🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 تماشا کن غم عشقت چه خاکی بر سرم کرد و‌‌‌‌…

(ثبت: 262136) تیر 30, 1402 
تماشا کن غم عشقت چه خاکی بر سرم کرد و‌‌‌‌…

نشستم غصه خوردم حرف هایت پرپرم کرد و
بریدم، دوختم، عشق آمد و کور و کرم کرد‌ و…

مصرانه به پای عشق ماندم با خودم گفتم:
دلا یا شانس! یا اقبال! شاید باورم کرد و…

ولی دیدم دو دل بودی، به رفتن فکر می کردی
نفس در سینه تنگ آمد، غمت خاکسترم کرد و…

به سویت آمدم بال و پرم زخمی، خودم ویران
شدم از آشیان خسته رسیدن بدترم کرد و…

تماشا کن! غروبی را که رفت از دست پروازت
تماشا کن! غم عشقت چه خاکی بر سرم کرد و …

شبی گل کرده بودی در میان خاطرات من
شدم مهمان چشمانت؛ هوایت بهترم کرد و…

معصومه بیرانوند
۲۸ تیرماه ۱۴۰۲

 

 

 

نظرها 17 
  1. مهرداد مانا

    تیر 30, 1402

    سلام
    برایم سوال شد که استفاده از حرف ” واو ” که عطف است ، هرچند باعث اپیزودیک شدن ابیات می شود ( یعنی دنباله روی آنها از هم ) اما در بیت آخر ، این ( و ) قرار است به کجا برسد ؟ یعنی وقتی شعر تمام شود . حرف عطف در پایان جمله نوعی انتظار برای ادامه و ختم کلام می آفریند که به گمانم از دو حیث قابل بررسی ست :

    اول آنکه بگوییم شاعر نیز خود در این جا گیر افتاده است و چون ردیف را ( و ) انتخاب کرده ناچار شده به همان شکل نیز در جایی شعر را قطع کند

    و دوم ادعا کنیم این حرف باعث ادامه ی شعر در ذهن مخاطب شده و در واقع پایان باز را شاعر انتخاب کرده است .

    در هر صورت به نظرم غزلی خواندنی بود و دوستش داشتم

    • طارق خراسانی

      تیر 30, 1402

      سلام مانا جان
      و دوم درست است

    • طارق خراسانی

      تیر 30, 1402

      سلام معصومه، دختر عزیزم

      چه غزل پر شوری
      از ابتدا، کار خوب شروع شده تا انتها
      خیلی لذت بردم
      البته نه از داغ عاشقانه ای که بر دل داری
      گرچه داغ عشق گاهی خوبست و عاشق دوست ندارد آن از بین برود.

      در پناه خدا 🌱🌹👌👌👌👌👌👌👌🌹🌱

      • سلام و عرض ادب خدمت استاد ارجمند
        خیلی ممنونم بابت حضور و نظر لطفتون
        کاش درباره ی شعر قبلیم هم نظر بدین
        داغ عاشقانه ای بر دل نیست و هر چه هست عشق است و عشق
        فقط گاهی دل آدمی که می گیرد ، کلمات طور دیگری به ذهن می آیند و می شوند یک شعر غمگین

    • محمدعلی رضاپور

      تیر 30, 1402

      سلام و درود و خدا قوت
      به هر دو بزرگوار

      یکی از کاربردهای قالب شعری سه گلشن، همین خوش پایانی است. مطالعه بفرمایید

    • سلام و عرض ادب
      خیلی ممنون بابت نکته ای که فرمودین
      پرواضح است که نقطه چین های بعد از واو به معنای ادامه ی ماجراست وگرنه حرف واو حذف شود آسیبی به شعر و ردیف وارد نمی شود.
      باز هم ممنون

  2. علی معصومی

    تیر 30, 1402

    درودهای فراوان
    بانو بیرانوند ارجمند
    زیبا سروده اید
    ♤♤♤
    کمی آنسو نگاهی سرد سمت پبکری کرد و
    برای نقشه هایش نیت انگشتری کرد و

    میان نعره هایش خویش را گم کرده بود امت
    کف دست خودش را اشنای خنجری کرد و

    برید از شاخه ی نیلوفری یک بند سبزش را
    به تاراجش نگین سرخگون گوهری کرد و

    به انگشتش نمی امد چنین رخشندگی اما
    تماشای نگاه و گریه های دختری کرد و

    در آنسوتر میان شعله ها پروانه ها را دید
    به چشمانش اشاره سمت و سوی لشگری کرد و…
    ✍بداهه

    • سلام و عرض ادب
      خیلی ممنونم
      خیلی بداهه ی قشنگی شد
      دست مریزاد

  3. سیامک عشقعلی

    تیر 30, 1402

    درود بر شما
    غزلی زیبا و دلنشین بود
    شاد و سربلند باشید

  4. سینا دژآگه

    تیر 30, 1402

    سلام و عرض ادب بانو بیرانوند ارجمند
    بی‌اغراق از نظر روان بودن زبان سرایش، تصاویر خلاقانه و تناسب واژه‌ها و جملات از بهترین شعرهایی‌ست که این مدت در محفل پاک خوانده‌ام.🌺🌸🌺🌸

    فقط یک مورد، هم‌قافیه دانستن «بدتر» و «بهتر» باعث به‌وجود آمدن عیب ایطاست. با حذف «تر»، به و بد مقفا نیستند.

    زنده باشید💐

    • سلام و عرض ادب
      خیلی ممنونم
      متشکرم بابت نکاتی که فرمودین

  5. طلعت خیاط پیشه

    تیر 30, 1402

    درود بر شما
    زیبا سروده اید
    🙏🌸🌺🌸🌺🙏

  6. پروانه آجورلو

    تیر 30, 1402

    درود بانو
    شعر زیبایست
    👏👏👏

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا