🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 درخواست مشارکت و تعامل

(ثبت: 212656) مرداد 8, 1398 
درخواست مشارکت و تعامل

دوستان و صاحبان اثر که در سایت ادبی شعر پاک ، اثری را به اشتراک و منظر نظر دیگر دوستان می گذارند ، طبیعتا و قاعدتا خواندن نظرات دیگر عزیزان برایشان دارای اهمیت وقابل احترام است و مهم. یک نظر و یک نقد یقینا می تواند به قوام و رشد آثار کمک کند .

اگر بزرگواری زیر نوشته بنده حقیر یادداشتی می گذارد ، واجب است که حتما جواب آنرا بدهم و بی تفاوت از کنار آن گذر نکنم. اما متاسفانه برخی از عزیز و دوستان تنها خواننده نظرات دیگران هستند .

رسم و آیین در تعاملات ادبی و هنری حکم می کند که پاسخ نقد و نظر دیگران را بدهیم . زیرا این تعامل و ارتباط چند فایده بسیار مهم دارد.

1- دانش و سواد شعری نظر دهنده و پاسخ دهنده را افزایش می دهد.

2- فضای سایت را فعال و پویا و با نشاط می سازد

3- موجب ارتقاء کیفی و کمی آثار خواهد شد.

لذا از همه عزیزان خواهشمندم بی تفاوت به نظرات یکدیگر نباشیم و فضایی با تعامل و مشارکت را شکل بدهیم. زیرا در غیر این صورت میل به نظر دادن و گفتگو ، کم کم تقلیل می یابد و تضعیف می شود و فضای سایت خمود و کسل کننده خواهد شد. ما می نویسیم تا خوانده شود .

منظور از خواندن ” قرائت صرف نیست ” بلکه نقد و نظر خواننده را هم برای رشد و حرکت به سمت جلو طلب می کنیم . البته هستند عزیزانی که تمایل به نقد و دریافت نظر ذیل آثارشان ندارند و نظرشان نیز قابل احترام و واجب به رعایت است.

سپاس و درود بر شما

 

 

 

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند (2):

نظرها 19 
  1. فریبا نوری

    مرداد 8, 1398

    با سلام
    الان جناحین صفحه ی این سایت در اسارت و محاصره ی نقدها و نظرها و پاسخ های آن نظرها و نقدهاست اما آن تعامل ادبی و هنری رشد دهنده ی مد نظر شما که سایت را فعال و پویا کند و موجب ارتقاء کمی و کیفی کار اعضا شود در سطح خیلی محدودی وجود دارد و من فکر می کنم با افزایش نظرها و پاسخ ها این سطح خیلی محدود گسترش نمی یابد بلکه آسیب شناسی دقیقتری می طلبد .
    از این که بگذریم در مورد مشخصی که شما ذکر کردین؛
    دوستانی هستند که تقریبا هر روز شعر می گذارند و به شعرهای دیگران هم سر می زنند و در آن جا نظر می گذارند اما فرصت این که به پیامهای خودشان پاسخ دهند را ندارند بنابراین به خواندن قناعت می کنند.
    گاهی هم مخالفت و موافقت با یک نظر از دو دیدگاه موازی و غیر قابل انطباق تا ابد سرچشمه می گیرد و خب در این صورت مطرح کردن و بحث کردن چیزی را تغییر نمی دهد .
    گاهی هم شاعر ممکن است همان لحظه نظر خاصی نداشته باشد و نتواند در برابر نقد یا نظر نوشته شده اعلام موضع کند .
    گاهی یک شعر متعلق به چند سال پیش شاعر است و شاید هدف از انتشار آن فقط ثبت شعر است چون معمولا در این گونه موارد یا شعر بازنگری ها ی مکرر و ویرایش نهایی شاعر را داشته یا به دلایلی نمی خواهد تغییری داشته باشد. البته در این صورت به نظر من بهتر است نظرات بسته باشند تا انرژی و وقت دوستان دیگر گرفته نشود.

    به نظر من پاسخ ندادن به نظرات الزاما نشانه ی بی احترامی یا بی تمایلی به گفتگو نیست گاهی می تواند فقط ضیق وقت آن شاعر را نشان دهد گاهی نیازش را به زمان بیشتر برای فکر کردن به موضوع . گاهی حاکی از موافقت ضمنی باشد گاهی حاکی از مخالفت ضمنی باشد و دلایل دیگر …… که لزوما نیاز ی به مطرح کردن آن ها احساس نکند.

    • امیر جلالی

      مرداد 8, 1398

      با عرض احترام باید عرض کنم منظور بنده از ارائه نظر و پذیرش نظر یک نوع تبادل و بده بستان اندیشه هاست.این اتفاق نه تنها موجب هم افزایی در سیر اندیشه صاحبان آثار خواهد شد بلکه مانند یک کارگاه فنی در کنار سرگرمی و پاسخ به نیازهای روحی و روانی فردی ، موجب تقویت قلم و و بکارگیری بیشتر اندیشه های گوناگون خواهد شد. برای مثال وقتی بنده از نظر سرکار عالی در کنار نوشته ام مطلع می شوم ، خود به خود روی نوشته ام بیشتر تمرکز خواهم کرد و شما هم وقتی می خواهید یک نوشته را ارزیابی کنید و یا نظر و احساس خود را نسبت به آن اعلام کنید ، تلاش خواهید کرد که بر اساس قواعد فنی و یا قانون ادبیات گفتاری و اصول ابراز احساسات شعری باشد. گمان من این است که همگان بر این امر اتفاق نظر دارند که اندیشه جمعی و هر فعالیت جمعی موجب افزایش انگیزه و توان فردی خواهد شد. ضعف های بنده را شما می گویید ، بنده نقاط قابل ترمیم دیگری را می گویم و دیگری به نقاط قوت اثر شما اشاره می کنند و این پروسه خود به خود باعث تقویت فضای دوستی ، تعامل و باعث رشد فنی و کمی آثار خواهد شد و این امر را کسی نیست که باور نداشته باشد. اساس پیشرفت بشر ، حرکت جمعی و تولید اندیشه است و چه بهتر که در تمامی عرصه ها به این امر توجه کرد. زندگی یک امر جمعی است. زیرا جامعه یعنی یک جمعیت بهم پیوسته که در اکثر موارد و یا حداقل در موارد کلی و حیاتی ، یک نظر و یک هدف مشترک دارند. من امیدوارم که در فضای ادبی سایت شعر پاک ، همه ما مانند یک خانواده ادبی ، از آثار و تولیدات فکری یکدیگر حمایت کنیم و هر کس به تنهایی راه خود را نرود .البته باید اضافه کنم که آندسته از عزیزان که فرصت کمی در اختیار دارند و مشغله کاری و اجتماعی فراوانی دارند از این امر مستثنی هستند و طبیعتا انتظاری از این عزیزان نیست که فعالیت زیاد و حضور مستمر و مکرری در فضای سایت داشته باشند. من معتقد هستم که ما نباید تبدیل به ” توده تنها ” شویم . در آخر، ممنون از اینکه وقت گذاشتید و همراهی کردید و در کنار شما ، آموختم نیز … درود بر شما

      • فریبا نوری

        مرداد 8, 1398

        سلام دوباره منظورتان را در پستتان کاملا متوجه شده بودم .
        و تلویحا هم در کامنت خودم پاسخ داده ام .
        پیشنهاد می کنم شما به سه مجله ی دیدگاه و همین طور مطالب پیشین من و سایردوستان که بخش نظرات در آن ها بازبوده بنده در این سایت سربزنید تا بینید چه قدر تمایل به تبادل اندیشه ها در این سایت وجود دارد. حقیقت ان است که سه یا چهار نفر نهایتا در این سایت فعال بودند و همین حدود هم الان هستند گاهی کمی کمتر گاهی کمی بیشتر
        با درود فراوان

  2. علی معصومی

    مرداد 8, 1398

    درود بر عزیز دلم
    جناب جلالی نازنین
    همانطور که سرور ارجمندم بانو نوی هم اشاره فرمودند، پاسخ دادن به پای نوشتهای هر سروده زمان زیادی میطلبد و گاهی این وقت میسر نیست. اگر نقد جدی به سروده وارد شود جای پاسخ دارد اما برای نوشتار ها واقعا وقت نیست و می دانم که اساتید گرامی نیز این موارد را حمل بر جسارت نخواهند نمود. ضمن اینکه در پا نوشت اشعار متقابلا موثر است و خود اینکار مشوقی است برای سر زدن به سروده ی طرف مقابل بخصوص افرادی مثل حقیر که بیابان گردیم و بیشتر وقتها خارج از سرویس فضای مجازی.
    به هر حال به بزرگواری خود ببخشیدمان
    و اینکه آثار ارزشمند دوستان حتما برایم بهانه ی مطالعه و استفاده را دارد .
    و بدرود گرانقدر

    🌿🌹🌹🌹🌹🌹🌹

    • امیر جلالی

      مرداد 9, 1398

      جناب معصومی ، دوست و همراه گرامی ، کوتاه عرض می کنم و قصد گرفتن وقت شما را ندارم اما همینقدر می گویم که بنده نوعی که وقت می گذارم و نوشته ای را در سایت می گذارم ، احتمالا وقت دارم که جواب حضرتعالی را که زیر نوشته ام ، مطلبی نوشته اید را بدهم و اگر آنقدر مشغله کاری دارم که فقط آثار شخصی ام را می گذارم و می روم !!! آن جای بحث دیگری است. بنده آثار زیبای شما را با افتخار می خوانم ، حالا یا نظری دارم یا خیر ، آن بحث من نیست اما اگر نظری زیر اثر شما می گذارم گمان می کنم که شایسته است که پاسخ نظرم را و دیدگاه شما را بدانم ، چون من با نوشتن نظر زیر اثر شما اعلام کرده ام که شما و اثرتان برای من محترم هستید و ارزشمند . پس بد نیست که جواب سلام را بدهیم. قصد کلی من ، تحرک و پویای بیشتر سایت است وگر نه برای بنده که دوشغله هستم و کار گویندگی و اجرا هم در کنار کار اصلی ام دارم و برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری را هم عهده دار هستم ، وقت گذاشتن برای سایت شعر پاک کار چندان ساده و آسانی نیست ، ولی با این حال به احترام نظر حضرتعالی و امثال شما دوست عزیز ، آمدم و جواب مهر شما را دادم. این کار خیلی خیلی سخت و ناشدنی نیست . نباید به مسائل شخصی نگاه کرد . شما اگر به سایتهای شعر ناب و شعر نو ( در سالهای نه چندان دور ) اگر سری می زدید ، می دیدید که برای هر اثر چندین پیام و چندین پاسخ وجود داشت. در واقع فضا ، فضای آموزشی شده بود و کیفیت کار دوستان تازه کار و تازه دست به قلم گرفته روز به روز رشد داشت. شما یک هنرمند هستید تصور کنید یک هنر پیشه تئاتر ، پس از پایان نمایش توسط تماشاچیان تشویق می شود. حالا نباید جواب تشویق های مردم و مخاطبن را بدهد ؟ پاسخ گرفتن و نظر گرفتن و دادن جواب ، یک حرکت دوطرفه و دوسویه است … من در فضاهای مجازی و در برخی از گروه ها و انجمن ها فعالیت دارم ، اگر شما دائم پای نوشته های من نظر و مطلب بگذارید و من جواب ندهم ، ، یعنی من خیلی گرفتارم ؟ یعنی من خیلی مشغله دارم ؟ یا من صلاح نمی دانم جواب بدهم ؟ یا اینکه برای من مهم نیست شما چه نظری درباره اثر من دارید ومن کار خودم را می کنم. در هر صورت من با افتخار آثار دوستان را مطالعه می کنم و با دقت می خوانم چون معتقدم که همه چیز را همه کس می دانند و من خیلی چیزها هست که نمی دانم و نیازمند دانستن هستم . سپاس از شما و درود بر شما

  3. علی معصومی

    مرداد 9, 1398

    نازنین مرد ادیب
    جناب جلالی عزیز
    سرور من
    درود مجدد
    شاید منظور خود را ناقض گفته باشم
    جواب سلام واجب است حق با شماست
    اما من وقتی شعری را پسندیدم و اظهار علاقه به شعر نمودم یک بحث است ولی اگر نقدی بر آن داشتم بحث دیگری است
    در مورد اول انتظار پاسخ را ندارم اما در مورد دوم انتظار جواب نقد وجود دارد.
    لذا از این جهت است که برای هر مطلب نیاز نیست پاسخ گفت و من توقع ندارم به هر مطلبی که زیر سروده ای مینویسم پاسخ داده شود و همینطور متقابلا برای مطالب خارج از نقد پاسخی را لازم نمی دانم.
    در عوض اشعار بیشتری را میتوانم بخوانم و استفاده نمایم.
    متاسفانه بیشتر مواقع شرایط برای من که بیشتر مواقع بیرون شهر هستم برای تایپ مشکل است
    اما سروده های دوستان بخصوص اشعار شما را حتما می خوانم و دوست دارم🌹🌹🌹🌹
    در پناه خدا

    • امیر جلالی

      مرداد 9, 1398

      دوست عزیز جناب معصومی مهربان ، گویا ما به درک مشترکی از موضوع نرسیدیم ولی با این حال همچنان برای بنده حقیر قابل احترام بوده ، هستید و خواهید بود. برقرار باشید وسلامت و تندرست نیز ….درودبر شما

  4. علی معصومی

    مرداد 9, 1398

    🌷🌷🌷🌷🌷🌹

  5. … درود بر جلالی عزیز ممنون برای این مطلب…
    پاسخ نظرات هم درضمن به نظر من، با یک سپاس و شاخ گل، در ذات شخصی مانند بنده نیست وگرنه در عرض چند دقیقه پاسخ صفحه خود که هیچ، پاسخ صفحه دیگر دوستان را نیز می توان داد… باری تعدادی از دوستان شاهد هستند که من تمام پاسخ های نوشته هایم را فی البداهه می دادم یعنی پس از سلامی و سپاس یک بداهه نیز تقدیم مهمان می کردم که تقریبا 30 درصد از کوتاه های من برگرفته از همان پاسخ هاست…
    در آخر بنده یقین دارم که هم نظر باید شاعرانه و تازگی داشته باشد و هم پاسخ اینگونه… بنابراین گاهی باید سال ها چشم به راه الهه شعر نشست و خودآگاه خود را شکست واژه چند شاعرانه تا شکار کرد و آنها روا به مهمان… به جز زمان خاص خود، چیزی تقریبا ناممکن؛

    درضمن این دیدگاه شامل نقد نمی شود چرا که نقد حاصل خودآگاه هست و داشته ها و شیوه های نقد ادبی…

    در شب های بغداد من
    شمار شاعر
    از – شعر – بیشتر است!
    .
    .
    .
    ما
    آقا، برای این همّهِ پیامبر
    – مردم – نداریم !
    .
    .
    .
    ^ ^ ^ ^
    پژواره

    • امیر جلالی

      مرداد 10, 1398

      دوست ارجمندم ، جناب ترکمان ، من جواب سئوالی که در ذهنم بود را با فرمایش شما گرفتم.دلیلِ نبودِ آنچه که باید باشد را فهمیدم. در شب های بغداد من شمار شاعر از – شعر – بیشتر است!…ماآقا، برای این همّهِ پیامبر– مردم – نداریم !.من در جاهای دیگر نوشتم که شاعر حکم رسولی را دارد که برای امتش پیامی را می آورد. . شاعر اگر شعرش از نوع ” جوششی ” باشد یقین که رسول مردم خود است.اما بقول فرمایش شما ……………..
      بی نهایت از صحبت شما بهره بردم و مطلب ارائه شده بنده تنها تلاشی بود برای همگرایی بیشتر دوستان و عزیزان حاضر در سایت محترم شعر پاک ،

      کجا فریاد بزنم ؟
      جایی جز چاه سینه ام نمانده

      ……..
      درود بر شما

  6. فائزه ناظر

    مرداد 20, 1398

    سلام و درود جناب جلالی

    مطلب خوبتون رو مطالعه کردم
    بنده به نوبه خودم کاملا با صحبتتون موافقم
    البته قبول دارم این صحبتی که اساتید محترم درباره مشغله هاشون فرمودند ولی اتفاقا به نظرم حضور در سایت صرفا به مدت چند دقیقه در روز میتونه وقتی برای دورهمی و گپ و گفت و استفاده از نظرات عزیزان داشته باشه این وقت حتما لازم نیست در ساعات کاری باشه میتونه وقتهایی که حتی در حال نوشیدن یک فنجان چای هستبم صورت بگیره چون دقیقا همینطور هست که دیدن تبادل نظرات در شعر ارسالی خیلی میتونه کمک کنه به ارتقای اشعار بعدیه یک شاعر چون میدونه خونده و دیده میشه اتفاقی که برای شخص من افتاد
    دقیقا میتونم بگم استفاده ام از نظرات دوستان و اساتید باعث تشویقم شد و خیلی موثر بود اگر قرار باشه کسی نظری صرفا موافق یا مخالف پای شعر ننویسه خب شعر روی همون کاغذ دست نوشته باقی بمونه بهتر هستش
    درود بر شما

    • امیر جلالی

      مرداد 20, 1398

      خانم ناظر ، همراه گرامی ، از حضور شما بی نهایت سپاسگزارم و ممنونم که عرض بنده حقیر را بخوبی درک نموده و همراهی کردید. بله دقیقا همینطور است که می دانید. نظر شما برای من یعنی باز شدن یک دریچه نو به روی نوشته ام و ایجاد زاویه دیدی جدید برای من . ما می توانیم با دریافت انعکاس افکار خوانندگان نوشته هایمان به نوع و چگونگی فهم جامعه پی ببریم. زیرا اعضای محترم سایت شعر پاک دقیقا نقش یک جامعه نمونه از کل جامعه هدف هستند و نظر آنها می تواند تا حد زیادی نظر جامعه شاعر و نویسنده را به صاحب اثر انعکاس دهد. باز هم از شما سپاسگزارم و برقرار باشید نیز… در ود بر شما

  7. مینا یارعلی زاده

    شهریور 25, 1398

    “شاعر حکم رسولی را دارد که برای امتش پیامی را می آورد. . شاعر اگر شعرش از نوع ” جوششی ” باشد یقین که رسول مردم خود است.”
    آفرین استادم من این مطلب پر اهمیت شما را دیر دیدم دیر خواندم ولی خوشحالم که خواندم
    و نظرم موافق است
    مگر میشود پیامبری حرفی بزند ولی پی آن حرف را نگیرد مگر میشود شاعری شعری بگوید ولی هدفش بازتاب خواندنش نباشد، بیایید پیامبر خوبی باشیم به مردم خود اهمیت بدهیم بیایید مردم خوبی باشیم پیامبرمان را محترم بداریم این یعنی تمام آنچه که از یک وحی انتظار میرود پیامبر یعنی شاعر، شعر یعنی وحی و مردم همان خوانندگانند هر چیز درجای خود باید که محترم باشد و با روحیه ی دوستانه تری همدیگر را دنبال کنیم به شعر هم نمره بدهیم و لذت ببریم و از لذتهایمان شاعر را باخبر کنیم این کار فقط کمی روراستی و صداقت میخواهد در هر نظری که به هم می دهیم کلی ایده و بداهه نهفته است اگر شاعر باشیم بی شک این اتفاق می افتد منِ کمترین هم در همین بده بستان های شاعرانه چه شعرها که بر زبانم آمد و چه قدر به درونیات خود و دیگر شاعران پی بردم یک شاعر تا انسان شناس نباشد به خود شناسی نمیرسد و بلعکس، اگر سو نیتی نباشد بی شک این احوالپرسی هایمان نیز بیشتر میشود آیا هدف یک شاعر خوب غیر ازین است که از احساس و تجربه ی شاعرانه اش که به شخصه حظ برده،دیگران را هم در آن سهیم بداند من که بر اینم و تا جایی که می توانم این خواهم بود
    که اگر قرار بود شعری بگوییم و کسی چیزی نگوید همان در آینه به خود میگفتیم و درخلوت تکرار میکردیم ولی شاعری که رسالتش شاعریست به مردمش بیشتر از خودش اهمیت میدهد و جای کار دارد باید مقاوم بود باید تلاش کرد و بی نتیجه نخواهد بود
    فریاد دلتان را شنیدم جناب جلالی و پسندیدم گرچه پیش ازانم از طریق نظرهایتان با تفکر پاکتان آشنا شده بودم باری اندیشه هایتان پسندیده بود و دوچندان آشکارا گشت، که مغز کلامتان را با جان و دلم دوست دارم و محترم دارم
    درود بر شما درودی بیکران

    • امیر جلالی

      شهریور 30, 1398

      خانم یارعلی زاده ، ابتدا بایستی از اینکه دیر به عنایت و نظر شما پاسخ می دهم ، عذرخواهی کنم . و یک تشکر خالصانه هم از مدیریت محترم سایت که به بنده یادآوری کردند که در قسمت مطالب نظری برای بنده درج شده…
      همانگونه که شما همراه گرامی فرمودید ، شاعران ، توده را رسولانند . و بواسطه چشم و گوش قوی تر و حساس تری که دارند اتفاقات و مسائل پیرامونی را بیشتر و زودتر و بهتر درک می کنند. و این مطلب که به آن اشاره کردم تنها به این خاطر بود که اگر شما مطلبی می نویسید و بنده حقیر نظری زیر آن می نویسم یعنی به زبان دیگر با شما در حال گفتگو هستم. شما می نویسید ، یعنی حرف می زنید و من نظر می دهم یعنی با شما حرف می زنم و تصور کنید شما حرف مرا بدون جواب می گذارید ، یعنی این گفتگو ناقص است و …
      شاعران یک خصوصیت دیگر هم دارند و آن ، قلبی تنهاتر است.
      از همراهی ارزشمند شما بی نهایت سپاسگزارم و درود بر شما

      • مینا یارعلی زاده

        شهریور 30, 1398

        درود استاد جلالی و سپاس با توجه به شناختی که از شما در این مدت با رد و بدل نظرات کسب نمودم مطمئم اگر جوابی نیامده معنی اش اینست که خوانده نشده و درصورت خواندن حتما جوابی هست و من اصلا ازین بابت فکرمشغولی ندارم توی پرانتز میگویم که متاسفانه اول کار من خیلی از نظرات را خواندم و حتی یادم هست جواب هم داده ام اما چون تازه کار و بی تجربه بودم بعد متوجه شدم که مسایل تکنیکی را رعایت نکردم و جواب اصلا ثبت نشده و اخیرا با سر زدتن به اشعار ثبت شده اولیه ام درین سایت با کمال شرمندگی دیدم که چقدر نظرات شما استادان عزیزم بدون جوابند، چقدر حس بدی دارد کاملا موافقم با کلام متین و به حق شما که این حرف دل هر شاعری باید باشد هم اینکه دل تنهاتری داریم و به طبع حساس تر و تعامل لازمه ی هنر، هر هنرمندی برای یک رابطه دوسویه است که به خلق اثر میپردازد و چه رسد که در یک محفلیم که همه هنرمند و دست به قلمند پس باید دین این قلمها را ادا کرد 👏👏👏🙏🙏🌿💐🍀💐🌿

      • مینا یارعلی زاده

        شهریور 30, 1398

        به رسم ارادت و ادب
        شعری جوششی و بسیار قدیمی از خویش که بی اشکال هم نیست ولی حس شعر را بسیار دوست دارم
        پیشکش مینمایم؛
        “رویای کلاغها”
        صدای خش خش احساسم را تو شنیدی
        از پشت حنجره ی کلاغ های غم
        وقتی خزان تا لبه ی پنجره ی تنهایی
        قد می کشید
        مترسک بهار رویای کلاغ های غم را
        پر پر نکرد
        این را تنها زمستان می فهمید و تو
        که صدای خش خش احساسم را شنیدی.
        در پناه مهر بمانید و همواره بتابید که به حق استادید

        • امیر جلالی

          شهریور 30, 1398

          سپاس از بداهه زیبای شما…
          خش خش احساس که همان تعبیر احساس پاییزی است زیبا بود . قد کشیدن خزان … هم احساس برانگیز بود و دلنشین…
          درود بر شما

  8. طلعت خیاط پیشه

    آذر 24, 1401

    درود بر شما
    سالها هست که به این نکته مهم توجه خاص دارم.
    بدون همگامی و همراهی متخصص و آگاه از انشار سروده ها پیشرفتی حاصل نمی شود و صد در صد باعث رکود عشق و علاقه ی شاعر می گردد
    پاینده باشید
    💐💐💐🌿

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا