🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 هوای پشیمانی

(ثبت: 212334) مرداد 2, 1398 

در باد و خاک روز افسوس
در هم ریخته ترین تصویرها را
به یاد می آورم
لحظه فرو رفتن دندانهای زنگار گرفته پاییز
بر گلوی باغ
تصویرحسی عمیق
به روزهایی نه آنچنان دور
که سرو ها هم
خواهند خوابید
زیر خاک سپید زمستان
تصویر قناری تنها
در لانه ای سرد
و جولان سوز چموش
در گرم و آرام خلوت ها
اینک در تقاطع تاریخ و اتفاق ایستاده ام
با پرچمی سپید در دست
در این ضریب دو جبر
هر آن
می رود که زانو بر زمین گذارم
خسته ای پشیمانم
پشیمانی با دستانی خالی از توجیه
بهار را چه ارزان
به بهانه فروختیم
تن زلال آرامش را
به سنگسار کشیدیم
آبی آسمان را
انکار
و لبخند را
به سیاه چاله شرم
محبوس کردیم
حال که حتی سایه هامان
ابرو به هم گره می کنند
دیگر معنای صبح
غروب جمعه است
تا گلو فرو رفته ام
در باتلاق پشیمانی
بی هیچ دست آویزی
هوا ی دلم
هوای تگرگ است
پر تلاطم
سرد و خاکستری

امیر جلالی –

 

 

 

 

نقدها
  1. فریبا نوری

    مرداد 2, 1398

    سلام
    شعر زیبایی است
    یک نکته در این شعر توجه مرا کرد که معیار کلی در سطر بندی این شعر وزن است یا معنا؟ به عبارتی دیگر هر سطر جایی پایان می پذیرد که وزن درونی و بیرونی آن سطر ایجاب می کند یا معنا ؟ یا هیچ یک؟ یا هر دو؟
    اگر خود شاعر و همچنین دوستان دیگر در این گفتگو شرکت کنند و نظر دهند یکی از مسائل شعر امروز در خلال این بررسی مورد بحث قرار خواهد گرفت و من فکر می کنم این بحث برای همه ی افراد سایت مفید باشد که خارج از تعصب ها سلایق و نگرش شخصی به این مساله بپردازیم که سطر بندی شعر مخصوصا پایان هر سطر بهتر است از چه مبنایی پیروی کند که خواننده را در روان خوانی متن و دریافت سریعتر معنا راهبری و هدایت یا کمک نماید؟
    من تیک نقد را در این جا می زنم نه به این دلیل که نقدی بر این شعر از این منظر مترتب است بلکه به این دلیل که شاعر ،دوستان و اساتید وارد بحث و گفتگو شوند و نگاه و نگرش خود را به این مبحث اعلام کنند.
    با درود و سپاس
    🌹🌹🌹🌹🌹🌹

    • امیر جلالی

      مرداد 2, 1398

      خانم نوری ، بی نهایت از عنایت و توجه ارزشمندتان به نوشته این حقیر سپاسگزارم . و البته در هر زمان که اجازه داشته باشم برای توضیح در ذیل فرمایشات شما و دوستان خدمت خواهم رسید.
      لازم به ذکر است که بنده حقیر معمولا نوشته هایم را خودم خوانده و با صدای خودم در سایت و در کنار اثر برای شنیدن می گذارم اما مدتی است کارهای جدید را فرصت نکرده ام که خود بخوانم . شاید دوباره باید وقت و فرصتی را بگذارم برای این کار… باز هم از شما سپاسگزارم و درود بر شما

    • اکبر رشنو

      مرداد 2, 1398

      سلام
      و
      درود بر جناب جلالی عزیز
      ودستمریزاد بر شما
      و سپاس از سرکار خانم نوری
      برای طرح این مطلب ضرور در شعر
      واین از دقت نظرست
      و باید این نکات در روند نظرات و کارگاه ها مطرح ومورد مداقه و تبادل نظر قرار گیرند
      و مطلبی هم که مورد اهمییتست اینست که اگر معیارها تبیین گردند و آموزش داده شوند در دستیافت به وحدت نظر در قضاوتها ونقدهای شعر بسیار موثرست واینست که در تمامی چالشها و تضارب آرا انچه حرف آخر را می زند معییارهای پذیرفته و قانونمند و علمیست و نه اظهار نظر سلیقه ای و شخصی
      ضمن خواندن شعر این صفحه و نکات قابل تامل خانم نوری
      این موضوع سطر بندی و پاراگراف بند ی موضوعی مهمست و لطیف و ظریف که شاید در شعر کلاسیک کاملا حد و حدود توقف و قالبهای معین و حتی در کمترین مقدار شعر معلومست و قالب خود میزانیست در کلییت این کار به قسمتهای شعر با قوانین و قوا عد خودش و بنا به تعاریفی که از بیت و مصرع ومیزان ابیات هر قالب شده است محدوده ی ختام را در هر قسمت از شعر معین کرده ست و آهنگ و ریتم درونی و بطور کلی با نوع وزن متفاوت ومعیین شده ست اما بر خلاف این در شعر نیمایی و درشعر سپید بویژه این موضوع سطر بندی بندهای یک شعر حرفیست و دغدغه ایست که باید روی آن بحث کرد و به نظرم چون در این نوع از اشعار بویژه سپید معییار اساسی آهنگ نیست و ریتم اگرچه اهمییت دارد و اگر ریتم و آهنگ ملحوظ نظر باشد خوبست ولی در اولویت دومست و معنی و اتمام آن و حدود ارتباطات معنی حد فاصل و یا پیوند مضامین است و مورد مداقه بیشترست و باید باشد چون محور سرایش و کلام و حتی هدف از سرایش صرفا ریتم و آهنگ چه درونی و چه کناری سرایش نیست بلکه مضمون آفرینی و تکیه بر پرورش معانیست که حدود و ثغور و نوع ارتباط بند ها و پاراگرافها و پیوندها و گسستها و فاصله هارا معین می کند وبس ودر اولوییت اولست و البته اینجاست که علایم سجاوندی که ممیز و معین کننده ی مضمونها و پیوند بند و عبارات محسوب می شوند و کار تابلو راهنما را انجام می دهند نقش بسزایی دارند
      لازم به ذکرست که بر این کا ر که اولویت اصلیست در سطر بندی وجمله بندی و ترتیب پیوند و گسست عباراتست با محوریت معنا ومضمونست و بقولی کلام ، پیام و مضمون خود را در حد تکمیل ارایه کند و حدود پیوند عبارات هم باید بر اینسق پش برود واگر موسیقی وریتم و آهنگ هم هماهنگ شود برین نورو علی نور می شود و کاریست که به اکمال نزدیکترست ولی اساس و اس ترتب و پیوند اجزا و نوع گسستشان بنا به مضمون ومعنیست و اگر موسیقی با این پیوند وگسستها هماهنگ نباشد زیانی به وجهه شعر نخواهد زد
      والسلام
      با ارادت

      • امیر جلالی

        مرداد 2, 1398

        جناب رشنو، عزیز گرامی و سرور ارجمند ، ضمن سپاس فراوان از حضور ارزشمندتان در کنار نوشته این حقیر به استحضار می رساند که بنده خدمت خانم نوری بزرگوار هم عرض نمودم که خوانش نوشته هایم کاری بود که همیشه انجام می دادم و کنار آثارم در سایت قرار می گرفت ولی به دلایلی ، مدتی است که آثار جدیدم بدون صدای بنده و خوانش بنده در سایت قرار می گیرد . و آثاری که همراه با خوانش بنده است و ملاحظه فرمودید برای مدتها قبل است. شاید خواندن و شنیدن بتواند به برقراری رابطه با مفهوم کمک نماید. البته که حفظ ریتم و آهنگ اثر چه در سپید و بویژه در آثار کلاسیک و غزل بی نهایت مهم و ضروری است اما نکته ای که به گمانم دارای اهمیت است احساس نویسنده و نوع گویش و خوانش اثر در ارتباط با آن احساس است. یک جمله در چند حالت با چند احساس دارای چند نوع و ریتم خوانش است . بنده حقیر بی نهایت سپاسگزار خانم نوری و شما هستم و خواهم بود . و موافقم و استقبال می کنم با اینکه دانش امثال بنده حقیر با تلمذ در محضر بزرگان افزون شود و چه چیزی بهتر از این. درود بر شما

نظرها
  1. … سلام جلالی عزیز

    دردها را
    کماکان عمیق و گران می کشی و یک تنه تابوت زمین را بی امان بر دوش…

    • امیر جلالی

      مرداد 2, 1398

      جناب ترکمان ، همراه و دوست ارجمند از اظهار لطف شما بی نهایت سپاسگزارم و سربلند باشید و برقرار … درود بر شما

  2. درود ها عزیزارجمند……دستمریزاد..🌿🌺🌺🌺🌺🌿

    • امیر جلالی

      مرداد 4, 1398

      جناب انصاری عزیز ، سپاس از همراهی و درود بر شما

  3. طارق خراسانی

    مرداد 3, 1398

    سلام و درود بر امیر شعر پاک
    سپیدی زیبا و موفق را از شما خواندم
    خانم نوری عزیز و حضرت رشنو آنچه لازم بود را بیان داشته اند.
    صرفنظر از سروده های ارزشمندتان، حضور مستمر و نظرات صائب حضرتعالی در ذیل اشعار شاعران گرامی پاک باعث شده است تا فضای شعر پاک به کلی تغییر کند و دیگران را به وجد آورد تا با شوق و دقت تمام، اشعار را خوانده و اظهار نظر فرمایند.
    سپاس از اینکه هستی و خوب می سرایی
    در پناه خدا 🌿👏👏👏👏👏👏❤️🌿

    • امیر جلالی

      مرداد 4, 1398

      جناب خراسانی ارجمند، خوشوقتم از اینکه دوباره سایه پر مهرتان بر سر نوشته هایم می افتد. همواره برایتان آرزوی سربلندی و سلامتی دارم و درود بر شما

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا