🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 مست

(ثبت: 244945) بهمن 9, 1400 

” مست ”
هر کسی را دیده ام من بر سر هر کار مست
شیخ مست و شاه مست و شحنه بیدار مست
بگذرانم روز و شب را مست و سر گردان همی
در طواف خویشتن هستم چو یک پرگار مست
دوش پیر نکته سنجی خواند شعرم را و گفت
شعر و شاعر هر دو مست و خامه و خودکار مست
میرسد بر گوش بیمارم بسی اخبار ناب
رنجش افزون میشود از مجری و اخبار مست
دوش موشی در پس دیوار ، در داد این سخن
گوش مست و موش مست و خانه و دیوار مست
اندر این بازی فتاده من نمی دانم چرا
اختیار کار دست عده ای بدکار مست
آنکه در محراب و منبر طعنه بر مستان زند
دوش دیدم گوشه ای از خانه خمار مست
آنقَدَر از شربت شیرین قدرت مست شد
بر سر سجاده و در حال استغفار، مست
مانده ام حیران بکار خویشتن زین گفتمان
زین سخنها گشت گویا عاقل و هشیار مست
خرقه از تن کنده و دلق ریایی دوختند
زین سبب هر جا ببینی اینهمه دیندار مست
تیره شد آن روزگاران بر سر آمد عمر ما
خوش نباشد حال دوران شد همه بیمار مست
“دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد”
سرّ آنان بر ملا شد دوست مست و یار مست
همچو سعدی نه زبان در کام و خنجر در نیام
تا “یگانه” سر نرفته بر سر آن دار مست

 

 

 

 

نظرها
  1. محمدعلی رضاپور

    بهمن 9, 1400

    سلام و درود و ارادت
    استاد بزرگوار
    به گمانم خودتان مست عرفان حضرت دوست بوده اید که چنین غزل مستانه ای سروده و همه را مست دیده اید.
    کاش همه مست می عرفانی بودند!
    دیگر این همه اختلاس و بی عدالتی در جامعه نمی دیدیم.
    پیروز و بهروز باشید در پناه خدا

    • درود بیکران بر جناب رضاپور دوست ادیب توانمندم.
      غزل مست را بر اساس زمینه ذهنی ” گر حکم شود که مست گیرند/ در شهر هر آنکه هست گیرند. سروده ام.
      کاش همه مست می ناب عرفانی بودند!!!
      🌷🌷

  2. صفا یغمایی

    بهمن 9, 1400

    سلام برجناب یگانه‌ی عزیز
    افرین واحسنت.ولی اگرفرموده بودید.
    هرکسی را دیده‌ام من بر سر هر کارمست
    شیخ مست و شاه مست شحنه‌ی بیدار
    مست
    شاید وزن مصرع اولتون سالمتر بود.
    موفق باشید .
    درپناه حق.
    🍃🍃🍃

    • سلام سپاس بیکران جناب یغمایی که با روشنگری و راهنمایی های سازنده به قلم ناتوان حقیر “صفا” میدهید.با توجه به اینکه رشته تحصیلی بنده زبان و ادبیات انگلیسی است ، سروده های ناچیز بنده خالی از اشکال نیستند. سپاسگزارم از اینکه هدایتم می فرمایید.
      🌷🌿🌿🌷

  3. طارق خراسانی

    بهمن 9, 1400

    دوش موشی در پس دیوار ، در داد این سخن
    گوش مست و موش مست و صاحب دیوار مست

    سلام و درود

    بسیار زیبا

    در پناه خدا 🌿👏👏👏👏👏🌷🌿

  4. سیاوش آزاد

    بهمن 9, 1400

    سلام مست بودن شیخ را نپسندیدم متعلق به الان نیست گذشته ها هم نبود

  5. کمال کمالی

    بهمن 9, 1400

    درودو سپاس بزرگوار

    دستمریزاد کاری زیبا و فاخرو دوست داشتنی بود

    مضمون شعر بیشتر امروزی است و ای کاش این کلمات در شعر نبود و زبان شعر نیز امروزی بود
    شحنه ،همی ،خامه ،اندر ،فتاده ، خمار ،خرقه ،دلق
    با مهرو ارادت

    👏👏👏👏👏

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا