🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 بیا که خاتم چشمت به خواب می بینم

(ثبت: 255602) بهمن 9, 1401 
بیا که خاتم چشمت به خواب می بینم

 

سپیده سر زد و رفتی، دلم پریشان است
سکوتِ خیسِ نگاهم سرای باران است

نبودنت شده هر دم جناس غم دل را
بدون یار مگر زندگانی آسان است؟

غمی چه پیله به دل کرده، خوب می دانم
نگاهِ مهر تو بر دل بسانِ پَروان است [1]

بیا که خاتم چشمت به خواب می بینم
بیا که صبح قشنگی به شامِ پایان است

اگر چه غائبی از دیده، تا دَمِ محشر
به لطفِ حیلتِ هجرت دلم غزلخوان است

 

[1]. پروان دستگاهی ست که پیله را تبدیل به ابریشم می کند.

 

 

 

نظرها 42 
  1. مسعود مدهوش

    بهمن 9, 1401

    درود خدا بر مرد بزرگمهر استاد خراسانی بزرگوار🌱☘️🍂👏🌹

    نبودنت شده اینک بلای جان، آری
    وگرنه پیشِ تو جان دادنِ من آسان است

    غمی چه پیله به دل کرده، خوب می دانم
    نگاهِ مهر تو بر دل بسانِ پَروان است [1]

    دستمریزاد،قلمتان رقصان،بسیار زیبا،پر معنا،دلنشین👏👏👏👏🌹🌹🌹🌹🍂☘️🌱🌱🌿🌿🌿🙏🙏🙏🙏

    • طارق خراسانی

      بهمن 9, 1401

      سلام دکتر جان

      حضور دوستان دلگرمی ست خصوصا مدهوش عزیزم باشد

      سپاس از مهر نگاهت

      در پناه خدا 🌿🙏🌹🌿

  2. زیبا محکم و لطیف 👌🌸قلمتان مانا و دلتان شاد 🌿

    • طارق خراسانی

      بهمن 9, 1401

      سلام و درود
      سپاس که شعر مرا به مهر خواندید
      هیچ دردی
      بدتر از فراق
      و هیج شوقی
      بهتر از وصال نیست
      بارش مهرتان بر بذر بذر محبت حاودانه باد

      در پناه خدا 🌱🌹🙏🌱

  3. جواد مهدی پور

    بهمن 9, 1401

    درود بر شما استاد گرانقدر جناب طارق

    از شعر زیبایتان لذت بردم

    عالی چون همیشه

    با احساس پاک و دل انگیز

    قلم توانمدتان در رقص مداوم باد

    💐💐🌿🙏🙏❤️🌹👏👏👏👏

    شادکام باشید

    💐❤️

    • طارق خراسانی

      بهمن 9, 1401

      سلام و درود بر استاد مهدی پور گرامی
      مهر نوش باده عشق آن عزیز بوده و هستم
      سپاس از مهر نگاهتان
      در پناه خدا 🌿🙏🌹🌿

  4. رسول علی محمدی

    بهمن 9, 1401

    سلام و د رودها دایی جان
    زیبا بود و قابل تحسین
    مانا باشید و سایه پرمهرتون هماره مستدام🙏🌹❤️

  5. طارق خراسانی

    بهمن 9, 1401

    سلام رسول جان

    هرگز نمیرد آنکه دلش زنذه شد به عشق

    الهی همیشه زنده باشی به عشق

    سپاس از مهر نگاهت

    در پناه خدا 🌱🙏🌹🌱

  6. مهدی سیدحسینی

    بهمن 9, 1401

    درود استاد
    شاد و سلامت باشید
    در پناه آفریدگار🌷🌷

    • طارق خراسانی

      بهمن 9, 1401

      سلام و درود بر استاد گرانمهرم جناب حسینی

      سپاس از مهر نگاهتان

      در پناه خدا 🌿🙏🌹🌿

  7. پروانه آجورلو

    بهمن 9, 1401

    درود جناب خراسانی

    «غمی که پیله به دل کرده، خوب می دانم
    نگاهِ مهر تو بر دل بسانِ پَروان است»
    استادانه قلم زدید
    👏👏👏👏👏🌷🌷🌷🌷🌷

    • طارق خراسانی

      بهمن 9, 1401

      سلام و درود بر خانم آجرلوی عزیز

      سپاس از مهر حضورتان

      در پناه خدا 🌿🙏🌹🌿

  8. محمدعلی رضاپور

    بهمن 9, 1401

    سلام و درود و ارادت

    • طارق خراسانی

      بهمن 9, 1401

      سلام و درود

      سپاس از مهر نگاهتان

      در پناه خدا 🌿🙏🌹🌿

  9. صفا یغمایی

    بهمن 9, 1401

    درودها استادخراسانی عزیز
    غزل شیوا وجذابی سروده‌اید
    خیلی لذت بردم .
    موفق و پاینده باشید
    و
    قلمتان نویسا.
    🌺🌺🌺

    • طارق خراسانی

      بهمن 9, 1401

      سلام و درود بر جناب یغمایی عزیز

      سپاس از مهر حضورتان

      در پناه خدا 🌿🙏🌹🌿

  10. علی معصومی

    بهمن 9, 1401

    دروووودها نازنین استاد
    ♡♡♡
    هنوز بی تو چه ارم “که” تا سحرگاهان
    ♤♤♤
    شاید کاملتر باشد که :
    ترانه بی تو چه آرم که تا سحر گاهان

    • طارق خراسانی

      بهمن 9, 1401

      سلام استاد

      مصرع هنوز بی تو چه آرام تا سحرگاهان می باشد آیا به نظر شما در وزن آن اشکالی ست؟

      سپاس از مهر حضوزتان

      در پناه خدا 🌱🌹👌🙏🌱

      • علی معصومی

        بهمن 9, 1401

        سلام دوباره
        جناب استاد خراسانی نازنین
        اولا که کلمه ” چه” را الان دیدم و در مصرع مورد تظر نبود
        و دوما باز هم لغزش وزنی دارد
        ♤♤♤
        ه /نوز/بی/تو/و/آ/رام/تا/س/حر/گا/هان=۱۲
        ه/نوز/بی/تو/چه/ارام/تا/س/حر/گا/هان =۱۲
        اما مصرعهای دیگه ۱۴ تا هجا دارد
        س/پی/ده/سر/ز/د/و/رف/تی/د/لم/پ/ری/شا/نس=۱۴
        بنظر حقیر اشکال وزنی دارد
        مفاعل فعلات مفاعل فعل
        ♡♡♡
        و ارادت

        • بهمن 9, 1401

          سلام و احترام
          درست یا نادرست را شما یا دیگر صاحب نظران میدانید اما بحث تساوی هجا در ابیات مطرح شد. مثالی عرض کنم. آیا این بیت پیشرو غلط است یا رویکرد تقطیع غلط است ؟
          توانا بود هر که دانا بود
          ز دانش دلِ پیر برنا بود

          اگر مصاریع را بدین شکل تقطیع نماییم:
          ت/وا/نا/بُ/ود/هر/که/دا/نا/بُ/ود = 11 هجا
          ز/دا/نش/دِ/لِ/پیر/بر/نا/بُ/ود = 10 هجا

          بیت مشهوری هم هست. تعداد هجاها مساوی نیست اما به لحاظ ساختارِ نوشتارِ وزنی هم سانند ( ن – – ن – – ن – – ن -)، نظر شما چیست؟

          • طارق خراسانی

            بهمن 9, 1401

            سلام
            الزاما شاعر که دارای طبع ذاتی و غیر اکتسابی ست نبایستی خود را در ریزه کاری های ملموس و نا ملموس عروض که به وجودشان در شعر موزون نیازی نیست مستحیل کند.
            چه بسا بوده اند شاعرانی طراز اول شعر فارسی که از عزوض صرفا وزن و قافبه را می دانسته اند و در شعر رعایت می کردند.
            ضمنا اگر مصاریع را بدین شکل تقطیع نماییم:
            ت/وا/نا/بُ/ود/هر/که/دا/نا/بُ/ود = 11 هجا
            ز/دا/نش/دِ/لِ/پیر/بر/نا/بُ/ود = 10 هجا
            در هر مصراع از شعر لزومآ نبایستی تعداد هجاها مساوی باشد.هزاران هزار بیت در شعر شاعران مختلف (علی قدر مراتبهم) وجود دارد که در دو مصراع هر بیت تعداد هجاها مساوی نیست

            اما دوست عزیز هجا های هردو مصرع برابر و یازده تایی هستند
            .پیر هجای کشیده است عزیزم و برابر است با یک هجای بلند و بک هجای کوتاه

            توانا بود هر که دانا بود
            ز دانش دلِ پیر برنا بود

            اگر مصاریع را بدین شکل تقطیع نماییم:
            ت/وا/نا/بُ/ود/هر/که/دا/نا/بُ/ود = 11 هجا
            ز/دا/نش/دِ/لِ/پی/ر/بر/نا/بُ/ود= ۱۱ هجا

            در پناه خدا🌱🌹🌱

        • طارق خراسانی

          بهمن 9, 1401

          سلام استاد عزیز
          الان با جناب ابراهیم حاج محمدی به تقطیع شعر پرداختیم ایشان سلام رساندند و فرمودند:.
          هنوز بی تو چه آرام تا سحرگاهان چهارده هجا دارد نه دوازده هجا
          جناب معصومی اشتباه تقطیع کرده است
          ه/نو/ز/ بی/ تو/چه/ آ/را/م/ تا/ س/حر/گا/هان=
          در پناه خدا 🌱🌹🌱

        • علی معصومی

          بهمن 10, 1401

          سلام و عرض ادب و ارادت
          جناب استاد طارق خراسانی نازنین
          عرض کنم خدمت شما، که با این دوتا کامنتم که من نوشتم حضرتعالی آخرین مصر یا آخرین بیت شعر خودتون را باز هم مطالعه نفرمودید.
          چه بسا این که کلمه “چه” در مصرع نوشته نشده است و دوم اینکه شما شعر را ارائه بدهید به جناب حاج محمدی عزیز اگر ایشان فرمودند که این شعر ایراد نداره من هیچ حرفی ندارم.
          درست یا غلط باز هم اصرار می کنم شعری که در بالا هست اشکال دارد شما شعر را کپی کنید و برای ایشان بفرستید اگر ایشان فرمودند که ایراد دارد خوب حرف ایشان برای من کافیست و من نتیجه را خواهم گرفت که داوری ایشان در مورد شعر چگونه خواهد بود.
          دوباره از اول تا اخر، شعر خود را مرور فرمایید لطفا.
          و ارادت
          ♡♡♡

          • طارق خراسانی

            بهمن 10, 1401

            علی عزیزم نور چشمم
            بنده عین شعر را برای ایشان ارسال کردم فرمودند اشکالی ندارد.
            خودتان مستحضرید من قضاوت تاریخ را خیلی مهم می دانم لذا مایل نیستم اشعارم دچار مشکل باشند دست عزیزانی که بر رفع معایب به بنده خدمتی کنند از صمیم دل می بوسم.
            جه در غزل بود دیرایش کرده و به جایش از” واو” سود جستم.
            در پناه خدا 🌱🌹❤️🌱

          • علی معصومی

            بهمن 10, 1401

            درود ها خدمت شما
            جناب خراسانی نازنین
            💠💠💠
            اگر مصرع به این صورت خوانده شود:
            “هنوزُ بی تو چه آرامُ تا سحرگاهان ”
            هجاها پر می شود
            ولی قطعا به این صورت نمی توان خواند.
            بلکه خوانش ان به این صورت است که:
            “هنوز°بی تو چه آرام°تا سحرگاهان”
            و این باعث کمی هجاهاست.
            به هر حال پوزش می طلبم که این همه طول کشید و به نتیحه نرسیدیم. انشالله دیکر بحثی هم ندارم.
            جناب دکتر محمد یزدانی را در لایوهای اینستا شناختم، در بحثی عزیزی به یکی از ابیات شعرشان، نکته ای گفت که سلیقه ای بود، ایشان فرمود، اگرچه برخی دوستان ایراد شما را وارد نمی بینند، اما شما به عنوان یک شاعر نه مخاطب عام، با ان کنار نیامده اید، یا اصلاح می کنم و یا حذفش می کنم، این جمله اش نصب العینم شد، تا در ابیات شعرهابم، من که دستم باز است، حدالامکان جای ترید هم نگذارم. به دور از حب و بغض و اینکه ارادت قلبی دارم به حنابعالی و به دلیل مورد اشاره، با این مصرع شعر شما کنار نیامدم. و در عین حال حق با جنابعالیست.
            مهر حق سایه سارتان باد.
            ♡♡♡

          • سیاوش آزاد

            بهمن 10, 1401

            سلام هنوز چه با ضمه و چه بدون آن خارج از وزن نیست

          • سلام و درود جناب معصومی عزیز

            با عرض معذرت از نظر حضرت عالی کدام یا کدامین مصاریع اشکال وزنی دارد بزرگوار

          • علی معصومی

            بهمن 10, 1401

            سلام جناب لاهیجی عزیز
            💠💠💠
            سپیده سر زد و رفتی، دلم پریشان است
            سکوتِ خیسِ نگاهم سرای باران است

            نبودنت شده هر دم جناس غم دل را
            بدون یار مگر زندگانی آسان است؟

            غمی چه پیله به دل کرده، خوب می دانم
            نگاهِ مهر تو بر دل بسانِ پَروان است [1]

            بیا که خاتم چشمت به خواب می بینم
            بیا که صبح قشنگی به شامِ پایان است

            《هنوز بی تو و آرام تا سحرگاهان》
            به کوچه باغِ نگاهت دلم غزلخوان است
            ♤♤♤
            [[هنوز بی تو و ارام تا سحرگاهان]]
            اشکال وزنی دارد.

          • بهمن 10, 1401

            سلام و احترام
            پاسخها را خواندم. نظرات همگی محترم و ارزشمند هستند. هر دو رویکرد تقطیع به نظر صحیح میرسند. آقای معصومی به همان سبکی که در فوق برای بیتِ نمونه (( توانا بود..)) نگاشتم، تقطیع نمودند و محوریت سخنشان اینست که از لحاظ روانخوانی احساس میشود که تعداد ضربِ بخش‌بندی در بیت ناقص است. بنده در همان پیام فوق، در آخر عرایضم، سبک متداولِ تقطیع را هم نوشته بودم که اگر ملاحظه بفرمایید که اگر آن اصل را در نظر بگیریم، شعر ((بیا که خاتم))…، بر اساس نوشتارِ متداولِ تقطیع، کاملاً بر وزن سوار است.
            اما از طرفی کلمه ((هنوز)) را اولین بارست میبینم به شکل هَ/نو/ز تقطیع میشود. مگر اینکه به هیبتِ ((هنوز ِ )) قرائت شود. اگر از شکلِ تقطیعِ متداول استفاده نماییم، چه آن ((ز)) آخر را ساکن بگیریم و چه با کسره قرائت نماییم، شکل ساختارِ تقطیعشان : ( ن – ن) خواهد بود.
            لطفاً و لطفاً هیچ ارجمندی سر این مسائل حساس نباشد. کش هم آمد ایراد ندارد. صرفاً تبادلِ اطلاعات است حال شاید جزو مسائل بدوی و حوصله سربر باشد.به هر حال بهانه ای شد برای مطرح بودن بحث تساوی هجا در ابیات. امید که خروجی داشته باشد.
            🌹

          • طارق خراسانی

            بهمن 11, 1401

            سلام استاد
            بنده الان بررسی کردم و به آن مصرع مورد نظر شما مشکوک شدم حق انگار با شماست.
            باید بیشتر بررسی شود

          • علی معصومی

            بهمن 11, 1401

            سلام و عرض ارادت
            سرور نازنینم جناب طارق خراسانی عزیز
            ♤♤♤♤
            نیاز به گفتن نیست که طارق خراسانی برایم عزیز است
            و جسارت این کمترین از ان باب است که کوچکترین خدشه در اثار نابش را بر نمی تابم و دوست دارم که اثار ماندکارش بی نقص باشند تا دیگران مانند من از خواندن ان ها لذت ببرند.
            و
            ارادت
            ♡♡♡

          • طارق خراسانی

            بهمن 11, 1401

            اگر چه غائبی از دیده، تا سحرگاهان
            به بوی دیدن رویت دلم غزلخوان است

          • علی معصومی

            بهمن 11, 1401

            بقل نموده دو زانوی خود که باز ائی
            سرم ز دوری روی تو در گریبان است

            خدای کعبه ی شوقی و خاک پایت من
            مرا ز عهد ازل با تو عهد و پیمان است

            تو شور شعر عراقی و نغمه های من
            حماسه های دل انگیزی از خراسان است

            بیا به ساحت بارانی دو چشمانم
            که در فراق تو مانند دُرّ غلطان است

            چه می شود بکنم مهر اشنایی را
            که ایه ایه عشق است و جان جانان است

            ✍بداهه ای تقدیم
            💠💠💠

          • طارق خراسانی

            بهمن 11, 1401

            سپاس
            جانمی❤️
            جواب محبت های تان را دادن سخت است
            🌱🌹❤️🌱

  11. سیاوش آزاد

    بهمن 9, 1401

    سلام طیب الله
    وزن مورد علاقه ی بنده را به کار برده اید
    چه سری درین وزن است نمی دانم

    • طارق خراسانی

      بهمن 9, 1401

      سلام و درود

      سپاس از مهر نگاهتان

      در پناه خدا 🌿🙏🌹🌿

  12. چی‌ماه بخشنده

    بهمن 9, 1401

    درود بر شما استاد بزرگوار و ادیب
    عالی و زیبا
    برقرار باشید گرانقدر 🌸🌸🌸👏

    • طارق خراسانی

      بهمن 9, 1401

      سلام و درود

      سپاس از مهر حضورتان

      در پناه خدا 🌱🙏🌹🌱

  13. مهرداد مانا

    بهمن 10, 1401

    سلام
    دو مورد به نظرم آمد که بنویسم
    یکی بحث تساوی هجاها بود که اگر منظور بخش کردن دبستانی شعر است ، بسیاری شاهد خواهم آورد که در بحث عروض چون برخی هجاها را بلند یا کشیده می دانیم پس بحث تساوی یا عدم تساوی به آن شکل اهمیتی ندارد و آن برای وزن شعرهای فرانسوی و شاعران منطقه ی زاگرس است که ما به آن وزن زاگرسی می گوییم . و اغلب ده هجایی هستند .

    نکته ی دوم در اینجا بابا طارق دوست داشتنی ما از ” خاتم چشم ” استفاده کردند . خاتم لقبی ست که مسلمانان برای پیامبر اسلام استفاده می کنند ، دوم خاتم به مفهوم واپسین و تمام کننده و کامل کننده است . و سوم به چم نگین انگشتر می باشد که برای خوانندگان فارسی زبان یادآور خاتم سلیمان و اسم اعظم حک شده بر آن و ماجرایش با دیو است :

    سزد کز خاتم لعلش زنم لاف سلیمانی
    چو اسم اعظمم باشد چه باک از اهرمن دارم

    و البته دو مورد بعدی که اگر در شعر بیایند تلمیح خواهد بود ، برای خوانندگان دلپذیر تر است . اما احساس می کنم هرچند ترکیب ” خاتم چشم ” ترکیبی شاعرانه است و از نظر مفهومی با شام و صبح و پایان نیز یک دایره ی معنایی را تشکیل می دهند ، اما باز برای یکی مثل مانا که با کلمه ی خاتم بلافاصله به سمت داستانهای قرآن و تورات کشیده می شود ، این کلمه می بایستی با کلماتی حمایت می شد که ورود به آن داستان را برای خواننده ممکن تر می ساخت و در اینجا ” خاتم ” تنهاست و خود نیز نمی تواند بار تلمیح مورد نظر را بر دوش بکشد . خلاصه اول صبحی دارم بهانه ی بنی اسرائیلی می آورم 😅😅

    • طارق خراسانی

      بهمن 11, 1401

      سلام مانا جان
      از مطالب مبسوط شما استفاده کردم.
      حق را به آقای معصومی عزیز میدهم
      مشکل خلاصه حل شد البته باید هنوزبه این نکته ظریف بیشتر پرداخت.
      در پناه خدا حضرت دوست 🌱🙏🌹❤️🌱

  14. سیاوش آزاد

    بهمن 10, 1401

    سلام
    هنوز بی تو و آرام تا سحرگاهان
    از لحاظ وزنی به نظر می رسد بی اشکال باشد چون هجای کشیده یک هجای بلند و یک هجای کوتاه محسوب می شود
    تو و آرام را نیز خارج از وزن ندیدم

    • طارق خراسانی

      بهمن 12, 1401

      سلام بر سیاوش عزیزم

      گویا سرنوشت بیت پایانی این غزل بستگی به نقدهای عزیزان داشت
      خلاصه چنین شد:

      اگر چه غائبی از دیده، تا دَمِ محشر
      به لطفِ حیلتِ هجرت دلم غزلخوان است

      در پناه خدا 🌱🙏🌹❤️🌱

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا