🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 آب

(ثبت: 248369) خرداد 18, 1401 
آب

ارسالِ آب معدنی به خوزستان، چه از سرِ حماقتِ آن بخش از جامعه باشد که در خلوت، خود را نخبگانِ بلامنازعِ اکت‌های اجتماعی می‌دانند و چه دسیسه‌ای از سوی جریان‌های تقلیل‌گرای وابسته به حکومت… در هر دو صورت تفاوتی در بلاهتِ سیال در عملِ مذکور ندارد.

توجه و پاسخِ نادرست به خواسته‌های عمومی می‌تواند از قضا تاثیر عکس داشته باشد و نمونه‌های تاریخی بسیاری می‌توانند اثبات‌گر این ادعا باشند.
در کورانِ مشکلات مسکن در شوروی و اعتراضاتِ پراکنده بابتِ عدم تواناییِ حکومت وقت در فراهم آوردنِ مسکن برای شهروندان، عده‌ای از خودنخبه‌پنداران که از قضا تحصیلاتِ مرتبط با معماری داشتند، با ایجادِ اخلال در روندِ اصلاحاتِ منتهی به ساختِ خانه‌های مناسب، اعلام کردند که بر اساس فلسفه‌ی form follows function نیازی به فوت وقت نیست و بهتر است غائله را زودتر ختم کنیم تا هم شهروندان خانه‌دار شوند و هم احتمالا حکومت از شرِ اعتراضات رها شود.
‏form follows function قاعده‌ای در معماری‌ست که معماران روس یا از سر خیرخواهی یا به نفع حکومت، آن را این‌گونه تفسیر و اجرا کردند: مردم در یک اتاق کوچک سیمانی بدون دکوراسیون نیز می‌توانند زندگی کنند… بنابراین آن‌ها با فراخوانی عمومی و به سرعت سلول‌های سیمانی محقری ساختند و سرشار از شوق و رضایتِ درونی بابت ختم کردن مجادله ملت-حکومت آن‌ها را به خیک مردم بی‌گناه بستند.

بخشِ عظیمی از مردم شوروی که حالا صاحب سرپناهی هر چند حقیر شده بودند با سپری شدن زمان با بحرانی عظیم‌تر مواجه شدند: افسردگیِ ناشی از به منجلاب و انحراف کشیده شدنِ خواسته‌هایشان… خواسته‌ای مبنی بر دفاع از حق طبیعی، حق داشتن مسکن مناسب.
به گواه مورخان شعله‌های پیوسته‌ی افسردگی مذکور، در نهایت به اتحاد روانی ملت در برابر حکومت منجر و به یکی از عوامل تاثیرگذار در سقوط شوروی تبدیل شد.

منبع: پی.او.وی

 

 

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند :

کاربرانی که این مطلب را خوانده اند (1):