🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ….بهار آید

(ثبت: 256990) اسفند 27, 1401 
….بهار آید

 

چو بهار آید ، چو نگار آید ، طرب و شادی به کنار آید
ز یمین آید ، ز یسار آید ، سخن از حسنت به شمار آید
غزل از طبعم به نثار آید

سپری گشت ای مه دلبندم ، چو دی و بهمن مه اسفندم
بنگر بر لب گل لبخندم ، که رها از غم ، یله از بندم
همه شادم زان که بهار آید

می نوشین ساقی اگر داری ، ز ره الفت ز ره یاری
بفکن در ساغر ما آری ، که چو فروردین گذرد باری
می و میخانه به چه کار آید؟

چو گل و سبزه دمد از هر سو ،به سر هرگل ز سر هر جو
بپرد بلبل ، بجهد آهو ، به تمنای تو مه دلجو
به لبم اینگونه شعار آید:

شده باغ از جلوه ی فروردین ، چو پر طاووس بهار آیین
همه جاخرّم همه جارنگین ،توبیا ای گل به برم بنشین
که دلم را صبر و قرار آید.

 

 

 

 

نقدها
  1. مهرداد مانا

    اسفند 27, 1401

    می نوشین ساقی اگر داری ،
    ز ره الفت ز ره یاری
    بفکن در ساغر ما آری ،
    که چو فروردین گذرد باری
    می و میخانه به چه کار آید؟

    سلام بر مرد نازنین سایت
    دو نکته به نظرم رسید که عرض می کنم . اول پیشنهادم برای ویرایش سطربندی شعر بود که فکر کنم برای چنین ترکیب بندی اگر هر مصرع ( یا بیت ) را در یک خط بنویسیم و بین بندها هم کمی فاصله بگذاریم ، خوانش شعر بهتر خواهد شد

    دوم بحث فروردین است که چون بگذرد می و میخانه به کاری نمی آید . فکر می کنم اشاره ی شما به این شکلی که در شعر آمده می تواند معانی متعدد و برداشتهای حتا متضاد را موجب شود و هرکس از فروردین و می و میخانه یک جور برداشت کند . و این دقیقا هنر شاعر را نشان می دهد و مشخصه ی یک شعر خوب و ماندگار را که قابلیت حمل معنای بسیار را با کمترین کلمات خواهد داشت .

    • درود وعرض ارادت جناب مانای عزیز.از حسن توجه ونظر بلندتان سپاسگزارم.

نظرها
  1. طارق خراسانی

    اسفند 27, 1401

    سلام و درود بر حضرت استاد

    تصنیف بسیار زیبایی ست
    اگر اجرا شود سریع سر زبان ها خواهدافتاد.

    در پناه خدا 🌱🌹👌👌👌👌👌👌👌🌹🌱

    • درود و عرض ارادت استاد طارق خراسانی بزرگوار.از حسن توجه تان ممنونم.

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا