🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 تقدیر

(ثبت: 262313) مرداد 6, 1402 
تقدیر

 

گلویِ اتفاق را فشردم؛
تقدیر، ناله کرد!

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نقدها
  1. مهدی محمدی

    مرداد 9, 1402

    به نام خداوند جان آفرین
    حکیم سخن در زبان آفرین

    سلام و عرض ادب

    شعر کوتاه بانوی فرهیخته شیما رحمانی مرا به آن واداشت چند خطی بنویسم. امید که مورد توجه و عنایت اهالی فرهیخته و گرانمهر شعر پاک واقع گردد.

    نخست تشخیص گلوی اتفاق توجه ما را به خود جلب می کند. گویا اتفاق همچون انسانی است که شاعر گلوی آن را فشرده باشد. عمیق تر که نگاه کنیم می بینیم اتفاق همچون لقمه ای که در گلو گیر کرده باشد و به خفگی نزدیک باشد. بنابراین این ترکیب فارغ تشخیص، ریزنگری و دقت شاعر را می رساند چرا که یک اتفاق یا حادثه ناگوار نظیر خفه کردن عمدی با فشردن گلو را به ذهن متبادر می سازد البته شاعر ترجیح داده است مثل اکثریت ما از با «اتفاق» نام ببرد. اتفاقی مثل فشردن گلوی دختر 18 ساله توسط پدرش و خفه شدن وی و موارد مشابهی از این دست که وقوعش در کشور به کرات منجر به ابراز نگرانی شاعر و بروز آن آن در شعر و بازنمایی حادثه داشته است.
    در سطر دوم دوباره جانبخشی «تقدیر ناله کرد» خود را نشان می دهد. گویا تقدیر انسانی است که از این واقعه دلش به درد آمده و ناله می کند. و در این سطر نیز انتخاب واژه تقدیر همراه با ظرافت اندیشی و غایت نگری شاعر جلوه گری می کند. چرا که ناله کردن تقدیر آنجا صحت می یابد که چاره کار را نیندیشیده باشند و مجموعه اقدامات و تصمیمات نیز راه به جایی نبرده باشد. لذا سطر دوم کارکردی دوگانه دارد اولا ناله ی تقدیر که شعریت شعر را برآورده می کند و استفاده از لغت تقدیر به معنای عمومی اش و در ثانی واژه تقدیر به معنی لغوی اش که اندازه گیری می باشد.

    با آرزوی بهترین ها برای شاعر
    و سپاس از مطالعه

    تابنده باشید به مهر 🌺

    • شیما رحمانی

      مرداد 10, 1402

      درودها جناب محمدی بزرگوار و بینهایت سپاس بابت این همه لطف و نگاه و وقت و نظر ارزشمندی که خرج نوشته این حقیر فرمودین🙏🌹🌹

نظرها
  1. سینا دژآگه

    مرداد 6, 1402

    سلام و عرض ادب بانو رحمانی ارجمند
    ارتباط میان اتفاق و تقدیر را به‌زیبایی سروده‌اید و اینکه تقدیر محاط بر اتفاق است.
    زنده باشید🌺🌸🌺🌸

    • شیما رحمانی

      مرداد 7, 1402

      درود جناب دژاگه بزرگوار همینکه منت میگذارید و دلنوشته های بنده رو میخونید باعث مباهاته🙏🌹🌹🌹

  2. naabsora

    مرداد 6, 1402

    شاعر گرامی
    انتشارات بین المللی ماهواره در نظر دارد کتابهایی مشترک از شعر شاعران معاصر با موضوعات مختلف منتشر نماید.
    در صورتی که تمایل به چاپ اشعارتان دارید با ما تماس بگیرید
    naabsora@yahoo.com

    • شیما رحمانی

      مرداد 7, 1402

      درودها بزرگوار. در حال حاضر برنامه ای ندارم و هر وقت زمانش بود به شرط حیات زحمت میدم. سپاس🙏🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا