🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃
گم ڪردهام تورا
مانندِ مادرانے ڪہ
براےِ آلزایمرِ عروسڪها
خوانا لالایـے مےخوانند!
ــــــــــــــــــــــ
سیّدمحمّدرضا لاهیجے
ساڪوتے. هند. دهلےنو
ــــــــــــــــــــــ
کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (5):
کاربرانی که این شعر را خوانده اند (10):
آذر 7, 1402
درود جناب لاهیجی بزرگوار …
دستمریزاد 👏👏👏💐💐💐
آذر 7, 1402
سلام و درود جناب حجت عزیز
عرض ادب
خاکسار و سپاسگزارم
🌺🌹🌺
آذر 7, 1402
درود استاد
با آرزوی سلامتی و توفیق الهی در پناه حضرت حق 🌹🌹
آذر 7, 1402
سلام و درود جناب سیدحسینی
وقت بخیر
از لطف و بزرگواری حضرتعالی سپاسگزارم
آذر 7, 1402
درود جناب دکتر لاهیجی ارجمند
🙏❤️🌸🙏❤️🌸🌿
آذر 8, 1402
سلام و درود ادیب بزرگوار
روز خوش
از لطف و بزرگواری سرکارعالی سپاسگزارم
آذر 8, 1402
درودتان جناب لاهیجی ارجمند
زیباست و عالی .
دستمریزاد.
🌺🌺🌺
آذر 9, 1402
سلام و درود ادیب بزرگوار
بامداد نکو
از لطف و بزرگواری حضرتعالی سپاسگزارم
آذر 8, 1402
درود استاد دکتر لاهیجی
بسیار زیباست🌺🌺🌺🌸🌸🌸
آذر 9, 1402
سلام و درود ادیب بزرگوار
روز خوش
از لطف و بزرگواری حضرتعالی سپاسگزارم
آذر 10, 1402
چند روز پیش کوچکزار نقدی پای اثری کمجان و بی بنیه نوشتم که آخرش فقط خطی آوردم که مایل بودم درباره ابتذالِ شعری نیز سخنی کنم و نگاهی داشته باشم امّا صرفِ نظر میکنم خدای ناکرده سوءبرداشت نشود! ( توجّه بفرمایید بنده نگفتم: آقای فلانی شعر تو مبتذل است یا نیست، با رأی ممتنع گفتم: تمایل داشتم درباره ابتذال شعری سخن کنم امّا صرفِ نظر میکنم!)
حضرتِ آقای خودشیفتهٔ شاعرش که ادّعایِ سالهایِ مدید سرایش دارد اوّل در پاسخ فرمود: من نقدپذیرم و فلان و بهمان و نقاد دشمن شاعر نیست امّا ساعتی بعد برایِ نقدِ کوتاهتر از کوتاهم ده خط پیامک ارسال و به حقیر خط داد که برو نقد را اینطور و آنطورش کن و فلان جایش را ویرایش، که سکوت کردم، بعد دیدم نقد را به همراه بداههسراییام حذف کرده، فقط ماندهام چطور کسیکه داعیه شاعری دارد تا کنون چهار کتاب نقد نخوانده، به قولِ خودش چهل پنجاه سالست مینویسد و میسراید امّا هنوز معنایِ ابتذالِ ادبی و خاصه شعری را نمیداند چیست، و نمیداند بخشِ بسیار کوچکی از ابتذالِ شعری مربوط به معنایِ عوامانه و سطحیِ ابتذالست و مفهومِ خاصِ ابتذال ادبی و شعری چیزی فراتر و بالاتر از این حرفاست، به طور اجمال
ابتذال شعری: عبارتست از تکرار و خودکارشدگی و کلیشهای شدن شگردهایِ شعری، یعنی اگر شاعری از تکنیکهایِ استخدام کلمه، روشهایِ بسیار دستمالی شده عمومی شعری و شگردهایی بهرهمند شود که از فرطِ استفاده نخنما و دمدستی شده حال چه با بهره از پیشدادی باشد چه همسانی با شعر غیر و دیگری در واقع مبتذل صحبت کرده است، مبتذل سروده است، یعنی فارغ از محتوا میشود شعر را و متنش را مبتذل دانست، مانندِ تشبیه چهره به ماه، تشبیه لب به غنچه و…، به این یک متن شعر مبتذل میگویند، و شعر را دچارِ ابتذال شعری میخوانند!