🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 علم فیزیک

(ثبت: 248171) خرداد 10, 1401 
علم فیزیک

همواره نمي توان انتظار داشت كه استدلال هاي عجيب و غريب را تنها از زبانِ متعصبين مذهبي يا حكومتي بشنويم. سردمدارانِ جنبش هاي اجتماعي-سياسيِ دادخواهانه نيز در طول تاريخ؛ به سهمِ خويش كم اباطيل نبافته اند!

“لوس ايريگاري”_فيلسوفِ معاصرِ بلژيكي و يكي از تئوريسين هاي مهم جنبش فمينيسم در دهه هاي اخير _ در سال ١٩٨٥ مقاله اي نسبتا طولاني با عنوان “Is the Subject of Science Sexed?” منتشر كرد كه در آن ادعا كرد فرمول معروفِ E=mc2 اينشتين فرمولي سكسيستي است.

ايريگاري در مقاله مذكور توضيح مي دهد كه اين فرمول از آن رو “ضد زن” است كه بيان مي كند “سرعتِ نور” بر سايرِ سرعت هايي كه در زندگيِ بشر نقشِ تعيين كننده اي دارند، صاحب برتري است. ايريگاري معتقد بود برداشت اوليه از اين فرمول آن است كه هر كس سرعت بالاتري دارد صاحب برتري است و از آن رو كه مردان از زنان سرعت بيشتري دارند، پس اين فرمول سكسيستي است.

ايريگاري در مقاله خود، پا را فراتر از اين ها مي گذارد و مي نويسد به طور كل “علم فيزيك” جنسيت گرا و ضدزن است و ردپاي توطئه مردانه در اين علم، به وضوح مشاهده مي شود.
او معتقد بود “مكانيكِ سيالات” كه زنانه تر است، نسبت به “مكانيكِ جامدات” كه مردانه تر است؛ با پيشرفتِ كم تري مواجه بوده و دليلش آن است كه بدنِ مردان نسبت به زنان به مايعاتِ كمتري وابسته است و به اين خاطر فيزيكدان‌ها كه غالبا مردان بوده اند، به عمد در زمينه مطالعه “مكانيكِ سيالات” كوتاهي كرده اند، چون “جمود” نمادِ مردانگي و “سياليت” نمادِ زنانگي است.

از تمامِ اين اراجيف كه بگذريم، هر زمانه و جغرافيايي؛ صاحبِ ايريگاري هاي متعددي است كه با حماقت و در لباس مضحكِ دغدغه مندي، در حال تيشه زدن به ريشه هاي اعتراضيِ يا دادخواهي جوامع هستند، حتي اگر مانند “لوس ايريگاري” تمام عمر در دفاع از جنبش و باور خويش كوشيده باشند.

منبع: پی.او.وی

 

 

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند :

کاربرانی که این مطلب را خوانده اند (3):