🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 چرا شعر نمی خونیم

(ثبت: 8024) فروردین 27, 1397 

سلام دوستان

مدّتی این سوال برایم پیش اومده ، با اینکه سایت شعر پاک بهترین شعرا را دارد چرا از آنها بهره نمی گیریم ؟ شعرشان را نمی خونیم گاهی اشعارخوب حتی یک بازدید کننده ندارند مشکل چیست ؟

تا قبل از رونق گرفتن کار تلگرام اشعار را مورد بررسی قرار می دادیم و اشعار مورد نقد قرار می گرفتند نکات قوّت و ضعف را بیان می کردیم امّا مدّتیست که این کار از رونق افتاده ،بیایید کارهای یکدیگر را در حدّ توان بررسی کنیم ؛

پرداختن به گروه ها بیهوده است چون پس از مدّت کوتاهی اشعار و مطالب پاک می شوند و بعضاّ مورد دخل و تصرّف واقع می شوند امّا برعکس اشعار در سایتها بخصوص این سایت ماندگار می شوند.

ارادتمند علیرضا حکیم

نظرها 11 
  1. مه ناز نصیرپور

    فروردین 28, 1397

    درود بر شما کاملا درست می فرمائید واقعا همین طوره ولی متاسفانه همه مون یه جورایی آلوده ی تلگرام شدیم البته اینم بگم من کلاسیک سرودن را در بداهه سرایی های بعضی از گروههای تلگرامی آموختم و هنوز آن گروهها را حفظ کرده ام ولی متاسفانه چندوقت است وقت همان کار را هم ندارم…

    در مورد دخل و تصرف هم استاد بزرگوار کسی که بخواهد دخل و تصرف کند چه در گروهها و اینستا چه در سایت این کار را انجام می دهد کما اینکه یکی از افرادی که در همین سایت هم عضو هست و همچنین در سایتهای دیگر با کمال پررویی اینکار را انجام می دهد و متاسفانه افراد به این دلیل که نمی دانند ایشان چه کاری انجام می دهد حمایتش می کنند.

    به هرحال از تلنگرتان سپاسگزارم و امیدوارم بیشتر به شعرخوانی در سایت بپردازم

    با سپاس فراوان

  2. علیرضا حکیم

    فروردین 29, 1397

    سلام بانو 

    ما برای چه اشعار را در سایتها و فضای مجازی به اشتراک می گذاریم ؟ مسلماً برای اینکه دیگران بخونند .برای خودمون که نیست پس همه این انتظار را داریم که شعر خونده بشه و کمک کنیم ایرادات گرفته بشه و پیشرفت کنیم 

    مورد دیگر سرقت ادبی وجود داشته و دارد اگر این کاری عمدی باشه هر کس باشه باید تذکر داد مسلما هرکس تاریخ ثبت شعرش زودتر باشه حق با اونه ،گاهی هم به سبب وزن و قافیه مشترک غیر عمدیست ولی باز هم باید به صورت خصوصی حل و فصل شود

    • مه ناز نصیرپور

      فروردین 29, 1397

      درود استاد

      حرفهای شما را کاملا قبول دارم به صورت خصوصی هم تذکر داده شده ولی ….

      به هرحال به محض اینکه فرصت پیدا کنم از طریق تشکل پیگیری خواهم کرد.

      سپاس از توجه شما

  3. رضا زمانیان قوژدی

    فروردین 29, 1397

    سلام و درودتان باد

    حوصله ها هم کم کم داره میره دنبال غیرتها و   …اصولا زمانی بود که علاقمندان به شعر  و شاعری با تحمل مشقات فراوان خود را به استادی می رساندند و از وجودش بهره می بردند.چه برای نقد آثارشان یا شنیدن اشعار خوب اساتید.پس قدرش را هم می دانستند.

    دست کم برای خواندن شعری لذیذ هم یا باید کتاب می خریدند و یا از  کتابخانه تهیه می کردند.

    آن موقع ها سارق ادبی نه این که اصلا نباشد ولی خیلی کم بود.اما الآن …

    أولا اساتید بزرگواری همچون استاد آیت اللهی عزیز و دیگر سروران در کمال فزونی و تواضع آثار عزیزان را نقد می کنند اما برخی عزیزان که کم صبر ترک هستند یا از نقد آثار پرهیز دارند و یا اینکه اساسا نقد را با مدح عوضی گرفته اند.

    از طرفی اغراق برخی از خود ما در مورد آثار یکدیگر به عده ای همچون خود من که با شعر و شاعری فرسنگ ها فاصله دارم، حسی را القا می کند که دچار توهم شاعر بودن می شویم و .. برای همه اینها که عرض شد هر   کداممان شاهد مثال فروان داریم.

    دوست عزیزی را می شناسم که نقد اثرش را نوعی توهین به خود می شمارد….

    عزیز دیگر دنبال راهی می گردد که سریع تر شاعر شود…می پرسد فلان کتاب را بخوانم شاعرم….؟!آثار اساتید هم که براحتی در دسترس همه قرار دارد و…نتیجه این می شود که  فرمودید.

    امیدوارم گفتارتان تلنگری باشد که به خود آمده راه درست را برگزینیم. 

    مانا باشید….یا علی

  4. علیرضا حکیم

    فروردین 29, 1397

    درودها جناب زمانیان عزیز

    به زیبایی و مبسوط نوشته اید واقعا نمی دانم جرا کم حوصله اند و چرا باید از نقد شدن هراس داشت نقد فقط عیب یابی و عیب گویی نیست، نقد بیان خوبیها و زشتیهای یک اثر است  نقادها بیشتر باید خوبیهای یک اثر را بیان کنند و در کنارش کمی هم با زبانی نرم ایرادی هم بیان کرد اگر یک اثری مثلا سه ایراد دارد هرسه را نگوید

  5. طارق خراسانی

    فروردین 29, 1397

    سلام و درود جناب حکیم

    ممنونم از حضرتعالی و دوستانی که زحمت کشیده در ذیل مطلب شما نظرات خود را نوشته اند  همه را خواندم و  مطالب ارزشمند است.

    همانگونه که فرموده اید در تلگرام شعر روی هواست  هم سرقت ادبی صورت می گیرد و هم نابود می شود ولی در سایت هایی مانند ما شعر شماره می خورد ثبت می شود و کسی قادر به سرقت ادبی نیست چون شاعر به اسناد موجود در سایت استناد می کند ماهم کتبا با مدرک می نویسم که  حق با این شاعر گرامی ست.

    اما کامنت

    بنده اعتقاد دارم  یک سلام و گذاشتن یک گل نشانگر آن است که من شعر شما را خواندم و این کمترین کاری ست که می شود انجام داد.

    درباره نقد

    نقد را باید نقاد بنویسد  من که مهندس مکانیک هستم و از صنایع شعری چیزی نمیدانم حق نقد کردن ندارم البته تا حدی که از دوستان چیزهایی یاد گرفته ام را می توان بیان کنم .

    افرادی مانند استاد حاج محدی، استاد آیت اللهی استاد خوش عمل کاشانی خود حضرتعالی جناب خادمیان و عزیزانی که شاعر و ادیب هستند  می توانند نقد کنند ولی نقد پذیری خودش فرهنگ می خواهد برخی تحمل نقد را ندارند خب اینگونه نقدها که شاعر را اذیت می کند که بنظر من شاعر باید احساس خوبی داشته باشد کسی آمده وقت گذاشته و شعرش را خوانده و معایب را بیان می کند باید او را خشنود کند نه ناراحت  چه خوبست  خصوصی باشد..

    چون بحث درباره نقد و بازدید و شعر دوستان را خواندن است بنده به همین مطالب کفایت می کنم  و ان شاءالله در خصوص مسایل دیگر بعدا با عزیزان صحبت خواهم داشت .

    در پناه خدا

    • علیرضا حکیم

      فروردین 29, 1397

      درودها بر شما استاد نیک اندیش و ارزشمند

      استاد عزیز به این فکر افتادم واقعاً بدون تعارف و مبالغه می گویم کمتر سایتی تا جایی که من اطلاع دارم پیدا می شود که این همه شاعر خوب و به تعبیر حضرت عالی شاعر پاک دارد تعداد اعضا هم زیاد هستند ولی راستی چرا اشعار هم را نمی خونند و در حد یک گل گذاشتن هم وقت نمی گذارند این بود که به این فکر افتادم بپرسم

      باید از شما پوزش بخواهم که در سال جدید کاربری اینجانب به تعلیق در آمد و نمی تونستم وارد سایت بشوم حالا هم به ترفندی وارد می شوم این بود که فعالیتم کم شد

      امیدوارم نقد شعر رونق بگیرد تا همین چند نفر اصلی کمی فعالتر باشند

      با تشکر

      • طارق خراسانی

        فروردین 30, 1397

        با سلام مجدد

        جناب حکیم عزیز  شما خودتان فرموده بودید دوتا کاربری دارید و قید کرده بودید 286 را حذف کنیم  چون ما گزینه ی حذف کاربر را در سایت نداریم   زیرا  اگر کاربری حذف شود تمام آثار او هم حذف خواهد شد و این ظلم به کاربر است .

        لذا ما کاربری دوم شما را بصورت تعلیق در آوردیم  اگر با مشکل روبرو شده اید دستور بفرمایید تا از تعلیق در آید .

        در پناه خدا

        • علیرضا حکیم

          فروردین 30, 1397

          سلام بزرگوار شما درست می گویید 

          در کاربری شماره 286گذرواژه به صورت زیر بود

          alirezahakim19@gmail.com

          اما درکاربری  289 گذرواژه به صورت زیر است

          alirezahakim19@gmil.com

          است ومن روز اول gmailرا درست ننوشته ام

          حالا هر وقت که من بخواهم وارد شوم باید a را در gmail حذف کنم 

          نمی دانم متوجه شدید یانه اگر بشه به صورت دوم باشه مشکل من هم حل میشه 

          با تشکر بسیار

          • طارق خراسانی

            فروردین 31, 1397

            سلام مجدد

            چشم با تیم فنی صحبت می کنم ببینم چه باید کرد .

            در پناه خدا

  6. علی مکرمتی

    آبان 15, 1400

    سلام و عرض ادب خدمت اساتید بزرگ در شعر پاک
    جناب آقای حکیم بسیار عالی و بجا فرمودید .
    جناب آقای زمانیان حق مطلب را ادا نموده و جناب آقای خراسانی راهکارهای خوبی ارائه دادند .
    به هر حال نقد یک اثر ، به شاعر آن اثر کمک نموده تا راه تعالی را طی نمایند .
    بطور مثال آقا رضای زمانیان نقدهای بسیار سازنده ای بر نوشته های بنده داشتن و خود ایشان استاد تواضع هم هستند و از اینکه کسی آثارشان رو نقد کنند ابائی ندارند .
    طبق فرمایش جناب خراسانی در نهایت با یک سلام و شاخه گلی به شعرای هم گروهی خود عرض ادب و احترامی نمودیم .
    برای همه شما فرهیختگان آرزوی سعادت و تندستی را دارم .

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا