🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 تقسیم المثل

(ثبت: 5726) فروردین 3, 1397 

 

دروغ خوبه،راست بده،آدم روراست بده
یه رنگی یک عمره مث چوب فلک مارو زده

چاخان بگو تا آسمون،ریا بکن تا کهکشون
عمرا اگه پیدا کنی،از حقیقت نام و نشون

یه عده شِفت و قُرت و لوچ؛دروغ گفتن به همه
که راستی و سادگی ،راه نجات آدمه

اونا دروغ گفتن و ما،وارد راه راست شدیم
مثال شیری که زدن مایه به ما و ماست شدیم

تباه شد زندگیمون ،سر صداقت و صفا
دنیا همیشه کرده با دوز و دغل بازی وفا

ماست سیاهه ای رفیق،دو دو تا چهار تا نمیشه
درستی و مردونگی ،افسانه بوده همیشه

هیچ کاسه ای نبوده زیر نیم کاسه به اون خدا
کدوم خُلی قبول کرده این مثل؟من یا شما؟

کاسه به اون بزرگی ،زیر نیم کاسه جا نمیشه
اگر که دندون نباشه ،گره با دست وا نمیشه

اگر که مارگزیده ها ترسیده بودن از طناب
این همه کشف و اختراع، توهمی بود از سراب

جارو که سهله جدیدا موش میره تو سوراخ ریز
با فرقون و بیل و کلنگ ،چه راحت و چه تند و تیز

عمرا اگر ببینی که حقی به حق دار ماسیده
قصه ها ناتموم شد و کلاغه به خونش رسیده

بُوَد توانا هر کی که ،پول داره،مقام داره
بیچاره اون آدمی که لطف داره ،مرام داره

تا میتونی گناه بکن ،در این سرای نا به کار
از ته دل کینه بگیر،غرض بپاش ،مرض بکار

برای سرای بی گناه که گیر میکردن پای دار
راه میون بُر زدن از ،بالای دار تا تو مزار

بام تو هر چی بیشتره ،فن آوریت قوی تره
به لطف سیستم چیلر، یه قطره برفم نداره

یه شاعری نوشته بود توی بلای زلزله
کاخ نشین میلرزه و خانه خراب،،،مِهتره

اون که نداره غصّه ی سیلاب و باد و زلزله
عمرشو بخشیده به ما رفته یه جا منتظره

زلزله با سیل بیاد،هفتصد و چهل بلا بیاد
طوفانی از ژاپن بیاد ،ویروسی از دوبی بیاد

هر چیزی از رنگ خطر که جنسش از بلا باشه
کاخ نشین تو خواب ناز،فقییییر مبتلا میشه

توی عروض و قافیه، شعرم اگه تُپُق داره
مثال ایام قدیم رنگ و لعابی نداره

ضعف گرفته مِصرع و حقیر گشته بیت من
شکسته پای قلمم سیاه شده دفتر من

ز چشم من نبین عزیز که راستی شده مریض
واژه هامون بی محتوا،خزعبلاتمون عزیز

تجربه ها تخلف و مثال ها پر از فریب
نصیحت از جنس ریا، سرا پایین دستا تو جیب

درون مایه کشکه و آرایه ها سلیقه ای
هنر چماغ نان شده، حالا به هر طریقه ای

اگر مخالفی با من،بگو که پنهان نکنم
به قول یک تاج سری،حرفمو عریان بزنم

ادا کنم حق و حقوقِ مطلب و بی کم و کاست
شما بگین درد دلم بده و یا اینکه بجاست؟

…..ادامه دارد……با سپاس …حادثه

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (4):

نظرها
  1. حسن بن یباره

    فروردین 5, 1397

    راه میون بُر زدن از ،بالای دار تا تو مزار

    بسیار عالی

    مرحبا

    • علی احمدی

      فروردین 6, 1397

      عالی بودن عنصر ناب و لاینفک اندیشه ناب شماست استاد بن یباره …..سپاسمندم گران ارج

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا