🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 باغ محبت

(ثبت: 2197) مرداد 22, 1395 

ساقی نامه (جام-۲)

الا ساقي جام زرين به دست 
سبوي حريفان نگر چون شکست 
مي باده نوشان همه زهر شد 
زخم نيلگون جامه دهر شد 
ز غم جامشان چونکه لبريز شد 
بهارانشان جمله پائيز شد 
ببر ساقيا جام مي از حضور 
که ياران بخفتند تا نفخ صور 
مياور دگر باده ناب را 
سماقي رسان جمع اصحاب را 
مده مي به ميخوارگان بيش از اين 
که سر بر نيارند تا يوم دين 
ز خون سياوش زمين لعل گون 
شد از کينه بيژن به چه سرنگون 
چو ليلا هزاران جگر خون بود 
در اين دشت صدها چون مجنون بود 
زليخا هزارا به در يوزگي 
فتاده چو يوسف که در بردگي 
همه بيني اينجا منيژه نزار 
چو سودابه افسونگرانند زار 
نبيني به هش کس در اين ميکده
زکس نشنوي هيچ جز عربده 
ببين خرقه و شال و دستار ما 
اگر باورت نيست گفتار ما 
به باغ محبت گر آيي دمي 
ببيني در آنجا شگفت عالمي 
ابر شاخه ها بس سر آويخته 
بشر با شجر گويي آميخته 
به نخل ار ببيني به جاي رطب 
سر عاشقان را نباشد عجب 
چه باغي است کز شاخ بستان آن 
شکوفه زند سر زمستان آن 
ز مستان بپا گشته بس ولوله 
فتاده به هر استني زلزله 
نه استن به ناله در اين خانه شد 
که هر خشت و هر سنگ حنانه شد 
ز مستي فرو هشته هر سقف و بام 
چنان توتيا گشته وارونه جام 
سل الحب و دعني بحالي هنا 
فقد نقض الحب غزل المني 
چه بزمي است يارب که دلداده ها 
فتادند مدهوش از اين باده ها 
چه رازي است ياران در اين باغ عشق 
که بر هر دلي مانده زان داغ عشق 
چونان باده رنگين شده هر مغاک 
ز بس خون فشانده شقايق به خاک 
ز آلاله بس خون که پاشانده شد 
زمين گويي از لعل پوشانده شد 
به ياد آيد از رود خون لخته ها 
ز جنات تجري من تحتها 

(ادامه دارد)

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (4):

نظرها
  1. مينا امينی

    مرداد 22, 1395

    درودها استادم

    زیبا سرودید

    عذر میخوام استاد

    تو مصرع زیر معنی هش چیه؟

    "نبيني به هش کس در اين ميکده"

    همون هیچ و یا معانی دیگه رو میده؟

    • محمدحسین پژوهنده

      مرداد 23, 1395

      سلام، عذر میخواهم به هش، مخفف به هوش یعنی هوشیار است.

  2. جواد مهدی پور

    مرداد 23, 1395

    درود بر شما جناب پژوهنده ی گرامی

  3. طارق خراسانی

    مرداد 23, 1395

    سلام و درود بی حد

    بسیار زیبا و دوست داشتنی بنده بی صبرانه منتظر بقیه  این اثر فاخر هستم .

    در پناه خدا

    • محمدحسین پژوهنده

      مرداد 25, 1395

      سلامی همراه با عرض تبریک میلاد ولی نعمت مان. چشم با افتخار.

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا