🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

نقدها
  1. طارق خراسانی

    فروردین 2, 1402

    یک بوسه به رسم عید نوروزم دِه
    ای دوست بشارتی دل افروزم دِه
    ای رحمتِ واسعه، گشایشگرِ غیب
    در سالِ جدید بختِ پیروزم دِه
    بوسه به معنای محبت بوده و در این رباعی خطاب به خداوند مهرگستر است
    حکایت موسی و شبان است:
    دید موسی یک شبانی را براه
    کو همی‌گفت ای خدا و ای اله
    تو کجایی تا شوم من چاکرت
    چارقت دوزم کنم شانه سرت
    جامه‌ات شویم شپشهاات کشم
    شیر پیشت آورم ای محتشم
    دستکت بوسم بمالم پایکت
    وقت خواب آید بروبم جایکت

  2. طارق خراسانی

    فروردین 3, 1402

    با سلام و درود
    با تشکر از تمام عزیزانم که در نقد این رباعی شرکت داشته اند زباعی بدین صورت تغییر یافت :

    یک بوسه به رسم عید نوروزم دِه
    ای دوست بشارتی دل افروزم دِه

    ای جلوه گرِ بهار رویایی عشق
    در سالِ جدید بختِ پیروزم دِه

نظرها 39 
  1. مسعود مدهوش

    فروردین 1, 1402

    درودها استاد خراسانی ارجمند🏵️🪴🌹💮🌴🌿🌿🙏🌳🌾
    کوتاهی زیبا و دلنشین از نوروز باستانی🌾🌳🙏🌿🌴💮🌹🪴🏵️
    سالی پر از سلامتی،برکت،اتفاقهای خوب ارزومندم🌼🌻🌷🌸🍃💮🌴🌴🌿🙏🌹🪴🌳🏵️🏵️🌾

    • طارق خراسانی

      فروردین 1, 1402

      سلام و عرض تبریک سال نو

      دومین سال از قرن پانزدهم هجری شمسی بر شما و خانواده محترم مبارک باد

      در پناه خدا 🌱♥️🙏♥️🌱

  2. علی زمان خانمحمدی

    فروردین 1, 1402

    درودها ارجمند و کرانمایه هر روزتان نوروز نوروزتان پیروز

    • طارق خراسانی

      فروردین 1, 1402

      سلام حضرت دوست

      سال نو مبارک

      در پناه خدا 🌱♥️♥️♥️♥️🌱

  3. برهان جاوید

    فروردین 1, 1402

    درود بر استاد طارق گرامی
    در گلشن و دشت و سبزه زاران خوش باش
    در انجمن دوست و یاران خوش باش
    پاییز غم و سردی اعصار گذشت
    عید آمد و موسم بهاران خوش باش
    برهان جاوید
    سال نو مبارک
    ❤️❤️❤️🌹🌹🌹🌹👏👏👏👏

    • طارق خراسانی

      فروردین 1, 1402

      سلام بر برهان عزیز

      سال نو مبارک

      از محبتتون سپاسگزارم

      در پناه خدا
      در پناه خدا 🌱🙏🌹👌👌🌹🙏🌱

  4. طلعت خیاط پیشه

    فروردین 1, 1402

    استاد طارق ارجمند
    بسیار زیبا سروده اید.درود بر شما
    تقدیم بامهر
    از پنجره ی چشم ِطلا هلهله بر خاست
    رقص ِ قلمت آینه در آینه زیباست
    با خنده ی خورشیدِ لبت شب شده روشن
    صبح ِ دگری آمده سرگرم تماشاست
    بهاران مبارک باد
    🙏👏🌹👏🌹🌺🙏

    • طارق خراسانی

      فروردین 1, 1402

      سلام و درود

      سال نو مبارک

      بی نهایت از لطف شما ملک بانوی پاک سپاسگزارم

      🌿🌹🙏👏👏👏🙏🌹🌿

  5. فروردین 1, 1402

    سلام استاد وسرور گرامی
    نوشیدم از شراب معرفت شما

    عید نوروز وبهار طبیعت بر شما مبارک باد

    • طارق خراسانی

      فروردین 1, 1402

      سلام و درود

      بدون کاربری تشریف آورده اید و نمی دانم شنا را چه خطاب کنم
      بهترین واژه حضرت دوست است
      عید نوروز را بر حضرت دوست تبریک و تهتیت عرض می کنم.
      سپاس از مهر حضورتان

      در پناه خدا 🌱🌹♥️🙏🌱

  6. صفا یغمایی

    فروردین 1, 1402

    درودبرشماجناب خراسانی گرامی
    دعای زیبایتان مستجاب ان‌شاءالله.
    موفق باشید.
    سال نو برشما میمون و مبرک‌باد
    🌺🌺🌺

    • طارق خراسانی

      فروردین 2, 1402

      سلام و درود بر حضرت دوست

      سپاس از مهر نگاهتان
      عید نوروز مبارک

      در پناه خدا 🌱🌹🙏🌹🌱

  7. مهمان

    فروردین 2, 1402

    سلام

    مصراع اوّل و ثانی یک حرف و یک ضمیر درونی و یک نگاه‌ دارد، مصراع ثالث ضمیر و سوژگی به یکباره عوض می‌شود که ربطی به اول و دوم ندارد
    تناوب بیان از اصول اولیه شعر خاصه اشعار کوتاه است!

    • محمدعلی رضاپور

      فروردین 2, 1402

      سلام
      آیا مصراع سوم را نمی شود بیان غافلگیرکننده و تفسیر مصراع های یکم و دوم دانست؟
      یعنی حال و هوای این رباعی، عارفانه است ولی در مصراع های قبلی، با زیرکی، مطلب با ظاهری متفاوت بیان شد و در مصراع سوم، بصورت جالبی، اصل مطلب گفته شد و….
      ضمنا برای انتقال از حال و هوای مطرح در مصراع اول به سوم، خطاب “ای دوست” را در مصراع دوم می بینیم که در ادبیات فارسی، در مواقع زیادی، بار معنایی عرفانی را به دوش کشیده است.
      آیا چنین نگاهی را نمی پسندید؟ نظرتان؟

      • مهمان

        فروردین 2, 1402

        یک بوسه به رسم عید نوروزم دِه

        کی؟ و چه کسی بوسه به رسم عید نوروز دهد؟

        جواب پر واضح‌ست (ای دوست)
        ای دوست بشارتی دل افروزم دِه

        و (ای دوست) که بوسه
        به رسم عید نوروز (خواهش شده دهد)

        ربطی به رحمت واسعه و گشایشگر غیب ندارد و زمینِ ضمیرِ درونی شعر تغییر کرده

        در شعر نیز به مانندِ فیلم تدوین بسیار مهم است، قبل از اینکه بنویسیم ای رحمت واسعه که سیاق معنوی دارد و با بوسه که کلمه مجازست و فی الحال در نوشتار بالا بی ربط، شاعرمحترم می‌توانست به دو وجه اقدام کند، یا در تدوین دو مصراع بعدی را معادل همان ضمیر درونی دو مصراع اوّل و ثانی پرداخت می‌فرمودند تا اثر یک‌دست از کار می‌آمد، یا با قراردادن ترفندِ تعلیق در دهانِ مصراع دوّم، جایی را برای تدوین درست مصراع سوّم باز می‌کردند!

        از پله‌ای به پله‌ای پریدن مرتبه شعر را ابتر می‌کند!

        • محمدعلی رضاپور

          فروردین 2, 1402

          این که شعر، عرفانی است، مثلا نشان می دهد که همان صاحب رحمت واسعه، همو بوسه و بشارت دهنده است
          پس پراکندگی موضوعی وجود ندارد و مطلب در بیان غافلگیرکننده ای است که مثلا خواننده، مطلب مصراع یکم و شاید حتی دوم را زمینی و سوم و چهارم را آسمانی می پندارد در صورتی که کل شعر، عرفانی و آسمانی است.

          • فروردین 2, 1402

            شما اینطور فکر بفرمایید، جدل با فردی که لجاجت بر ندانستن دارد بی فایده است، اما پیشنهاد می‌کنم اطلاعات خود را در باب استخدام کلمه در شعر و بهره‌مندی از کلمه مجاز و غیر مجاز بالا ببرید چون یکی از اَشکال اِشکال چیزهایی که به نام سروش‌ می‌نویسید همین بنا را دارد، به همین دلیل حرفی که بنده می‌زنم را یا متوجه نمی‌شوید یا با پاسخ بی ربط مغلطه و سفسطه می‌فرمایید!
            ضمن اینکه اگر عمری باقی بود ثابت می‌کنم چیزی که شما آن را قالب ابداعی خود به دیگران معرفی می‌کنید در بین اشعار قدما سبقه تاریخی دارد و چیزی توسط شما ابداع نشده جز اینکه شعر را دچار اشکال وزنی و املایی و ضعف تألیف کردید!

          • طارق خراسانی

            فروردین 2, 1402

            سلام دوست گرامی

            مخاطب این شعر خداست
            و بوسه به معنای محبت است

          • فروردین 2, 1402

            سلام و درود
            عیدتان مبارک

            بوسه کاری از روی محبّت است نه خود معنای محبّت باشد
            یعنی ما نمی‌توانیم به جای محبّت از کلمه بوسه استفاده کنیم، با اینکه شعرتان زیباست منافاتی ندارم امّا ضمیرش در دو مصراع اوّل با دو مصراع سوم و چهارم واحد نیست، به گفتی زمین بازی ضمیر درونی مصراع اوّل و ثانی با مصراع ثالث و رابع توفیر دارد!

          • مهمان۲

            فروردین 2, 1402

            درود بر شما🌷
            بنظرم کلید ماجرا در “بخت پیروز” است.
            چرا که مرحله به مرحله به آن میرسد.
            بوسه لزوما از سر مهربانی نیست! و این بوسه هر چیزی یا به هر شکلی میتواند باشد.
            بوسه از سر لطف
            بوسه برای برکت
            بوسه در جهت پیروزی
            و
            و
            یا بوسه برای محبت؟
            کمی بیشتر تامل کنید🙏
            نوروزتان مبارک

          • محمدعلی رضاپور

            فروردین 2, 1402

            بزرگوار،
            اگر دقت فرموده باشید، سخن بنده، در مدار بحثی علمی بود و خدای نکرده، جدل و اصرار بر اثبات خود، در آن دیده نمی شد.
            حال اگر شما به هر دلیل فعلا عصبانی و ناخوش بین هستید و تیره نگر، امری دیگر است.
            طبیعت، نو شده‌‌‌‌‌‌؛
            امید که در ما هم انقلابی ایجاد گردد.
            هماره بهاری باشید و به خود و دیگران خیر و برکت ببخشید!
            اگر ناراحت تان کردم، عذرخواه ام.
            هدفی خیر در کار بود در مدار بحثی علمی.
            شاید حرف بنده، اشتباه بوده باشد و حرف شما درست.
            در پناه خدا بهترین ها نصیب تان 🙏

          • فروردین 2, 1402

            اولاً بنده نیز جز خیر هدفی نداشتم با مثال هم عرض شد، ثانیاً شعر هنرست و هنر علم نیست، ثالثاً هر کلمه جنسیت دارد و عیار دارد، مجاز دارد، هارمونی دارد و چه و چه، و استخدام کلمه بر این اساس باید باشد ضمناً آنچه می‌فرمایید را با کتب مقایسه بفرمایید خواهید دید رستگارست یا خیر

          • محمدعلی رضاپور

            فروردین 2, 1402

            🌹🌹🌹

          • محمدعلی رضاپور

            فروردین 2, 1402

            درباره ی شعر سروش هم بارها گفته ام که این نوع شعر، قالبی گسترده است و حتی گاهی آن را با عنوان مجموعه قالب های شعری سروش معرفی نموده و زیرشاخه های مختلفی برای آن نام برده ام و چه بسا زیرشاخه های قابل انشعابی که هنوز نام نبرده ایم.
            با این حساب، خودمان از قبل معترف بوده ایم که در شعر سروش در این تعریف گسترده و با این زیرمجموعه های فراوان، برخی زیرشاخه ها از قبل، نمونه یا نمونه هایی داشته اند و چه بسا زیرمجموعه های جدید و بدون سابقه ای هم به آنها افزوده باشیم.
            بی شک، شعر سروش، توانمندی های فراوانی دارد و بنده، تنها یکی از سرایندگان آن هستم و برای گسترش آن، از شما بزرگوار و دیگر دوستان، طلب کمک می کنم تا گنجی دیگر به ذخایر عظیم ادب فارسی بیافزاییم.
            ما همه، اعضای خانواده ی فرهنگ و ادب هستیم و شایسته تر، این است که مددکار هم باشیم.
            برایتان از درگاه خداوند بهار و طبیعت و هرچه زیبایی، بهترین ها را خواستارم.
            بمانید به مهر پروردگار
            🌹🌹🌹

          • طارق خراسانی

            فروردین 2, 1402

            آفرررین♥️

      • طارق خراسانی

        فروردین 2, 1402

        درود بر شما

        دقیقا مخاطب خداوند سبحان است

    • طارق خراسانی

      فروردین 2, 1402

      سلام دوست عزیزم

      مصرع اول هم خطاب به رب العامین است
      بوسه به معنی محبت است

  8. محمدعلی رضاپور

    فروردین 2, 1402

    سلام و درود و ارادت
    سال جدید بر شما استاد گرانقدرم خجسته باد ❤️🙏

    • طارق خراسانی

      فروردین 2, 1402

      سلام و درود

      سال نو مبارک

      در پناه خدا 🌱🌹🙏🌹🌱

  9. میثم علی یزدی

    فروردین 2, 1402

    سلام و عرض ادب جناب خراسانی

    سال نو بر شما و اهالی شعر پاک

    تهنیت باد

    • طارق خراسانی

      فروردین 2, 1402

      سلام و درود

      سال نو مبارک

      سپاس از مهر نگاهتان

      در پناه خدا 🌱🌹🙏🌹🌱

  10. فریبا نوری

    فروردین 2, 1402

    درود استاد خراسانی گرانقدر
    عارفانه عاشقانه ی زیبا و شیوایی است
    با دوست ناقدمان در مورد تفاوت مرجع ضمیر در دو مصراع اول با دو مصراع دوم اتفاق نظر ندارم اما با این بخش از پیام ایشان که زبان و لحن و سبک گفتمان از نظر درجه احترام و صمیمیت (یا به قول ایشان نوع استخدام کلمه) در مصراع سوم تفاوت قابل لمس با دو مصراع قبل دارد، موافق هستم. اگر لحن و درجه ادب و صمیمیت را پیوستاری در نظر بگیریم که یک سر آن صمیمیت مطلق است و سر دیگر آن احترام مطلق، در مصراع اول و دوم از آن جا که فاصله عاطفی گوینده با مخاطب درون شعری که همان معبود است بسیار کم است (به طوری که او را دوست خطاب می کند و از او بوسه می طلبد) ما به سر صمیمیت طیف نزدیک هستیم. در مصراع سوم، فاصله عاطفی از جنس صمیمیت نیست ستایش و مدح در خود دارد و گوینده به سر احترام و ادب و گرفتن فاصله برای نشان دادن برتری و حرمت والای مخاطب درون شعری (معبود) خیلی نزدیک شده.
    لذا به زعم من، اگر مصراع سوم نیز همسو با دو مصراع نخست در سر صمیمیت طیف طوری سامان بیابد که همچنان ارزش معنوی و عرفانی خود را حفظ کند، شعر یکدست تر و زیباتر خواهد شد.

    با درود بیکران

    • طارق خراسانی

      فروردین 3, 1402

      َسلام و درودها بر سرکار خانم فریبا نوری
      شاعر و ادیب گرانمایه

      ایام نوروز است و جند تن از دوستان شاعر و ادیب را در کنار دارم و آنان با نظر شما موافق و بناشد مصرع سوم را تغییر دهم.

      سپاس از مهر نگاه و نقد آن عزیز

      در پناه خدا 🌱🌹🙏🌹🌱

  11. مهدی سیدحسینی

    فروردین 3, 1402

    درود استاد
    بهارتان سبز و باطراوت باد🌷🌷

    • طارق خراسانی

      فروردین 3, 1402

      سلام و درود

      همچنین نیز بر شما چنان باد

      در پناه خدا 🌿🙏🌹❤️🌿

  12. شیدا شهبازی

    فروردین 4, 1402

    سلام و احترام سال نو مبارک 🌸🌺

    • طارق خراسانی

      فروردین 9, 1402

      سلام و درود

      سال نو مبارک

      سپاس از مهر حضورتان

      در پناه خدا 🌱🌹🙏🌱

  13. علی معصومی

    فروردین 4, 1402

    درودها
    جناب استاد طارق نازنین
    ♤♤♤
    در یکی از کامنتها، عزیز ناشناسی به مضمون نوشته اند:
    “شعر هنر است و هنر علم نیست”
    نمی دانم بر چه استنادی حکم بر این قطعیت داده اند

    • طارق خراسانی

      فروردین 4, 1402

      سلام و درود ها بر استاد نازنینم

      شنیدم کسالتی داشته اید
      امیدوارم رفع کسالت شده باشد
      شعر هم هنر است و هم علم و جالب اینکه در طول تاریخ بسیاری از علما برای اثبات مباحث مطروحه ی خود از اشعار شاعران سود جسته اند.

      سپاس از مهر حضورتان

      در پناه خدا 🌱🌹♥️🙏🌱