🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃
1 بهمن سالروز میلاد سروش گرامی باد
انقلابی شد و به خود گفتیم
غم و اندوه را زدل رُفتیم
کی به دامِ حرام می اُفتیم
کشور آباد می شود حالا
دو سه ماهی سرودِ شادی بود
مهرورزی چه قدر عادی بود
نه ستم بود و نه عنادی بود
همه خشنود کشور آزاد است
اهل دین را، ریا نمی باشد
بین شان بی حیا نمی باشد
دزد و قاتل و یا… نمی باشد
اهل ایمان به دین وفادارند
مالِ مردم خوری نمی دانند
حرف زشتی به لب نمی رانند
ذاکرانند و ذکر می خوانند
کارشان بر مدار قرآن است
واعتصم گو و در پی وحدت
عاشق کار و کوشش و خدمت
نان کجا خورده اند بی زحمت؟
دست شان پینه و جبین روشن
قاضی دین ، ز رشوه بیزار است
دشمنِ ظلم و دیوِ آزار است
بنده ی خوب و پاکِ دادار است
حق کشی کارِ اهل ایمان نیست
ناگهان مذهب آفتابی شد
باعث هر چه غم، خرابی شد
صحبت از حرف نا حسابی شد
دین به پستو خزید و گریان شد
پرچم زهدِ خود علم کردند
مرد و زن را جدا ز هم کردند
جای شادی به دل الم کردند
تازه آغاز ظلمِ مذهب شد
اهل دین را ندیده ام شیاد
دزد و پست و به خانه ی بیداد
از صمیم دلم زنم فریاد
هر چه دزد است مذهبی باشد
مذهبی پشتِ عالمان بشکست
دیدم و تجربت مرا این است
مذهبی چون به تخت قدرت جَست
تن فروشی رواج شد در شهر
بود مهسا گلی و آن چیدند
رو سری بر سرش همه دیدند
خلق عالم چه خوب فهمیدند
مذهبی ها خرابکارانند
سال ها شد عقیده ام این است
باورم بوده و همانا هست
دین اگر قدرت آورد در دست
عدل و انصاف در جهان جاری ست
پ. ن
دین امر پروردگار و مذهب دست ساز بشر است
کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (14):
کاربرانی که این شعر را خوانده اند (23):
بهمن 1, 1401
یکی از چیزهایی که آفت شعر است پشت سر هم پرداختن به شناسههای سیاسیست شعر را با هر تبحری که شاعرش داشته باشد اگر منڟوم باشد خشک مزاج و لطافت را از آن میگیرد و اگر سپید باشد آن را به متنوارهای ملالآور بدل میکند!
یادمان باشد قلم رفیق محبت است و شفیق مودت!
عرضم کلیست
پاسخ
بهمن 1, 1401
فدای تو
این یک انقلاب بزرگ فرهنگی به نفع دین است
فراموش نباید کرد ما شاعریم و فرهنگ ساز
در این اثر فقط به خشنودی خدا اندیشیده ام سروش بهانه زیبایی بود.
نازنینم شعر به هیچ وجه سیاسی نیست
آگاهی ست.
فدای تو طارق❤️
پاسخ
بهمن 1, 1401
استاد بزرگوار عرضم کلی بود اما مذهب خود در بطنش شناسهٔ سیاسی دارد!
عرضم بی تفاوتی نسبت به هر امر اجتماعی و سیاسی و اجتماعیسیاسی یا سیاسیاجتماعی نیست اما پرداختن بسیار به این امر رفاقتها را ذبح و از موجبات کدورت دل و کسالت شعرست!
صدالبته این باور حقیرست که شاید غلط باشد
پاسخ
بهمن 1, 1401
کاملا متوجه فرمایشات شما هستم، رفیق را شاید با مشتی به گوشه ای پرتاب کرد و او از عزیزش چنین انتظاری نداشته باشد ولی وقتی از زمین بر می خیزد می بیند رفیقش مانع سقوط او به چاهی عمیق شده است.
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام و شاید مانع از صعود به قله
پاسخ
بهمن 1, 1401
این هم حرفی ست
اینجا پای دانایی به میان می آید و نیت
پاسخ
بهمن 1, 1401
سیاوش جان
مشکل اینجاست که تو دستت برای نوشتن آزاده اما ما دست بسته ایم . چون تو چیزی می نویسی که برایت محدودیت و پیگیری ایجاد نمی کند . واسه همین هر جوابی که بخواهم برایت بنویسم هم سایت را دچار حاشیه می کنم و هم شعر جناب طارق را
اگر واتساپ و تلگرام یا تماس خواستی ، من شماره و آدرس و عکسم عیان است و در خدمت خواهم بود . چون در سایت مناظره و مباحثه کاملا ظالمانه س . تو دستت آزاده و می زنی . منم دستم بسته س و مجبورم حرص بخورم
پاسخ
بهمن 3, 1401
چون در سایت مناظره و مباحثه کاملا ظالمانه س .
مانا جان حرف درستی ست و انشاءالله این مشکل در آینده جایی دیگر و به گونه ای دیگر حل خواهد شد.
اما یک نکته بگویم آزادی بیان هست و ما خودمان داریم با رفتارهای خود آن را نفی می کنیم، سایت اساسنامه ای دارد که بحث سیاسی نباشد و این دلیل نیست در کشور آزادی بیان نیست شما بیا وبگاه بنده ببین جای خودش با بزرگان سیاسی و دولتمردان درگیر می شوم.
آخرین کلام یک گروهی به علت اطلاعات کم از نوع آزادی در کشور به آزادی بیان صدمه وارد می کنند و باعث عدم رشد فرهنگ سازی شده و می شوند.
پاسخ
بهمن 3, 1401
پس چرا هیچ وقت به کتابهای من مجوز نمیدن ؟
سیاوش احتمالا از این هورمونها می زنه که باعث خوشبینی میشه وگرنه اگه مث من از ۸ تومن حقوقش مجبور بود سه تومانش را بده اجاره خانه ، این قدر خندان نبود
پاسخ
بهمن 4, 1401
سلام مانا جان
کتاب را قبول دارم واقعا از فیلتر هابی برای چاپ کتاب باید گذشت
نیازی نیست به صورت رسمی کتاب چاپ کنی راه های دیگر و بی دردسر ی هم هست
پاسخ
بهمن 1, 1401
به به!
سلام و درود و ارادت
جناب استاد بابا طارق عزیز شعر فارسی ❤️🙏
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام پسرم
شوق بی حد شما در راستای فرهنگ سازی و دگرگونی های ادبی مرا واداشت تا توجه بیشتری به فکر و راه و هدف شما داشته باشم ضمن تبریک سالگرد میلاد سروش، میلاد دوست شاعرمان جناب استاد علی معصومی را از صمیم دل به آن شاعر فرهیخته تبریک و تهنیت عرض می کنم.
در پناه خدا 🌱♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
وارد بحث دین و مذهب نمی شوم.
با تعریف و زاویه دیدی که شما ارائه دادید، گفتارتان درست است و اما سروش بلندتان هم بسیار زیباست و البته چون یکی از نخستین سروش های بلند یا پیوسته است، طبیعی است که قدری جای کار بیش تر داشته باشد البته منظورم از حیث قالب سروش است و استفاده از امتیاز انعطاف پذیری آن مثلا این که الزامی به چهار مصراعی بودن همه ی سروشک های درونی اش نیست و از این قبیل.
بسیار زیبا
فراوان سپاس
پیروز و بهروز باشید در پناه پروردگار مهر
❤️🙏
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام مجدد
بر عکس دوست دارم عزیزان وارد بحث مذهب بشوند یکتا پرستان در تمام جهان بر ضد مذهب می باشند زیرا مذهب همانند یک غده سرطانی پیکر دین را فرا گرفته است و اصولا برخی از گفتار مذهبیون شرک آمیز است و از همه مهمتر آنان که خود را بالا تر از خدا فرض کرده اند آمده اند در کنار کتاب مقدس دین و دستورات الهی دستوراتی را مکتوب کرده آنچنان که اهل مذهب گروهی را دور از دین کرده اند.
سپاس از مهر حضورتان
در پناه خدا 🌱🙏♥️🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام تفاوت دین و مذهب را اگر مشخص بفرمایید تا دقیق مشخص شود منظورتان چیست در قرآن برخی از احکام آمده است ولی برخی هم موکول شده است به تبیین پیامبر و اهل بیت که در احادیث آمده است چرا خود را از احادیث محروم کنیم
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام مجدد
صدالبته شما مبدع سروشید و طبق مرامنامهای که شما تدوین فرمودید سروش باید سروده شود اما به نظر میرسد اینگونه سرودن سروش نیز چون بهنوعی تداعی چارپاره را میکند خوش منظرست!
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام و درود و ارادت
البته بی شک آنچه گونه ای شعری بلکه کل شعر و ادبیات و فرهنگ را پیش می برد، همین مددکاری و تلاش های متوالی اساتید و بزرگان و صاحبان هنر است و در غیر این صورت، هرگونه ی ادبی بدون پشتیبان، تنها به درد موزه های بایگانی می خورد.
استاد خراسانی گرانقدر حقیقتا پدرانه ما را در این راه، مددکار بودهاند و زبانم قاصر از سپاسگزاری از ایشان است.
پاسخ
بهمن 1, 1401
زادروز شعر سروش را خدمت شما بزرگوار تبریک عرض می کنم و از هدیه ی ارزشمندتان بسیار سپاسگزارم.
راستی: امروز سالروز تولد جناب استاد معصومی هم هست.
نورٌ علی نور
پاسخ
بهمن 1, 1401
هر دو میلاد مبارک باد 🌱♥️♥️♥️🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام و درود
صبح حضرتعالی نکو
زیباست
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام دکتر جان
ادیب گرانمایه
سپاس از مهر نگاهتان
🌱🙏♥️🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام و احترام محضر استاد گرانقدرم
سالگرد و زادروز قشنگ قالب سروش شعر فارسی را به شما و همه دوستان ، بویژه به بنیانگذار شعر سروش جناب استاد رضاپور عزیز تبریک و تهنیت عرض مینمایم
سر شار از مهر و عشق باشید
درود هااا
💐❤️❤️❤️🙏❤️🙏🙏🙏❤️💐
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام و درود بر استاد مهدی پور عزیز
دو میلاد بر شما مبارک
میلاد دوست شاعرمان جناب استاد معصومی و قالب سروش
سپاس از مهر حضورتان
در پناه خدا 🌱🌹❤️🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
درودتان استاد خراسانی ارجمند🌱☘️🌿🍃🌹
بسیار زیبا و حقیقتی محض سروده اید گرامی،با مذهب و بی مذهب انسان خوب کار خوب و انسان بد کار بد میکند،انکه قصد دارد کار بد را خوب جلوه دهد سراغ مذهب میرود.🌹🌿☘️🌱🙏
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام دکترجان
مذهب خواسته یا ناخواسته به دین صدمه زده است
هر چیزی که ذهن ما را از دین حال به نام هر معنویتی دور کند آن مردود است.
سپاس از مهر حضورتان
در پناه خدا 🌱🌹❤️🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
مذهب برحق هیچ گاه به دین ضربه نزده است بلکه عین دین است
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام برخی خوبی ها در مذهب است چرا به سراغش نرویم؟
پاسخ
بهمن 1, 1401
درود بر طارق خراسانی برزگ
بسیار زیبا و روشنگر سروده اید. کلا هر ایدئولوژی که به دنبال همسان سازی و تبدیل مردم به یک جامعه تک صدا باشد آسیب زا ست. که مذهب هم نوعی از این ایدئولوژی هاست.
جامعه در تفاوت ها و به رسمیت شناختن و پذیرش آنهاست که به شکوفایی می رسد.
شاد و پیروز باشید🌹🌷🌺🙏🍃🌿
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام
مذهب در عین وحدت کثرت ها را نیز پاس می دارد ادله ی شما چیست؟
البته هر تک صدایی ای مذموم نیست مثلا همه می گویند دو دو تا چهار
وحدت حول محور حق پسندیده است
در عین حال رسول الله به نظرات امت نیز توجه داشتند
پاسخ
بهمن 2, 1401
سلام مجدد
در عین حال رسول الله به نظرات امت نیز توجه داشتند
درودتان 🌱❤️🌱
پاسخ
بهمن 2, 1401
سلام دخترم زهرا جان
ضمن سپاس از حضور بسیار موثرت، دیشب به صورت بداهه برایت شعری گفتم و به سایت ارسال کردم فرصت شد آن را بخوان.
در پناه خدا 🌱🌹🌱
پاسخ
بهمن 2, 1401
درود دیگر بار
به این مژده گر جان فشانم رواست…
🙏🌿🌹🌿🌷
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام و درود
سیاست ابزار نظم دهی عقل و احساس است. که نیت خیر یا شر سیاستمند، آن را ممدوح یا مذموم می سازد. شاعر اگر سیاست نداند وزن شناس نبوده و بالطبع شاعر نباشد. اما با چه نیتی بسراید مهم بوده و هست.
دیانت شاعر از سیاست شعری اش لاینفک است.
🌸سپاس از جناب طارق خراسانی🌸
پاسخ
بهمن 2, 1401
سلام و درود بسیار
فرمایشات شما صحیح و قابل تأمل است
در پناه خدا 🌱❤️❤️❤️🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
درود و عرض ادب
حضرت استاد طارق خراسانی نازنین
💠💠💠
بحث مقایسه یا تفکیک دین و مذهب کمی پیچیده شد.
البته که شکی ندارم جنابعالی متدین و معتقد و دلسوز اسلامید
♤♤♤
تفکیک دین (اداب و آیین رسیدن به مقصود) از مذهب (راه رفتن و رسیدن به مقصد ) و اینکه دین خوب است و مذهب مضموم ایا به این راحتی است؟
یا فرص این که دین از سوی پروردگار است و مذهب دست ساز بشر، چه استنادی دارد؟
ایا خدا دین را مستقیما با افراد القا می کند یا توسط رسولان است؟ که ان هم لازمه شریعت و سنت و قانون و فهم منطق است.
مذهب یک سیستم اجتماعی – فرهنگی از رفتارها، تمرینات، سیرت، دیدگاه جهانی، متون، عبادتگاهها، رسالت، اخلاق، یا سازمانهاست که بشریت را به عناصر ماوراء الطبیعه، متعالی یا روحی مرتبط میکند.[۲]
مذهب در گذشته به مکتبهای فکری درون یک دین (مانند مذاهب چندگانه فقه اسلامی) اطلاق میشد.
در مغربزمین، واژه Religion به معنای مکتبهای درون یک دین و به معنای خود دین به کار میرود. حدود نیم قرن است که در ایران تحت تأثیر این موضوع، کلمه مذهب را به هر دو معنا استعمال میکنند. این اصطلاح در زبان عربی و فارسی به دو مفهوم به کار رفتهاست.[۳]
بر این اساس مذهب را میتوان هر یک از شاخههای دینی هم معنی کرد.
بنظر می رسد که اگر مذهب تخریب شود، دین جز پوسته ای تهی از مغز نبوده و کالایی بدون تضمین و ترقی خواهد بود که هر کسی میتواند ادعای تدین کند بدون اینمه مقید به شیونات ان باشد.
اما اینکه قدرت طلبانی که در نقاب مذهب و پوشش دین، چه کاری انحام می دهند، حسابی جداگانه دارد. نقل است که چون امام علی ع در مسجد کوفه ضربت خورد، مردمانی برایشان سوال بود که: مگر علی نماز می خواند؟!
💠💠💠
و ارزوی بهروزی حنابعالی را دارم
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام درود بر شما و متن عالمانه ای که نگاشتید
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام و درود بر حضرت دوست
تعریف زیبایی از مذهب داشته اید آن تعریف لایه به لایه از دین برخاسته است و بشدت قابل احترام متلا اگر ما به منابعی ار احادیث صحیح نه جعلی دست یابیم که بدانیم فاطمه ی زهرا (س) چگونه می زیسته است و یا علی(ع) چگونه می زیسته و قضاوت می کرده است بله تأسی به آن ها عالی ست ولی مذهب بشمار نمی رود بلکه فرهنگ اسلامی محسوب می گردد.
مذهبی که بنده از آن صحبت می کنم را مشتی بی سواد و خودباره که بتوانند سایه ای بر حقایق قرآنی ایجاد کرده و در آن پناهگاه شوم هر غلطی را به نفع خود و به نام دین و فرهنگ اسلامی و رفتار و کردار بزرگان اسلام انجام دهند ساخته اند و جالب است آن فرهنگ های شوم نفس پرورده باطل در یک جاهایی بصورت خزنده هنوز دارد عمل می کند و آفت انقلاب شده است.
کدام. امام شیعه ای را شما سراغ دارید که زندان و بازداشتگاه داشته باد؟ کدام امام معصومی فتوا داده دختران باکره را نباید کشت مگر با آنان اول نکاح صورت گیرد؟ این روش نفسانی در کجای مذهب اسلامی و یا فرهنگ اسلامی بود و ما نمی دانسته ایم.
استاد شما می دانید بیشتر از جانم شما را دوست دارم از نقد و نکوهش هم می دانید ناراحت نمی شوم باید نقد و نکوهشی باشد تا حرکتی صورت بگیرد.
شما می فرمایید :
“اگر مذهب تخریب شود، دین جز پوسته ای تهی از مغز نبوده و کالایی بدون تضمین و ترقی خواهد بود”
بنده عرض می کنم یا دین اسلام که اساسنامه ی آن قرآن کریم است از سوی خدا به بشر نازل شده است یا غیر از این است نعوذبالله از ذهن بشر تراویده و باید در هر دوره ای آپ دیت و به روز رسانی شود هر کس این نظر را داشته باشد کاری به او ندارم و او را یک مذهبی و عامل نابودی دین می دانم و برایم حق الیقین است وی در دل به وجود خدا شک داشته کتب الهی را از خدا ندانسته و لذا بر آن است تا بگونه ای آن را بنفع روزگار خود تغییر دهد.
بنده معتقدم اگر تمام جهانیان فقط و فقط به یک آیه قرآن کریم توجه و به دان عمل کنند درب زندان های مربوط به جرایمی مدنی و سیاسی تا ابد بسته می شود و آن آیه هشتم از سوره المومنون است :
وَ الَّذِينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ
و (مؤمنان رستگار) كسانى هستند كه امانتها وپيمانهاى خود را رعايت مىكنند.
اخیرا آقای اکبری به واسطه جاسوسی اعدام شد، امانتی به دست و ذهن او َسپرده شده بود اگر او دین دار بود به امانت خیانت نمی کرد لذا او دین دار نبود ولی مذهبی بود پینه بر دست نداشت ولی بر پیشانی اش پینه ای بزرگ خودنمایی می کرد عاقبت او چه شد؟ جز هلاکت؟
وهابیون برای خود مذهبی ساخته اند و با قبر و خاک معصومین می جنگند.
اگر خدا به حقیر فرصت نوشتن بدهد و خودش مرا یاری کند مطالبم را در کتابی خواهم نوشت.
سپاس از مهر حضورتان
در پناه خدا 🌱❤️🌹🌹🌹🌹🌹❤️🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
درودی دوباره
حضرت دوست
💠💠💠
بسیار مبسوط و کامل نگاشته اید
من معتقد انان اگر در مذهب واقعی و راستین بودند هیچگاه دین را سپر خود قرار نمی دادند، بلکه جانشان را برای دینات هدیه می کردند.
کسی که از دین برای مطامع شخصی و دنیوی بهره برداری می کنداز اهل نفاق است که بدتر از کافر است.
سپاس ها و در پناه پروردگار باشید
🌿🌹❤❤❤🌿🌹
پاسخ
بهمن 2, 1401
هزازان درود استاد
🌱🙏👌🌹❤️🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام بر جناب طارق خراسانی
قالب های کوتاه گرچه می توانند زیبایی های داشته باشند اما بنا به سلیقه بنده قالب های بلندتر دست شاعر را برای هنرنمایی بازتر می گذارد بنابرین چندان قالب های کوتاه را جدی نمی گیرم سروش ازین نقیصه شاید رنج می برد و حال که شما قدم در برطرف نمودن این مشکل سروش نمودید به نظر می رسد بتوان شاهد تحولات مبارکی درین قالب باشیم
پاسخ
بهمن 1, 1401
سلام حضرت استاد سروش
می دانید شاگردت حرف شنوست
اطاعت استاد.
در پناه خدا🌱🙏♥️🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
عرض سلام دارم استاد////عالی ست///🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺
پاسخ
بهمن 2, 1401
سلام جناب جعفری عزیز
همرزم جانباز
سپاس از مهر حضورتان
در پناه خدا 🌱🙏❤️🌹🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
درودجناب آقای خراسانی عزیز
سروش بلند و زیبایی قلم زدهاید
ازخواندن آن بهرمند شدم استاد
سالروز میلاد سروش مبارک.
🌺🌺🌺
پاسخ
بهمن 2, 1401
سلام و درود بر استاد یغمایی عزیز
سپاس از مهر نگاهتان
در پناه خدا 🌱🌹❤️🙏🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
عرض سلام و درود
ارادتمندم استاد خراسانی ارجمند
عالی و هنرمندانه هست می آموزم از قلم زرنگارتان شاعر گرانقدر
قلم زرنگارتان مانا و جاودان 🌹🌹🌹
پاسخ
بهمن 2, 1401
سلام فرشید عزیزم
هر یک از شاعران در امر فرهنگ سازی و مبارزه با عوامل ظلم در جهان رسالتی دارند
سپاس از مهر حضورتان
در پناه خدا 🌱🙏🌹❤️🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
دین امر پروردگار و مذهب دست ساز بشر است
خیلی عالی بود استاد ،دستمریزاد👏👏👏👏👏❤️🌹🌷🌺
پاسخ
بهمن 2, 1401
سلام امیر عزیزم
خوشحالم به اصل موضوع پی برده ای
سپاس از مهر نگاهتان
در پناه خدا 🌱🌹❤️🙏🌱
پاسخ
بهمن 1, 1401
درود بر شما بزرگوار👏
شعرتان آگاهی رسان و دغدغهمند است
شعری که از کنش و مدنیت و حقگویی تهی باشد مصلحتنامه است و شاعری که رسالت شعر را نفهمد، نشناسد، سکوت کند و هیچ نگوید واژهپرداز است.
حقیقت تلخ است اما حقیقت دارد! ادبیات ما با گل و بلبل ره به جایی نمیبرد
سلامت و برقرار و نویسا باشید🌷
پاسخ
بهمن 2, 1401
سلام دوست نازنینم
هرکه هستی عزیز جان طارق می باشی
سپاس از مهر نگاهتان
در پناه خدا 🌱🌹❤️🙏🌱
پاسخ
بهمن 2, 1401
سلام
نبوت یا پیامبری ، یک تیپ شخصیتی ست . یعنی فردی اغلب با کمال استفاده از سه آپشن چوپانی ( تفکر . طبیعت . تنهایی ) و توفیق مراقبه های گوناگون به کشف و شهودی خاص می رسید و خود را موظف و مکلف به ترویج و تبلیغات کشف در میان مردم می دانست . پیامبران به آنچه بر قلبشان الهام می شده مومن بودند و به حقانیت خود یقین کامل داشتند. به همین جهت در برابر آزار منتقدان کم نمی آوردند و کوتاه نمی آمدند . در داستانهای این بزرگواران هیچ مدرک و شاهدی از تسلیم و حتا تقیه نیست. ما در تاریخ نخوانده ایم که پیامبری به علت فشار دشمنان و خرده گیرانش ، از حرف خود برگردد. آنها دلایلی مبرهن می آوردند و از شکنجه و اعدام نمی ترسیدند. ( مطابق آنچه روایتها می گویند )
دین در هر جامعه ای از نشانه های تمدن بوده ، به همین جهت است که خاورمیانه که خاستگاه تمدن های کهن است ، آبشخور ادیان کهن هم به شمار می اید. چون دین یک مولفه ی فرهنگی ست و به قول کارل مارکس همراه با هنر و اخلاق روبنای جامعه را تشکیل می دهند . ( مارکس ، اقتصاد را زیربنا می دانست ) و تا وقتی وضع مدنی یک جامعه سامان نگیرد ، بحث فرهنگ تعطیل است . ادیان بزرگ شامل قوانین گسترده ی فردی و اجتماعی هستند که روی روابط فرد با خود و خدا و مردم زوم می کنند . بی شک ظهور ادیان پس از ثبات اقتصادی و مدنی صورت گرفته . حتا در مکه ی 1400 سال پیش هم رونق تجارت و ایجاد طبقه ای شبه سرمایه دار را می توان به عنوان پیش درآمدی بر ” برآمدن اسلام ” دانست . دین برخلاف ادعایش نیاز اولیه و فرس ماژور هیچ انسانی نیست . انسان اول به فکر آب و نان و ایمنی و سرپناه و جفت است و بعد به فکر بایدها و نبایدهای دین می افتد .
و اما انبیا که معلمان دینی بشر بودند و اولین واضعان قانون ، برای اینکه آنها را بشناسیم ، لازمست پیرامون متد فکری آنها تحقیق کنیم ، از آنجا که نمی خواهم و نمی توانم این بحث را کش بدهم. پیشنهادی برای دین پژوهان داشتم که بیان می کنم .
بنده معتقدم که در شناختن و شناساندن پیامبران باید سه موضوع را نادیده گرفت :
1 -وحی
2 -اعجاز
3 -عصمت
این سه موضوع ، به خصوص در این زمانه که اعتقاد بشر به متافیزیک بسیار کمتر از گذشته است ، در واقع به نوعی انحراف از بحث است .
برای مخاطب امروزی دو شقه کردن رود نیل و کره ی ماه و هیولا شدن چوبدستی و زنده کردن مردگان نه فقط قابل قبول نیست که بسیار مضحک و فکاهی به نظر می رسد. یا اینکه نوری از میان آسمان بیاید و فردی از طبقات فرودست جامعه را که زندگی
معمولی دارد مورد خطاب قرار داده که تو پیامبر ما شو و برو مردم را به سمت ما هدایت کن . موضوع عصمت انبیا هم نوعی انحراف از بحث است . بنده نمی خواهم عصمت و اعجاز و وحی را انکار یا اثبات کنم . حرف مانا اینست که گیر دادن به این مولفه ها که مثلا انها مثل ربات بدون خطا بودند و حتا وسوسه هم نشدند ، باعث غیر ملموس شدن شخصیت آن بزرگواران می شود . ما قویا و صریحا در قرآن از زبان پیامبر می خوانیم که : ” انا بشر مثلکم یوحی ” ( منم آدمی مثل شما هستم که بهم الهام میشه )
..
فرض را بر درستی روایات بگذاریم و اینکه این سه موضوع واقعیت داشته و ابراهیم از آتش گذر کرده و به او و اولادش وحی شده و همگی معصوم بودند. خوب این به کجا می رسد ؟ جز این نیست که هزاران سالست به جای بررسی و بازپژوهی کلام این حضرات به کارهای محیرالعقول آنها پرداخته و اصل موضوع را فراموش کرده ایم ؟ به طوری که کوچکترین ایرادی که مثلا از مسیحیت بگیرند ،
جوان متدین به عیسا لال و منکوب می شود . اما اگر از او در مورد پیامبرشان بپپرسند بلافاصله خواهد گفت : ” پیامبر ما در گاهواره کنفرانس می داد ” و تازه کلی هم به این عیساشناسی خود غره شود . به همین جهت پیشنهاد بنده به تمام دین پژوهان اینست که وقتی می خواهند از خاطره و شخصیت انبیا حرف بزنند ، روی این سه موضوع مانور ندهند . ما هرچه انبیا را عادی تر و زمینی تر نشان دهیم ، به شناخت آنها و رفع ابهامات و ترس از نزدیک شدن به آنها کمک کرده ایم . وقتی موضوعی یا شخصی را ” تابو ” کنیم ، در واقع او را از دسترس ملت دور کرده ایم . برای شناخت چنین موضوعی ابتدا باید تابوشکنی کرد . و آنرا عادی و معمولی نشان داد . تا با فراغ بال به نقد و موشکافی آن موضوع پرداخت و اینکه مانا بحث در مورد اعجاز و عصمت و الهام را بحثی بیخود نمی داند و در صدد انکار انها هم نیست. بلکه معتقدست این سه موضوع را باید ابتدا فاکتور گرفت . طرفدار عادی و عامی یک پیامبر که صرفا نیاز او کسب شریعت است ، هیچ نیازی به این سه موضوع ندارد و فقط باعث تعجب و هراس او از انکار بحث می شود و ایمانش را ایمانی مبهم و محصول ترس و پرهیز خواهد ساخت .
در واقع اعتقاد به این سه موضوع برای مخاطب خاص است که از شریعت گذر کرده و به طریقت پا نهاده است .
فکر کنم از این زاویه هم می توان به بحث اینصفحه انشعاب داد و زاویه را عوض نمود .
پاسخ
بهمن 2, 1401
سلام مانای عزیز
از مطالب زیبایت استفاده کرده و لذت بردم.
بحث من توجه به دین است نه آنچه را که گروهی به هم بافته و با بافته های غلط خود مردم را از حقیقت دین دور کرده اند.
اصل مذهب به مرور زمان برای فریب مردم و کسب قدرت و چپاول و استحمار پدید آمده که این مهم چون سالها آرام آرام پدید آمده است مانند غده ها ی سرطانی پیکر دین را فرا گرفته و سال ها طول می کشد که با جراحی جراحان خبره ی دین این غده های سرطانی آرام آرام از پیکر دین جدا شوند کار سخت است و قرن ها زمان خواهد برد.
در پناه خدا 🌱🙏♥️🌱
پاسخ
بهمن 2, 1401
باعرض سلام وادب،
“هرچه دزداست مذهبی باشد”
این همان چوب وفلک استاداست.جایگاه درست شعروشاعر
همینجاست.شاعرزمانی که برای اجتماع بسراید،البته نباید
خودش لبهای خودرابدوزد.رسالت شاعرهمین است.
خب ازراه دین ومذهب دزدی وخیانت نکنندتاشاعرهم نگوید.
حال گاهی باظرافت بیشتر،چون حافظ وشهریار وگاهی با زمختی
بیشترچون بانوپروین اعتصامی وفروغ والبته جناب استاد.
حال این توجیهات که اصل دین چیزدیگریست وچه وچه،
مبحث دیگریست اما فی الحال پدیده ای که درواقعیت جریان
دارد مدنظراست.در لطیفه،،مافعلا”اسیرپرایدهستیم،پس منتقدش
هستیم،هرزمان سانتافه دادند،درثنایش خواهیم کوشید.
باسپاس وتقدیر فراوان.
پاسخ
بهمن 2, 1401
سلام
خیر مقدم 🌹
چه شاهد مثال های معتبر و عالی را برای اثبات فرمایشات خود آورده اید
درودتان
نمی شود به نام دین و مذهب به مردم ظلم کرد خلاصه یک جایی از فشار درد مردم به صدا در می آیند.
یادم است که اوایل انقلاب در چاپ حافظ سانسورهایی صورت می پذیرفت خب چرا عاقل کند کاری که باز آید پشیمانی بدبختی عاقل هم نبوده اند.
در پناه خدا 🌱🌹❤️👌🙏
پاسخ
بهمن 2, 1401
درودها بر جناب طارق خراسانی و احسنت بر قلم سروش سرای بلند و زیباینان.من هم بنوبه خود تقارن زاد روز سروش را با زاد روز استاد معصومی عزیز تبریک میگویم.
سروشی بلند بالا و قابل تاملی را سروده اید.سروشک بداهه ای تقدیمتان:
من از بی بندی این خاور* بی بار می ترسم
و از نیرنگ رنگارنگ استثمار می ترسم
و زانکه میزند بر طبل استکبار می ترسم
ز دینی که کشد خلقی به استحمار می ترسم
به در گویم چون از موش پس دیوار می ترسم
و تنها…
از خدای خود
مدد جویم
******** *خاورمیانه
پاسخ
بهمن 2, 1401
سلام و درود بر استاد سخن
جناب وحدتی
.. بداهه ی زیبایی ست
افرین
سپاس از مهر حضورتان
در پناه خدا 🌱🌹👌❤️🙏🌱
پاسخ
بهمن 3, 1401
درود بر شما استاد بزرگوار 🌸🌸🌸👏
پاسخ
بهمن 4, 1401
سلام بر ماه بخشنده ی مهر
سپاس از مهر نگاهتان
در پناه خدا 🌱🌹❤️🙏🌱
پاسخ
بهمن 7, 1401
سلام و درود دوباره
اخیرا صحبتی با جناب سیاوش آزاد
رد و بدل شد درباره ی نخستین سروش بلند.
در جواب گفتم که گویا نخستین سروش بلند یا پیوسته، سروده ی جناب علی معصومی است.
یادم نبود که بگویم خواهر گرامی، شادروان سمیرا خوشرو هم سروش بلندی داشته اند که احتمالا دومین سروش بلند باشد یا شخص ایشان، دومین سراینده ی سروش بلند (از نظر قدمت زمانی) بوده باشند و اکنون هم بسیار خوشحال از خوانش سروش بلند استاد خراسانی هستیم و جناب سیاوش آزاد هم مژده ی سرایش سروش بلندشان را داده بودند که هنوز آن را ندیدیم.
فراوان سپاس
پاسخ
بهمن 8, 1401
سلام
صبح شما نکو
البته بنده دهها سال پیش قبل از ابداع قالب سروش از خانم ناظمی که ترانهسرایان مطرحند اشعار بلندی با همین شمایل دیدهام که همیشه از خود میپرسیدم این اشعار در چه قالبیست که ایشان میسرایند
پاسخ
بهمن 8, 1401
سلام دکتر جان
قالب سروش خواهر و برادرهای جدید و قدیمی زیادی داره
سپاس از مهر حضورتان
در پناه خدا👌🌹🙏🌱
پاسخ
بهمن 7, 1401
و چه خوب که یادی کنیم از شادروان سمیرا خوشرو
روان شان شاد و یادشان گرامی
با ذکر فاتحه و توحید و صلوات
پاسخ
بهمن 8, 1401
سلام
جان شان شاد
پاسخ
بستن فرم