🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 کلیشه

(ثبت: 261742) تیر 19, 1402 

 

دق کرد درون شعر، رازی که
از گفته شدن همیشه می‌ترسید
خشکید میان تشنگی‌هایش
برگی که از اشک ریشه می‌ترسید

من شاهد ناشکست‌ها بودم
در معبد شک‌پرست‌ها بودم
وقتی که نگاه سنگ خارا هم
از خش‌خش خرده شیشه می‌ترسید

در جنگل سرزمین وارونه
از فرش به عرش گریه می‌بارید
آهو به گیاه سبز تف می‌کرد
شیر از حرکات بیشه می‌ترسید

رفتی و ندیدی آخرین شیرین
در تلخی «هیچ» داشت جان می‌کند
فرهاد به حکم خسروِ تزویر
از قصّه‌ی کوه و تیشه می‌ترسید

اکران «سکوت برّه‌های گرگ»
در ساعت انجماد آغل‌ها
یک پرده به احترام‌ عاقل‌ها
از پول و بلیت و گیشه می‌ترسید

باید که به قاب خالی دریا
یک پرتره‌ از غروب می‌دادم
دق کرد درون راز، شعری که
از مردنِ در کلیشه می‌ترسید

 

سینا دژآگه

 

 

 

نقدها
  1. معین حجت

    تیر 19, 1402

    با سلام و عرض ارادت خدمت آقای دژآگه گرامی و سایر اعضای محترم سایت وزین شعر پاک…
    نوع سرایش، زبان امروزی شعر،انسجام عمودی و افقی و رعایت کامل نکات دستوری و علم عروض در سروده‌ی جناب عالی، بیانگر توانایی شما در این مقوله است …
    یک‌سری از توضیحات را خود شما و جناب استاد خوش‌عمل به درستی فرمودید و لزومی به تکرار نیست ولیکن فقط توجه شما عزیز را به این نکته جلب می‌کنم که در شناسایی وزن شعر تفکیک ارکانی صحیح‌تر است که با آن تفکیک، شعر نام گذاری بحری می‌گردد…
    سروده‌‌تان را صحیح‌تر است که بدین شکل زیر تفکیک کنید :
    مفعولُ مفاعلن مفاعیلن
    وقتی بدین صورت تفکیک نمایید بحرش می‌شود :
    بحر هزج مسدس اخرب مقبوض

    منتظر اشعار زیبا و به روز شما در این سایت خواهم بود …

    • سینا دژآگه

      تیر 19, 1402

      سلام و عرض ادب جناب حجت ارجمند
      سپاس از الطاف مهربانانه‌ی شما و نقد ارزشمندتان. امید که بتوانم آن‌چنان که شایسته است در خدمت شما، استادان و بزرگواران محفل پاک باشم.
      نخست این مورد را عرض کنم که خوشحالم این سیاهه توانسته است باب گفتگو را باز کند و به‌نظرم هیچ اتفاقی از این زیباتر نیست.
      دوم، درباره‌ی وزن به‌درستی می‌فرمایید که «مفعول مفاعلن مفاعیلن» طبق عروض سنتی و با در نظر گرفتن زحافات درج شده، زیرمجموعه‌ای از اوزان بحر هزج است و وزن این شعر. از آن‌جا که بنابر نظر عروضدانان جدید بنده بر استقلال هر وزن معتقدم ملاک را برای تشخیص اوزان و رکن‌بندی هجاها تکرار، تناوب و رعایت همگونی ارکان در نظر می‌گیرم. در کتاب عروض و قافیه‌ی شمیسا که به گمانم برای اکثر کلاسیک‌سرایان آشناست چنین آمده است:«قدما به استقلال اوزان معتقد نبودند و هرچند دسته اوزان کم و بیش شبیه به هم را از یک وزن اصلی متفرع می‌دانستند. به‌مجموعه‌ی این چند وزن شبیه به هم که به زعم آنان اختلاف زیادی با هم نداشتند یک بحر می‌گفتند». یا در جایی دیگر درباره اوزان مختلف‌الارکان آمده است:«اوزان مختلف‌الارکان مورد قبول ما نیست. چون نه طرح x x x x را دارد و نه x y x y …» برای همین، بنابر پیشنهاد شمیسا می‌توان این دست اوزان را با شیوه‌ی اوزان متناوب رکن‌بندی کرد منتها با حذف کمی از رکن‌ها. برای مثال با هدف همگونی ارکان می‌توان «مفعول مفاعلن مفاعیلن» را به صورت «مستفعلُ فاعلات مستفعل (با سکون لام)» یا بنا بر پیشنهاد کتاب « [فعلاتتن مفا]عیلن فعلاتتن مفاعیلن» در نظر گرفت که پیداست قسمت آغازین رکن اول حذف شده است. در پایان باید در نظر گرفت که هیچ کدام از این سه وزن از نظر الگوی تقطیع هجایی با یکدیگر تفاوتی ندارند و یکی هستند. تفاوت در کاربست دیدگاه سنتی یا جدید در رکن‌بندی ارکان است.

      در پایان باز هم سپاسگزارم از بذل توجه شما و همه‌ی سروران.
      بنده هم اگر عمری باشد و تقدیر یاری کند، در پای سیاهه‌هایم منتظرتان خواهم بود و مشتاق دیدار.
      زنده باشید❤️🌺🌸🙏

نظرها 29 
  1. نیما راسخ

    تیر 19, 1402

    درود و عرض دوست داری.برا من خیلی دلنشین بود.فقط موندم که از پایین به بالا چطوری چیزی می باره؟
    «از فرش به عرش گریه می بارید»
    تازه اگه حالت فواره هم داشته باشه باریدنشو نمیشه هضم کرد.

    • سینا دژآگه

      تیر 19, 1402

      سلام و عرض ادب جناب راسخ
      خوشحالم که مورد پسندتون هست.🙏🌹
      وقتی که در جنگل سرزمین وارونگی باشید همه چیز برعکس می‌شود. شاید از فرش به عرش هم گریه ببارد، اما آب از آب تکان نخواهد خورد. بازتابی از وضع کنونی ماست عزیز.
      زنده باشید🌹🌸🌹🌸

  2. محمدی

    تیر 19, 1402

    خیلی قشنگ بودافرین فقط مصرع چهار پاره اول برگی که از اشک… اختلال وزنی داره ظاهرا تو تایپ مشکل پیدا کرده
    اما از فرش به عرش گریه می بارید عالی بود گریه ما گاهی که از شدت دلشکستگی تا عرش و سمت خدا به بالا میره
    با کمی ویرایش کلا شعر قشنگی بود

    • سینا دژآگه

      تیر 19, 1402

      سلام و عرض ادب جناب محمدی
      خوشحالم از حضور ارزشمند و نظر لطفتان🌹🌸🌹
      در ارتباط با بند اول و مصرعی که فرمودید باید عرض کنم وزن ایرادی ندارد… آن‌قدر بر سر شعر وسواس دارم که وقتی شعری را در پایگاهی به اشتراک می‌گذارم از سلامت وزنی آن مطمئن باشم.

      وزن شعر مستفعلُ فاعلات مفعولن یا با در نظر گرفتن همگونی ارکان مستفعلُ فاعلات مستفعلْ

      بر گی که اَ
      مستفعل

      زَش کِ ری شِ
      فاعلات

      می تر سید (هجای آخر هم در هر صورت بلند در نظر می‌گیریم)
      مفعولن

      همان‌طور که در تقطیع مشخص است باید واژه‌ی اشک را با حذف همزه خواند با سلامت وزن خدشه‌دار نشود. به این صورت ازَشک.

      زنده باشید🌹🌸🌹

  3. طارق خراسانی

    تیر 19, 1402

    سلام پسرم

    خیلی خوب بود
    در سرودن نباید عجله کرد
    نمی دانم چند سال است شعر را شروع کرده ای یقین دارم در آینده آثار نفیسی از شما به جای خواهد ماند

    در پناه خدا 🌱🌹👌👌👌👌👌🌹🌱

    • سینا دژآگه

      تیر 19, 1402

      سلام و عرض ادب جناب خراسانی بزرگوار
      از لطف و مهر استادانه‌ی شماست. سپاسگزارم.
      بنده از 12 سالگی با شعر مانوس بودم و شعرگونه‌هایی هم می‌نوشتم. اما از 18 سالگی تلاش کردم به صورت تخصصی، آگاهانه و البته همیشگی سیاهه‌هایی بنویسم. الان هم در 26 سالگی در خدمت شما هستم.
      کاملاً درست می‌فرمایید. تمام تلاش بنده هم بر پرداخت همیشگی شعر است. تا جایی که ویرایش و تکمیل یک قطعه را تا ماه‌ها ادامه می‌دهم، نمی‌دانم اینکه فرمودید «نباید عجله کرد» ناظر به نقدی بر این سیاهه است یا نکته‌ای کلی؟ اگر نقدی هست با افتخار درخدمت هستم.🙏🌸🌸🌸
      سایه‌تان مستدام❤️

      • طارق خراسانی

        مهر 7, 1402

        سلام مجدد
        تیر بود که شعر بسیار زیبای تان را خوانده بودم و امروز هفتم مهر است که دوباره می خوانمش.
        نظرم خیلی خوب بوده و هست
        اینکه می گویم در سرایش نباید عجله کرد عیبی در سروده شما ندیدم نصیحتی ست که به عزیزان دارم شاهد مثال خودت هستی و این شعر زیبایت که در سرایش آن صبوری کرده ای که چنین فاخر شده است.
        البته بقول حضرت حافظ :

        واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند
        چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند

        گاهی اوقات خودم خیلی در نشر شعر عجله می کنم 😔

        عزیزمی در پناه خدا ❤️

  4. در این سروده ی زیبا هیچ اشکال وزنی وجود ندارد.
    برگی که ازاشک ریشه می ترسید
    در خوانش اگر بین «از» و«اشک» کمترین مکثی ایجاد بشود شبهه ی اشکال وزن پیش می آید.باید «ازاشک» تلفظ شود ونه «از اشک».

    • سینا دژآگه

      تیر 19, 1402

      سلام و عرض ادب استاد ارجمند
      سپاس از لطف و مهر ارزشمندتان در حق بنده و این سیاهه.
      سخنتان حجت است، سپاس از پاسخ مستدلتان. بنده هم کمی بالاتر به این نکته اشاره کردم.🙏❤️🌸
      زنده باشید

  5. محمدعلی رضاپور

    تیر 19, 1402

    ماشاء الله دوست من
    سلام و درود و خدا قوت

    • سینا دژآگه

      تیر 19, 1402

      سلام و عرض ادب جناب رضاپور عزیز
      سپاس نگاه زیبابین شما
      زنده باشید🙏❤️🌺

  6. مهرداد مانا

    تیر 19, 1402

    خواستم نقد بنویسم اما دبدم دوستان پیش دست شدند و زحمت مرا گردن گرفتند . در یک کلام بگویم که شعرتان بسیار امیدوارم کرد . یکی از نظر زیبایی ظاهر و باطنش و نیز محتوای شرافتمندانه اش .. دوم کمتر پیش می آمد این سالها که بازدید شعری از شعر مانا بیشتر باشد . چه آنکه دوستان همیشه به بنده لطف داشته و به شعرواره هایم کمی بیش از بقیه سر می زدند ، و چقدر حس خوبی ست که شعری امروز بر فرق سر ماناست که سزاوار است و چه خوشبخت سر مانا که به این تاج کیانی مزین شد 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

    • سینا دژآگه

      تیر 20, 1402

      سلام و عرض ادب جناب مانای بزرگوار
      خوشحالم از بازخورد مثبتتان و اینکه سیاهه‌ام مقبول طبع شماست.
      سروران و بزرگوارانی چون شما این صفحه را به مهر خواندند.
      لطف دارید. امید که این خط‌خطی‌ها شایسته‌ی لطف ارزشمندتان باشد.
      زنده باشید🌺🌸🌺🌸

  7. فیروزه سمیعی

    تیر 19, 1402

    درودتان مسمط زیبا و موزون ژرف نگری سروده اید💐
    زنده باد👏👏👏
    نویسا مانید وسبز وسرفراز
    🌹🌹🌹🌹

    • سینا دژآگه

      تیر 20, 1402

      سلام و عرض ادب بانوی سمیعی ارجمند
      نظر لطف شماست. بسیار سپاسگزارم. فقط خدمتتان عرض کنم قالب این شعر غزل است. هر خط در حقیقت نیم‌مصراع است.😊
      سرفراز باشید🌺🌸🌺🌸

      • فیروزه سمیعی

        تیر 20, 1402

        درودتان عذر تقصیر من از عروض و سبک های آن هیچ نمی دانم بتازگی شروع کردم به آموختن و بحرها ی عروضی
        از شما چه پنهان تا دوبیتی و ترانه و تک بیتی و رباعی
        اگر خدا قبول کند بیشتر نسروده ام
        با قالب مسمط دورا دور آشنایی دارم
        فکر کردم مسمط است
        آن چنان بود که اینچنین شد،

        • فیروزه سمیعی

          تیر 20, 1402

          بی نهایت سپاسگزارم از توجه ارزشمندتان
          پاینده باشید
          🙏🌹🌺🌸⁦☘️⁩

        • سینا دژآگه

          تیر 20, 1402

          اختیار دارید نفرمایید. نوع چینش نیم‌مصرع‌ها تداعی کننده‌ی مسمط بوده است. اتفاقاً اگر تقدیر یاری کند در این قالب هم سیاهه‌هایی را به اشتراک خواهم گذاشت.
          امیدوارم اشعار زیبایتان بر وزن عروضی هم به زودی به ثمر بنشینند.🌺🌸🌺

      • فیروزه سمیعی

        تیر 20, 1402

        شاید به همین خاطر بوده 👌 اعتراف می کنم،
        بر وزن و بحر عروضی سرودن بسیار دشوار است ،
        👌🌸⁦☘️⁩🍃
        مسمط بین قالب های اشعار کلاسیک بسیار موزون و خوش آهنگ است ،
        امیدوارم بزودی اشعار مسمط زیبایی از شما استاد گرامی بخوانم 🌺🍃
        بی نهایت سپاسگزارم از توجه ارزشمندتان
        🙏💎🍃🌺🌸⁦☘️⁩
        نویسا مانید وسبز وسرفراز و درخشان
        🍃⁦☘️⁩🌺🌸🌺🌸⁦☘️⁩🍃

  8. شیما رحمانی

    تیر 19, 1402

    درود بر شما زیبا بود🌹🌹🌹

    • سینا دژآگه

      تیر 20, 1402

      سلام و عرض ادب بانو رحمانی بزرگوار
      نظر لطف و مهر شماست
      زنده باشید🌺🌸🌺🌸

  9. درود. و احسنت.
    و دست مریزاد🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹🌹
    سروده‌ی نغز و قابل ترکیبی است. و امّا در خصوص نظر دکتر شمیسا در باره‌ی اوزان مختلف الامکان قبلا ضمن بحثی که با حضرت دوست جناب جمعی عزیز داشتم، به تناقضاتی که در مطالب دکتر شمیسا در این باره هست《در حدود پنج تناقض》مفصلا مطالبی را ارائه داده‌ام و تکرار آن را لازم نمی‌بینم.
    وزن سروده همانگونه که حضرتعالی و حضرت دوست جناب خوش عمل اشاره‌کرده‌اید هیچ ایرادی ندارد.
    سروده‌ای اسطقس دار و ناب و محکم و استوار است. موفق باشید

    • سینا دژآگه

      تیر 20, 1402

      سلام و عرض ادب جناب حاج محمدی عزیز
      خوشحالم پس از سال‌ها زیارتتان کردم. مثل همیشه لطف و نظرتان مایه افتخارست. مطالبی که فرمودید را در صورت یافتن در سایت، در اولین فرصت مطالعه خواهم کرد. همچنین سپاس از مهر تاییدتان بر سلامت وزن.
      نیکویی‌تان پایدار❤️🌸🌺🌸

  10. سیامک عشقعلی

    تیر 20, 1402

    درود بر شما بسیار زیبا بود و دلنشین 🌷💚

    • سینا دژآگه

      تیر 20, 1402

      سلام و عرض ادب جناب عشقعلی ارجمند
      به‌یقین با نگاهی مهربان خوانده‌اید
      در اوج باشید🌺🌸🌺🌸

  11. سلیم حمادی

    شهریور 7, 1402

    سینا جان دوست هنرمند و خوش ذوق
    هر وقت اثری جدیداز سینا دژاگه میبینم مطمئنم که قرار است اثری فاخر و زیبا بخوانم .وقتی کسی آثاری می‌آفریند که در بالاترین سطح قرار دارند کاربرای شاعر سخت تر میشود چراکه توقع آرایشان به بالاترین سطح می‌رسد .دراوج ماندن از به اوج رسیدن دشوارتراست و الحق والانصاف کارهای شما همگی در سطح عالی هستند که باتوجه به سن وسال شما نویدبخش آینده ای درخشان است ..بنده برای فهم این اثر فاخر نیازمند یاری طلبیدن از دیگرانم .
    همواره پیروز و سربلند باشید

    • سینا دژآگه

      شهریور 10, 1402

      سلام و عرض ادب جناب حمادی عزیز
      به مهر می‌خوانید این سیاهه‌ها را. سپاس از لطف ارزشمندتان که مایه‌ی فخر بنده و این صفحه است. بزرگواران محفل پاک همیشه چون شما به بنده منت می‌نهند و به مهر می‌خوانند. تا همیشه قدردان این الطاف خواهم بود. امید که بتوانم از این پس هم در حد وسع میزبان خوبی باشم.
      زنده باشید🌸🌺🌸🌺

  12. مهدی سیدحسینی

    آبان 24, 1402

    درود بر شما
    با آرزوی توفیق الهی 🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا