🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 شهد وصال

(ثبت: 236315) بهمن 30, 1399 

 

گلشنِ سبز این چمن لاله به لاله کو به کو
جلوه به جلوه قد به قد سینه به سینه سو به سو
ما چو غریقِ تشنگی ترکِ شراب کی کنیم
باده به باده لب به لب جرعه به جرعه هو به هو
در دلِ خود شکسته ایم عهد، به غیرِ ذات او
صفحه به صفحه لا به لا جمله به جمله مو به مو
خالق عرشیان و فرش جمله یکی سرشته است
پنبه به پنبه نخ به نخ تار به تار پو به پو
ما به زمین فکنده ایم خصلتِ زهدِ پُر ریا
تا برسد به درگهش وصل به وصل رو به رو
از خَم ِجبهه می روم تا برسم به کربلا
کرخه به کرخه شط به شط رود به رود جو به جو
از اثر شکفته ام شهدِ وصال می رسد
پَرسه به پَرسه کو به کو خانه به خانه بو به بو
در دل خویش مصطفی دید و ندید جز تو را
گریه به گریه صبح و شام خنده به خنده خو به خو

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نظرها
  1. امیر اصلانی

    بهمن 30, 1399

    درودها جناب مروج همدانی

    احسنت و دستمریزاد

    تضمین زیبایی است به استقبال غزل مشهور

    گر به تو افتدم نظر چهره به چهره رو به رو
    شرح دهم غم تو را نکته به نکته مو…

    🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

    • ممنونم و غزل قماش جان سروده ی شاه طاهر دکنی ست که در اواخر قرن دهم و همدوره و هم عصر ملاصدار بود و مانند ملاصدرا توسط شاه اسماعیل مورد غضب شاه واقع شد و محکوم به مرگ و ایشان جد مادری بنده هستن و مجبور شدند به هندوستان فرار کنند
      اگر در گوگل نام شاه طاهر دکنی را جستجو کنید دقیقتر شرح داده و پدرایشان به جرم اسماعیلیه بودن از مصر به ایران فرار کرده بود و در روستاهای انجدان در قم زندگی می کردند و در روستیای خوند قزوین بدنیا آمد و مورد وثوق مردم بود و تدریس علوم دینی داشت
      متاسفانه خانمی اهل برغان کرج قماش جان را باتغییراتی جزئی بنام خود در دوره قاجار بچاپ میرساند بنام طاهره قره العین
      من در مقاله سرقت ادبی خود به شرح این مهم پرداخته ام در سایت شعر نو در بخش مطالب ادبی
      می توانید رجوع کنید
      ممنونم از توجهات شما

    • نام استاد و پروژه تحقیقاتی او :
      استاد محیط طباطبایی
      طاهره یا طاهرا

  2. مدینه ترکاشوند

    بهمن 30, 1399

    درودها و سپاس از شعر و مطلب
    ایامتان بخیر و خوشی

    🌸🌹🌸🌹

  3. کبری محمدی

    بهمن 30, 1399

    سلام
    خالق عرشیان و فرش جمله یکی سرشته است
    پنبه به پنبه نخ به نخ تار به تار پو به پو

    زیبا قلم زدید
    سپاس🌹🌺🌹🌺🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا