🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 نقش اجتماعی زن در آئینه فاطمه(۲)

(ثبت: 266290) آذر 27, 1402 
نقش اجتماعی زن در آئینه فاطمه(۲)

پاورقی و منابع:
. دكتر سيد جعفر شهيدي. زندگاني فاطمه زهرا. ص 41: به نقل از بحار. ج 43. ص 22.
. علل‏الشرائع، ج1 ص 183: حدثنا أحمد بن الحسن القطان قال حدثنا الحسن بن علي السكري قال أخبرنا محمد بن زكريا قال حدثنا جعفر بن محمد بن عمارة الكندي قال حدثني أبي عن جابر عن أبي جعفر محمد بن علي ع عن جابر بن عبد الله قال قيل يا رسول الله إنك تلثم( فاطمة و تلتزمها و تدنيها منك و تفعل بها ما لا تفعله بأحد من بناتك فقال إن جبرئيل ع أتاني بتفاحة من تفاح الجنة فأكلتها فتحولت ماء في صلبي ثم واقعت خديجة فحملت بفاطمة فأنا أشم منها رائحة الجنة (و فى حديث ابن عباس ما فى ذيله: ففاطمة حوراء إنسية فإذا اشتقت إلى الجنة شممت رائحة فاطمة) (شيخ صدوق، علل الشرائع، يك جلد، انتشارات مكتبة الداورى قم، ص 148) ( لثم : قبّل فاه و شفتاه.
. فرات بن إبراهيم الكوفي معنعنا عن شهر بن حوشب قال أتيت أم سلمة زوجة النبي ص لأسلم عليها فقلت أ ما رأيت هذه الآية يا أم المؤمنين إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً قالت أنا و رسول الله على منامة لنا تحت كساء خيبري فجاءت فاطمة ع و معها الحسن و الحسين ع فقال أين ابن عمك قالت في البيت قال فاذهبي فادعيه قالت فدعته فأخذ الكساء من تحتنا فعطفه فأخذ جميعه بيده فقال هؤلاء أهل بيتي فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا و أنا جالسة خلف رسول الله ص فقلت يا رسول الله بأبي أنت و أمي فأنا قال إنك على خير و نزلت هذه الآية في النبي و علي و فاطمة و الحسن و الحسين.
. ابو منصور احمدبن علي بن ابي طالب الطبرسي. الاحتجاج. ج 2. انتشارات اسوه 1413. ص 296؛ سيد محمد كاظم قزويني. فاطمة الزهرا،. ترجمه دكتر حسين فريدوني. نشر افاق. صص 5-111.
. براي آگاهي بيشتر رك. دكتر سيد جعفر شهيدي. زندگاني فاطمه زهرا. دفتر نشر فرهنگ اسلامي 1368؛ سيد محمد كاظم قزويني. فاطمة الزهراء. ترجمه دكتر حسين فريدوني. نشر افاق 1371.
. حاج شيخ عباس قمي. منتهي الامال ج 1. كتابفروشي علمي تهران. چاپ افست سنگي. ص 141.
. پيامبر روزي وارد خانه فاطمه شد ديد لباس نازلي پوشيده، آسياب مي كند و بچه اش روي دامن نهاده شير مي دهد. گفت: دخترم تلخي هاي دنيا را بچش تا حلاوت هاي آخرت را دريابي. منتهي الامال به نفل از ثعلبي. ص 141.
. جمال الدين ابي الفرج عبد الرحمان بن علي بن الجوزي. صفة الصفوة. ج 2. دار الفكر بيروت / 1413-1992. ص 6.
. حاج شيخ عباس قمي. منتهي الامال. ص 140
. همان.
. عبد المجيد معاديخواه. تاريخ اسلام – عصر بعثت. نشر ذره 1377. صص 2-231. فاطمه با مهريه‌اي به خانه علي آمد كه نسبت به شأن و موقعيت او در مقابل آنچه در فرهنگ امروز ما مرسوم است باور كردني نمي باشد، اصولاً گويا مسأله مهريه نيست، بهانه‌اي است براي تشكيل خانواده. كل صورت مهريه فاطمه عبارت بوده از 400 مثقال نقره كه علي از راه فروش زره خود آن را تأمين نمود و در اختيار پيامبر نهاد تا بتواند وسايل بسيار ضروري يك زندگي را فراهم كند.
با انديشه در سيره رسول خدا و معصومين (ع) مي توان دريافت كه چگونه تشكيل خانواده در اسلام به دور از تكلف است. داماد مهريه را مي پردازد، و مهريه صرف تهيه جهيزيه عروس و وسايل زندگي مي شود، فاميل عروس و داماد و آشنايان نيز داوطلب پرداخت هزينه هاي جشن و وليمه عروسي مي شوند، ميان آنچه در ميان ما رايج است با آنچه در سيره پيامبر ما است حقيقتاً فاصله بسياري است كه از همان اول، زندگي را براي ما سخت و مشقت بار مي كند.
. رؤوس خطبه فاطمه در مسجد مدينه براي عموم مردم عبارت بود از: حمد و ثناي الهي، بيان توحيد به شيوه كاملاً استدلالي، بحث از نبوت و چرايي آن، سخني در باره وضعيت جاهليت، سخني در باره قرآن و جامعيت آن، علل شرايع و فلسفه احكام، دگرگون شدن اوضاع ايماني مردم پس از رسول الله (ص) و هشدار در مورد خطر بازگشت به جاهليت، مطرح نمودن مسأله ارث و اقامه برهان بر اثبات آن.
. ابو منصور احمدبن علي بن ابي طالب الطبرسي. الاحتجاج. ج 1/254؛ خطبه براي زنان/286.
. همان. ص 223.
.سيد محمد كاظم قزويني. همان / 125.
. همان. ص 140: فاطمه، صفيه دختر عبد المطلب و زنان هاشمي به احد آمدند و فاطمه خون از چهره پدر پاك مي نمود.

 

 

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند :

کاربرانی که این مطلب را خوانده اند (1):

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا