🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 دامان غم

(ثبت: 259375) اردیبهشت 18, 1402 

 

بی امان از درد خود نالیده ام
بی تو در دامان غم خوابیده ام

بیقراری می کند با من دلم
در نبودت ابرم و باریده ام

دل تمنای وصالت می کند
من دمادم شوکران نوشیده ام

با تو بودن آرزویی شد محال
بی گمان از عمق جان پوسیده ام

روز و شب در باورم زندانی ام
از جنون و عاشقی ترسیده ام

من صدایت می زنم در این قفس
از غمت پروانه وش چرخیده ام

 

 

 

 

نقدها
  1. عباس خوش عمل کاشانی

    اردیبهشت 18, 1402

    درودتان…..
    پروانه ی آجورلو
    قافیه را دریاب…هو!
    یعنی بر این مبنا بگو:
    نالیده ام ــ بالیده ام
    خوابیده ام ــ تابیده ام
    باریده ام ــ خاریده ام
    نوشیده ام ــ پوشیده ام
    پوسیده ام ــ بوسیده ام
    توفیق باشد یارتان.

    • پروانه آجورلو

      اردیبهشت 18, 1402

      سلام جناب کاشانی
      ممنونم از تذکرتان
      حتما اصلاح میکنم
      اصلا به قافیه دقت نکرده بودم
      بمانید به مهر🌺🌺🌺🌺

  2. سیّدمحمّدرضا لاهيجے

    اردیبهشت 18, 1402

    سلام

    در افعال ماضی آخرین واکِ بُنِ ماضی (سوّم شخص مفرد) و در افعالِ مضارع آخرین بُنِ مضارعِ یعنی (اوّل شخص مفرد فعل امر) حرفِ رَوی است!

    نالیده (صفت مفعولی) + ام+ ای+است+ایم+اید+!ند

    نالیده‌ام ماضی نقلی است لذا
    چون فعلی ماضی‌ست آخرین واکِ بُنِ ماضی می‌شود حرفِ رَوی، در نالید (د) می‌شود حروف رَوی، و هجایِ قافیه (لید)

    مدل قافیه می‌شود

    صامت+مصوتِ بلند+صامت

    ل: صامت
    ی: مصوت بلند
    د: صامت

    در این مدلِ قافیه صامت اوّل متغیر و مصوت و صامت دوّم غیرِ قابلِ تغییرست یعنی:

    ل: متغیر

    وَ

    (ی،د) غیرِ قابلِ تغییرست

    بنابراین نالیده‌ام با خوابیده‌ام از نظر همقافیه بودن بی اشکال‌ست!

    کز نیستان تا مرا بُبریده‌اند
    از نفیرم مرد و زن نالیده‌اند

    *محمدبلخی*

    نظرِ ارسال شده بر مبنایِ کتاب عروض و قافیه دکتر شمیسا، و المعجم است!

    امّا نظرِ شخصی حقیر در انتخابِ قافیه غیراز در نظرِ گرفتن صحّت و چسب بودن با بیت و مصراع، برایندهای زیباشناختی و فاکتورهایِ آوایشی و اِلمان‌هایِ رفتاری‌کلمگی قافیه است!

    سلامت باشید

نظرها 10 
  1. طارق خراسانی

    اردیبهشت 18, 1402

    سلام و درود

    غزل عاشقانه زیبایی ست. که عاشق برای محبوب سروده است

    این بیت می تواند با اندکی ویرایش زیباتر شود:

    با تو بودن آرزویی شد محال
    بی تو گل، رَختِ عزا پوشیده ام

    در پناه خدا 🌱🌹👌👌👌👌👌👌🌹🌱

    • پروانه آجورلو

      اردیبهشت 19, 1402

      درود جناب خراسانی
      مهرتان را سپاس🌺

  2. محمدعلی رضاپور

    اردیبهشت 18, 1402

    سلام و درود و خدا قوت

  3. مهرداد مانا

    اردیبهشت 18, 1402

    سلام
    و شعر به این نازکی و رقصندگی در یکی دو جا از اصول تقافی سر پیچیده است . چنانچه مایل بودید به زبانی بسیار ساده ، رساله ای در این مورد دارم در حافظه ی گوشی ام که می توانم برایتان ارسال کنم .

  4. علی معصومی

    اردیبهشت 18, 1402

    💐👏👏👏👏
    زیباست

  5. علی احمدی

    اردیبهشت 18, 1402

    درود و دل و دست مریزاد استاد گران ارج لذت بردم 🌹🌹

  6. فاضله هاشمی

    اردیبهشت 18, 1402

    ابر بودن
    پیشه ام نیست اما
    اشک باران را
    روی چشم چتر دیده ام

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا