ابوالقاسم حالت!☀️

(ثبت: 265014) آبان 4, 1402 
☀️…مگو :مُرد ابوالقاسم حالت!☀️

4 آبان مصادف با سالروز درگذشت شاعر – ادیب – مترجم – نویسنده و طنزپرداز بزرگ معاصر استاد «ابوالقاسم حالت» است.وقتی که از دفتر «گل آقا» تماس گرفتند و خبر درگذشت آن استاد پیشکسوت والامقام و نحریر مقدام را – که الحقّ والانصاف در بین طنزپردازان معاصر «واحد کالألف» بود – دادند ، ناگهان مطلع شعری که استاد «ملک الشعراء بهار» در فقدان استاد «ایرج میرزا» سروده بود به ذهنم خطور کرد :

سکته کرد و مرد ایرج میرزا
قلب ما افسرد ایرج میرزا….

*و فی البداهه سرودم:

مانند گلی بود که از آفت پاییز
پرپر شد و پژمرد ابوالقاسم حالت

تا غنچه ی لبخند نشاند به لب خلق
بس خون جگر خورد ابوالقاسم حالت

غیر از سخن عشق ، چه منظوم و چه منثور
یک نکته نیاورد ابوالقاسم حالت

بود از پی ترویج صفا ، نشر محبت
هر گام که افشرد ابوالقاسم حالت

جان «باخت» که تا بارگه قدسی محبوب
بی واسطه ره «برد» ابوالقاسم حالت

جز راه سلامت که به سر منزل مقصود
پیوست ، بنسپرد ابوالقاسم حالت

نور سخنش را ز کران تا به کران بین
چون شمع گر افسرد ابوالقاسم حالت

یک عمر ز میخانه ی اخلاص و تولا
بخشید به ما دُرد ابوالقاسم حالت

اذناب «گل آقا» همه شاهد که دلی را
از خویش نیازرد ابوالقاسم حالت

زنده ست در آثار گرانسنگ خود ای دوست
بیهوده مگو : « مُرد ابوالقاسم حالت».

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (4):

نظرها
  1. طارق خراسانی

    آبان 4, 1402

    زنده ست در آثار گرانسنگ خود ای دوست
    بیهوده مگو : « مُرد ابوالقاسم حالت»

    سلام استاد

    یکی از قوی ترین مرثیه هایی ست که تا به حال خوانده ام
    جان استاد حالت شاد
    آیا در زمان حیاتش قدر آن بزرگمرد را شناخته بودند؟ یا وی هم قریانی فرهنگ مرده پرستی شد؟

    درودها بر شما

    در پناه خدا 🌱👌👌👌👌👌👌👌🌱

    • درودها استاد طارق عزیز…..
      بحمدالله استاد حالت بخت و اقبال بلندی در شعروشاعری داشت…. سالها در صدر نشست و قدر دید ؛ چون بخش اعظم عمرش را در عهد دریادلان آیینه ضمیر گذرانده بود……

  2. معین حجت

    آبان 4, 1402

    درود استاد خوش عمل …
    دستمریزاد …
    روح مرحوم حالت قرین رحمت الهی …
    خداوند قادر شما را برای جامعه ادبی نگه دارد💐💐💐

    • درود استاد حجت (بالغه) ی عزیز….
      کتک خور طبع ارادتمند ملس است…خدا نگاهم دارد تا این طبع لگدخور هر کس و ناکس شود؟ .
      .یکی از حقد و حسادت سرت نمی زند….
      یکی از خبث طینت….
      یکی به خاطر مزاح منظومی که البته در پی.وی اش داشته ای……
      دنیای شعر و شاعری چقدر کدورت زا شده است….
      نفسم گرفت…..
      ی

  3. طلعت خیاط پیشه

    آبان 4, 1402

    درود بر استاد خوش عمل ارجمند
    روح استاد ابوالقاسم حالت شادباد

    🙏🙏💐🙏🙏💐🌿🍃

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا