🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ذکرما

(ثبت: 879) اسفند 4, 1394 
ذکرما

ارمنیها در دفاع دینشان     

روبه میرِفندرسکی یک زمان

گفتگو کردند از آیین خود      

از شریعت از روش از دین خود

حرفشان این شد که آنها برحقند     

از مسلمانان به حق لایق ترند

در کلامشان شد این سنگ محک؛     

“هر کلیسا سالم و مسجد ترک”

هر طرف بینی کلیسا محکم است      

هرچه هم گرد زمان بر آن نشست        

هرکجا اماّ شود مسجد درست

بعد سالی می شود ویران وسست

پس نباشد علتش جز نقص دین        

نقص دین دارد خرابی بر جبین

میر عاقل در جواب اتهام        

اینچنین زیبا سخن گفت و کلام

این که می گویید آیینم خطاست       

اشتباه محض از سوی شماست

این ترکها بر  در و دیوار ما         

خود حکایت دارد از اسرار ما

این ترکها حاصل ذکر خداست         

بس که محکم ذکروتسبیحات ماست

سوز دلها و دعای گرم ما           

می کند فولاد را هم نرم ما

در کلیسا ذکر ما برپا شود          

دیگر آنجا چون خرابه ها شود

ذکر ما محکم ترازساروج وسنگ           

ذکر ما شمشیر ما در وقت جنگ

این جواب محکم و دندان شکن      

شد بر آنها همچو مشتی در دهن

چون شنیدند این جواب نقض ازاو        

بازهم بالا گرفت آن گفتگو

عده ای گفتند اینجا پیش ما          

باید این ثابت کنی،نه ادعا

گفت باشد من کلیسای شما          

میکنم ویران به تسبیح خدا

صبح فردا با وضو و با یقین         

سوی آنها آمد آن عالم به دین

در کلیسا رفت و بعد از مدتی       

خارج از آن شد به سعی و سرعتی

آن کلیسای قدیمی ناگهان        

شد خراب از شدت این امتحان

پرس وجو کردند مردم از سبب          

میر ما گفت این شد از اذکار رب

من در آنجا یک اقامه یک اذان       

گفتم و دیدم شکست ارکان آن

پس نشد دیگر که یک رکعت نماز

هم بخوانم یا کنم راز و نیاز

آن کلیسا تاب ذکر ما نداشت

پس به تاریخ جهان این را نگاشت؛

از کلیسا مسجد ما بهتر است       

این ترک برداشت اما آن شکست

نظرها 10 
  1. سوگند صفا

    اسفند 5, 1394

    سلااااام و عرض ادب جناب علیخانی…

    بسیار بسیار پر معنی و زیباست…

    مرحباااا

    زنده باشین

    یاحق

    • اسماعیل علیخانی

      اسفند 5, 1394

      سلام علیک و رحمه الله

      ممنون که همیشه هستید و لطف دارید

      حق یارتان

  2. اله یار خادمیان

    اسفند 5, 1394

     سلام و درود   بر شما زیبا و ارزشمند و با محتوا بود موفق رباشی عزیز

    • اسماعیل علیخانی

      اسفند 5, 1394

      سلام بر شما استاد عزیز

      ممنون از نظر لطفتان

      خوش آمدید

  3. نگار حسن زاده

    اسفند 5, 1394

    سلام و عرض احترام جناب علیخانی ارجمند

    واقعا بی نظیر بود

    خیلی خیلی خیلی زیبا بود

    سپاسگزارم از انتشار اشعار آموزنده و نابتون

    همواره در اوج بمانید

    • اسماعیل علیخانی

      اسفند 5, 1394

      سلام سرکار خانم حسن زاده

      بی نهایت متشکرم از همراهی همیشگی شما

      شاید اگر تشویقهای ویژه ی شما و چند نفر دیگر از دوستان نبود

      تا الان شعر گفتن را کنار گذاشته بودم

      شادی و توفیق و رستگاریتان را آرزومندم

  4. سلام 

    درود ها استاد

    در پناه حق

  5. عسل رادمنش

    اسفند 8, 1394

    سلام و مهر

    بسیار ناب و دلنشین و  تأمل برانگیز بود

    خیلی عالی بود/مانا باشید