🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ✍ به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات ✍

(ثبت: 269897) خرداد 4, 1403 
✍ به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات ✍

🐦‍⬛️ روزنامه نگاری🐦‍⬛️

کار در روزنامه چون بازی
اشکنک ‘ سرشکستنک دارد!

حبس وتعزیروحداگرکه نداشت
لگد و فحش و مشت و چک دارد!

بعض اوقات بر سبیل مزاح
خنده از فرط غلغلک دارد

توی این مملکت یکی قانون
قرص و محکم ‘ بدیع و تک دارد

دادگاهی مشیّدالارکان
با قضاتی به از ملک دارد…

در دیار کویت مطبوعات
رتبه گفتند تا فلک دارد

لیک در باغ ما چنین موجود
سیب سرخی بود که لک دارد

یا بود چون وزیر مستعفی
که شکسته دماغ و فک دارد

یا بسان درشکه ی بی اسب
که نپندارمی یدک دارد

یا غریقی است دست وپا مغلول
که نه امّید بر کمک دارد

متشبّث شود به کلّ حشیش
که تقاضای بی کلک دارد

بیت بعدی کند مجاب اورا
هرکه در این مقوله شک دارد:

دل سالم مجو به مطبوعات
کاسه ی آسمان ترک دارد!!

* به مناسبت اصلاح “قانون مطبوعات” در مجلس پنجم:

😹 بعدآ می شمارند! 😹

چو شد قانون مطبوعات اصلاح
به‌خود گفتم: کلافم پرگره شد

ز شعر طنز گفتن توبه کردم
چو طبع بزدلم کم بازده شد

ندارم تاب استنطاق و زندان
به شعر بنده ” اَه” گر سهوآ “اِه” شد!

و یا شخصیتی “مِه” در سرودم
زبانم لال ، غیرعمد “کِه” شد

یه زه ترسم که پایم را ببندند
مسجّل چون که قاضی را بزه شد!

نوک جغرافیای پیکرم را
نمی خواهم که بنویسند له شد!

مرا قانون بعدآ می شمارند
به گوش آویز از روباه ده شد!

لب از گفتن چنان بندم که گویی
دهن بر چهره زخمی بود و به شد!

🙏 عباس خوش عمل کاشانی 🙏

 

 

نظرها
  1. مهرداد مانا

    خرداد 4, 1403

    سلام
    خوش برگشتی استاد . و چندین نوبت جویای احوالتان بودم که ظاهرا در دسترس عوام نبودید . به هر روی از دو جهت خرسندم : هم از نقد طنازتان به اوضاع مملکت و هم از بازگشت تان به اینجا

  2. طارق خراسانی

    خرداد 4, 1403

    سلام استاد جان

    قند مکرر است
    البته تفایس شما را در واتساپ خوانده بودم و در وبگاه ماه را باید تماشا کرد و رفت نمایش داده ام
    درودتان🍃👏👏👏👏👏👏🍃

  3. درود بر مانای عزیز و جناب طارق گرامی
    متاسفانه از وقتی گوشی دار شده ام نمی توانم به سایت وارد شوم.قبلا با لپ تاپ ورود می کردم و با مشکلی مواجه نبودم.حالیه در کادر رمز عبور هرچه می گذارم رد می دهد وگرنه از آمدن به سایت و دیدن قاطبه ی دوستان مشعوف.

  4. مدیر سایت

    خرداد 5, 1403

    سلام و درود
    لطفا ایمیل خود را بررسی فرمایید
    سپاسگزارم

  5. مهدی سیدحسینی

    خرداد 5, 1403

    درود استاد کاشانی عزیز
    ماندگار باشید در پناه حضرت حق 🌷🌷

  6. معین حجت

    خرداد 5, 1403

    درود استاد خوش عمل بزرگوار و فرهیخته …
    از حضور مجدد شما بسیار خرسند شدم استاد جان👏👏👏🌺🌺🌺

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا