🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃
پاورقی و منابع:
. دكتر سيد جعفر شهيدي. زندگاني فاطمه زهرا. ص 41: به نقل از بحار. ج 43. ص 22.
خوانش: 68
سپاس: 0
نقش و موقعيت اجتماعي زن در آئينة فاطمه
محمد حسين پژوهنده
خوانش: 75
سپاس: 0
عید قربان یا همایش عظیم اسلامی
در آستانه فرارسیدن بزرگترین همایش امت اسلام یعنی عید سعید قربان هستیم و لازم دیدم از میان آثار گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، معنوی و عرفانی این مناسک عظیم به دو موضوع که بنا به نیاز جوامع اسلامی ملموس ترند اشاره ای داشته باشم:
خوانش: 120
سپاس: 1
تعداد نظر: 1
قابل توجه ادب دوستانی که دارای ذوق هنری شعر هستند.
امروزه وقتی میگوییم شعر باید توجه داشته باشیم که منظور از آن کدام شعر است شعر کلاسیک یا شعر روز. و هر کدام هم انواعی زیر مجموعه دارد که شما را به مطالعه هر دو در دایرة المعارف گوگل کرومارجاع میدهم.
خوانش: 115
سپاس: 0
تعداد نظر: 1
تعداد نقد: 1
هويت بدلي
كمبود شخصيت يا وهن شخصيت، شخص را وادار به وام گيري از هويت بدلي مي نمايد. در اين حالت شخص به جاي اين كه هويت خود را معرفي نمايد به معرفي ديگري به جاي خود مي پردازد. مثلاً در اعقاب او اگر شخصيت والا مقامي بوده است خود را منتسب به او مي كند: من از نوادگان … ؛ من از اولاد… ؛ ما مردمان شهر… از ريشه… هستيم.
خوانش: 160
سپاس: 0
تعداد نظر: 1
*ما بی نظیریم*
آرام آرام جانبازان، ایثارگران و رزمندگان بار و بندیل سفر را می بندند تا به رفقای آسمانی خود بپیوندند و تقریبا هر روزه در هر کوی و برزنی صدای لا اله الا الله را برای تشییع اینان می شنویم.
خوانش: 216
سپاس: 2
تعداد نظر: 1
*بازبینی معنای قدر در فرهنگ قرآنی*
در مجموع بررسی های شب قدر از نگرش ها و رویکردهای گوناگونی که در ارتباط با قدر انجام شد یک چیز مضاف بر آن چه تا کنون مستفاد از قدر بوده به دست آمد و آن قدر به معنای ارج/ ارزش است اما نه به معنای رایجی که مستفاد عوام از آن بوده که تعیین قدر اشخاص نزد خدا به میزان گریه ها و استتابه و انابه باشد هر چند منظور نفی آن معنا هم نیست.
خوانش: 161
سپاس: 2
تعداد نظر: 2
لقد تهدمت ارکان الهدی، قتل علی المرتضی!
دل را ز شرار عشق سوزاند علی
خوانش: 115
سپاس: 1
تعداد نظر: 1
برزخ فاصله زندگی این جهانی و آن جهانی است و سرنوشتت را کابوس و رؤیا در آن رقم میزنند. لاکن خوب است بدانیم که رؤیا یا کابوس هر چه باشد این تویی که آن را در این زندگی برنامه نویسی میکنی.
اگر در این جا بر پایه عشق به دیگران و نیکی و نیکخواهی گذرانده باشی برزخ را به رؤیا همچون یک پلک زدن خواهی گذراند. و اگر به خشونت و قساوت و دشمنی با زندگان عمری گذرانده باشی هر آنچه در برزخ گریبانگیر تو خواهد بود کابوس است.
خوانش: 143
سپاس: 4
تعداد نظر: 1
به سوي سيمرغ
محمد حسین پژوهنده
خوانش: 607
سپاس: 3
تعداد نظر: 1
اسلام اموی* چگونه اسلامیست؟
✍️ رسول جعفریان
خوانش: 362
سپاس: 0
تعداد نظر: 2
كندوكاوي در تحريفات عاشورا و امر تعزيه
اسطوره گرايي
خوانش: 490
سپاس: 1
تعداد نظر: 1
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد
(بحثي كوتاه در آثار فرهنگي – اجتماعي غدير در جوامع اسلامي)
خوانش: 477
سپاس: 2
تعداد نظر: 3
چند عامل مهم در سست شدن بنیان خانواده و بروز خطر طلاق:
1. سوء ظن زن به شوهر یا شوهر به زن. دراین مورد باید زن وشوهر از مواضع تهمت زا، دوری کنند و به نوعی نشان دهند که شک بوجودآمده بی دلیل می باشد.
خوانش: 410
سپاس: 1
تعداد نظر: 1
مروری بر تاریخ فرهنگ عرب جاهلی پسین
در روایات تاریخی میخوانیم که در عرب جاهلی پسین زنانی بودند که دارای علم بودند و علم بر بام هر کسی بود بدین معنا بود که بانوی خانه زنی است که مردان زیادی با او همخوابی کرده است و ابائی از این کار ندارد چنان زنی آن کار را فخر خود میدانسته است. و زنانی نیز بوده اند که به تن فروشی می پرداخته اند و مردم نیز آن را بد نمی دانسته اند.
خوانش: 208
سپاس: 1
در ادیان و مذاهب عرفانی به دو نوع شاخص در دعا بر میخوریم: یکی بلند کردن دست ها به سوی آسمان؛ و دیگری خم شدن و به خاک افتادن.
در اسلام حد اعلا و نهایت شکر و سپاس و روی آوردن به خدا در نو ع دوم تجلی می کند. رکوع و دو سجده در نمازها رکن شمرده می شود که بدون آن نماز باطل است و دعا در این دو حالت مقرون به استجابت است و شاخص توبه خدامردان در این حالت و وضعیت است (و خرّ راکعاً و اناب). در همین حال می بینیم در میان عوام و بعضی فرهنگ های عامیانه یا دینی نماد و شاخص دعا در بلند کردن دست ها به سوی آسمان است.
خوانش: 768
سپاس: 1
م.ح. پژوهنده:
در رابطه با محبت خدا و خشم خدا دو برداشت هست. یکی خدا را عشق محض میداند و عذابش را هم مهرورزی میداند. لذا او خشم ندارد و قصد آزار خلقش را ندارد. دیگری خدا را همچون یک ابر انسان دادگری می داند که بر مطیعان مهر می ورزد و پاداش نعیم می بخشد و بر عاصیان خشم می ورزد و عذاب مقیم می دهد. اما من یک تجربه معرفتی در رابطه با خدا و خشم و مهرش دارم که با هر دو این گروه متفاوت است؛ و رمز تفاوتش هم در شناخت ویژه ای است که از خدا بر اساس ارشادات امام علی پیدا کرده ام، و آن این است که خدا منزه از این است که مشابهت با مخلوقاتش داشته باشد، مهری که با مهر مادر مقایسه شود مهر خداانسان انگارانه است، خشم او و کلام او و هر چه مرتبط به اوست هم همینطور. اما چرا منزه است؟ چون این صفات در ما بوسیله ابزار تولیدی که اعصاب و هوا و دستگاههای اندامی باشد پدید می آید و تفاوتش با آنچه از خدا شنیده ایم از سنخ تفاوت میان ماده و معنا، جسم و روح، ملک و جن است و هیهات هیهات که او تشابهی با خلق خود داشته باشد چه آنکه در آن صورت دیگر او لم یلد و لم یولد نیست زیرا در چنان تصوری خلق از او زاییده شده اند و با او شریک در خوی و ذات و منش و صفاتند. این که بگوییم خدا مشابه خلقش هست مثل این است که بگوییم انسان مشابه خداست.
خوانش: 812
سپاس: 3
امام علی علیهالسلام چهار عامل را سبب شکست دولتها معرفی کرده است: 1ـ ضایع کردن اصول (مسائل مهم)
2ـ سرگرم شدن به فروع (امور کم اهمیت)
خوانش: 745
سپاس: 2
توجه به اقشار آسیب پذیر
علی(ع)در کنار سیاستهای کلان و بلند مدت خود در زمینۀ تامین رفاه اجتماعی، برنامههای کوتاهمدت و مقطعی را که رسیدگی دائمی به اقشار آسیبپذیر و تأمین نیازمندیهای آنان است، از اولویتهای مصرف بیتالمال قرار داده بود و در نامههایی که به کارگزاران خویش مینوشت، همواره بر این امر تأکید میفرمود. همچنان که در نامۀ آن حضرت به مالک اشتر این چنین آمده است:
خوانش: 172
سپاس: 1
تعداد نظر: 1
سگی از کنار شیری رد می شد، چون شیر را خفته دید طنابی آورد و شیر را محکم به درختی بست.
شیر بیدار که شد سعی کرد طناب را باز کند اما نتوانست…
خوانش: 183
سپاس: 1