🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سَرمَست …

(ثبت: 6916) مهر 30, 1397 
سَرمَست …

« به نام خدا »

هر جا که سُخن ، بر سَرِ ؛ اَفعالِ « حَرام » است ؛

پُر بحث ترین قسمتِ آن ؛ « باده و جام » است ! ‍

در باطنِ این ؛ اَهلِ ریا ، « صِدق و صفا » نیست ؛

قربانیِ ظاهر نشو ، این ها ، همه ؛ « دام » است ! ‍

مِی خانه ، پُر از « مَرد » ولی ؛ با « دلِ خونین » ؛

در ، خانه یِ « نامَرد » ، چه اَیّام ؛ به کام است ! ‍

آن کس که در اَنظار … بَرائت ، دهد از ؛ « خَمر » ؛

در خلوتِ خود ، مُشتَعِل از ؛ « شُربِ ؛ مُدام » است ! ‍

با آنکه ؛ زَنَد ، « طَعنه » … به ؛ نا پاکیِ ؛ « خَمّار » ؛

صد « فاسِقِ ؛ ناپاک‌ » بر این ، شخص ؛ غُلام است ! ‍

« توفیق » ، نیابد ، اگر از ؛ « مَغلَطِه » هر … بار ؛

با « سَفسَطِه » اِثبات کُنَد ، صُبحِ تو شام است !!! ‍

بر پیکرِ ؛ « تاریخ » ، پُر از ؛ « زخمِ ؛ تباهیست » ؛

« تزویر » بر این ؛ پیکرِ پُر زخم ؛ « جُذام » است ! ‍

در ، دستِ تهی مغز ، « صُراحیست » چو شمشیر ؛

دانا ؛ که شَوَد « مَست » ، چه اُفتاده و رام است ! ‍

هر کس که ؛ دو جامی زَد و از ؛ پُختگی اش گفت ؛

« بی تجربه و ساده دل و کودک و خام است » ! ‍

با « عارفِ ؛ سَرمَست » به جز ؛ « عشقِ الهی » ؛

از هیچ نگوییم ، که این ؛ « حُسنِ ؛ خِتام » است … ‍

در مَحکمه یِ ؛ « حضرتِ حَق » نیست ، خطایی ؛

دل بر کرَمَش بند ، که او … « خَتمِ ؛ کلام » است . ‍

‌‍

« مهران اسدپور »

 

۱ ) – « خَمر » ؛ شراب ، نوشابة مستي آور .

 

۲ ) – « خَمّار » ؛ شراب فروش ، باده فروش .

 

۳ ) – « مَغلَطِه » ؛ سخني که کسي را به غلط و اشتباه بيندازد .

 

۴ ) – « سَفسَطِه » ؛ مُغالطه کردن براي وارونه نشان دادن حقايق .

 

۵ ) – « تَزوير » ؛ مکر کردن ، فريب دادن .

 

۶ ) – « صُراحي » ؛ ظرفِ شراب .