🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ارکان سالم

(ثبت: 260606) خرداد 16, 1402 

 

بشنو از باقی تمام بحرها را مُستدَل
#فاعلاتن رکن سالم هست در بحر #رمَل

هر #مفاعیلن شود یک رکن سالم در #هزج
از “الا یا ایها الساقی …” توانم زد مثَل

رکن سالم در #رجز ، #مستفعلن باشد که گفت:
در غزل :”ای ساربان آهسته ران” شیخِ اجل

#فاعلاتن هست با #مستفعلن بحر خفیف
میشود برعکس آن از بحر #مجتث مشتمل

با #مفاعیلن اگر یک #فاعلاتن آوریم
بحر زیبای #مضارع گردد از آن ما حصل

هر #فعولن رکن سالم در #تقارب میشود
#فاعلن رکنِ #تدارک ، نیست محذوف از #رمل

یک #مفاعیلن_فعولن میشود بحر #عریض
در #طویل آید #فعولن با #مفاعیلن بغَل

دو #مفاعیلن که با یک #فاعلاتن جمع شد
ماحصل را نیست جز بحر #قریب از این عمل

#فاعلاتن_فاعلاتن چون به یک #مستفعلن
ختم شد، بحر #جدید آید عمل همچون عسل

#فاعلاتن #فاعلن بحر #مدید و عکس آن
بحر زیبای #عمیق آید پدید از این بدل

هست #مفعولات با #مستفعلن در #مقتضب
#منسرح نامیده گردد عکس آن در این محل

بادو تا #مستفعلن شد چونکه #مفعولات جمع
نیست حاصل هیچ جز بحر #سریع از این قِبَل

رکن سالم در #مشاکل را چنین باید شناخت:
#فاعلاتن میکند با دو #مفاعیلن عمل

جمع #مشکولِ #رمل با #فع شود #کامل ولی (متفاعلن)
هست #وافر مثل جمع یک #فعولُ با #فعل (مفاعلتن)

میشود #مستفعلن با #فاعلن بحر #بسیط
شد تمام این شعرِ باقی عاقبت با هر دغل

 

مهدی شریفی زاده
#باقی
پ.ن : متفاعلن و مفاعلتن در وزن شعر نمی گنجند لذا:
مشکولِ رمل=فعلاتُ
فعلات فع=متفاعلن=بحرکامل
فعولُ فعل=مفاعلتن=بحروافر