![مسعود آزادبخت](https://sherepaak.com/wp-content/uploads/2023/02/71057-1.jpg)
🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃
بدتر از خوبیِ لغزندگی برف
نمِ کفشی است که در پا جریان دارد
زندگی را اگر از دیده ی عاقل نگری
چشم خود را باید از جور بی مهران بست
زندگی راز شادی پیکر مستان نیست
غم بی تابی بیداران است
یا قرنطینه شدن میان علف هرزها
خوشه ای ناز باید
یا که مثل تبری تیز
ریشه ای ویران کرد،
زندگی را
باید آرام نوشت
تا که از سراشیبی ها
سرخوش از باد به هر سو نرویم،
زندگی را
باید از نان نوشت
باید از درد!
شاید هم
زندگی را
از ظلم شبانه گذری کرد
و از آب نوشت.
زندگی ،،،،کتاب سلام صبح ،،،،صفحه ۷۷
کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (8):
تیر 8, 1401
سلام بر جناب آزادبخت
تاملاتی ضعیف اندر اثر شریف
بدتر از خوبیِ لغزندگی برف
اینکه لغزندگی برف را امر خوبی بدانیم حاکی از نگاه کلان نگر و حکیمانه است اشکالی که پیش می آید تعبیر بدتر در طلیعه اثر است آن را چگونه توجیه کنیم؟ شاید بدتر درینجا در معنای تفضیل باشد نم از لغزندگی بهتر است مثلا الف خیلی نترس و شجاع است بدتر از او ب است یعنی ب خیلی شجاع تر است نمی دانم این مطلبی که در مورد بدتر به نظرم رسید چقدر صحیح است ولی مطلب نیکی به نظر می رسد
نمِ کفشی است که در پا جریان دارد
قسمتی از پا را کل پا دانستن فکر کنم مجاز باشد
خون در بدن جریان دارد از سویی نم کفش تقریبا ساکن است البته به یک نظر جریان دارد و آن تعرق مستمر پا است حال این تعرق در زمستان جاری است
زندگی را اگر از دیده ی عاقل نگری
زندگی زندگی است ورای نیک و بدها جریان دارد حال نگاه ما می تواند او را مثبت ببیند یا منفی حال می گوید عاقلانه بنگریم
چشم خود را باید از جور بی مهران بست
حال آن نگاه عاقلانه می گوید چشم را ببند و نگاه نکن به مهر یا خورشید نباید نگاه کرد ولی بی مهران را نیز نباید نگریست
زندگی راز شادی پیکر مستان نیست
شادی را به پیکر نسبت می دهد که فانی و عاریتی است
غم بی تابی بیداران است
حال در پی تشریح زندگی اصیل است غم، بی تابی و … که ظاهرا منفی به نظر می رسد ولی حقیقت در همان ها نهفته است به شرط و شروط آنکه متعلق به بیداران باشد
یا قرنطینه شدن میان علف هرزها
قرار گرفتن انسان های بزرگ در جوار کوتاه اندیشان
طفیل هستی عشقند آدمی و پری
ارادتی بنما تا سعادتی ببری
خوشه ای ناز باید
یا چون محبوبان باید معشوق شوی
یا که مثل تبری تیز
ریشه ای ویران کرد،
یا چون محبان کمر همت را به هدم ریشه درخت ممنوع بست
زندگی را
باید آرام نوشت
تا که از سراشیبی ها
سرخوش از باد به هر سو نرویم،
آهستگی و پیوستگی
زندگی را
باید از نان نوشت
باید از درد!
نان متعلق به جسم و درد جان بله از همان ابتدا باید پردرد بود
پس یقین گشت این که بیماری ترا
میببخشد هوش و بیداری ترا
پس بِدان این اصل را ای اصلجو
هر که را دردست، او بُردهست بو
هر که او بیدارتر پر دردتر
هر که او آگاه تر رخ زردتر
شاید هم
زندگی را
از ظلم شبانه گذری کرد
ظلم در نسبت با ظلام
این نیز بگذرد و نیز
بنشین بر لبِ جوی و گذرِ عمر ببین
کاین اشارت ز جهانِ گذران، ما را بس
نقدِ بازارِ جهان بِنگر و آزارِ جهان
گر شما را نه بس این سود و زیان ما را بس
و از آب نوشت.
قبلا نان را آورد و حال آب
ازان ظلمت باید گذر کرد تا به آب حیات رسید
وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا ۚ كَانَ عَلَىٰ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا
پاسخ
تیر 8, 1401
سلام و احترام سیاوش عزیز و ادیب
باید از نگاه تیز،دقت، هوشیاری،مطالعه و بیان زیبایتان سپاسگزار بود ،
سپاسگزاری ویژه ام نیز بخاطر زحمتی که بود که در این صفحه کشیدید و بنده رو مفتخر نمودید
باری اگر اثر قبلا در کتاب منتشر نمی شد تحلیل تان را ذیل اثر منتشر و چاپ می نمودم.
بمانی به مهر
🌹🌹🌹
پاسخ
تیر 8, 1401
متشکر سپاسگزار الطاف حضرتعالی هستم اثر زیبا و حکیمانه ای نگاشتید موفق باشید
پاسخ
تیر 8, 1401
🌹🌹🌹
پاسخ
تیر 8, 1401
سلام و درود و خداقوت
جناب آزادبخت عزیز
پاسخ
تیر 8, 1401
سلام و احترام جناب رضاپور ادیب
سپاسگزارم از حضور و نظر مهرتان
🌹🌹🌹
پاسخ
تیر 9, 1401
سلام و درود
بسیار عالی است
سربلند و پاینده باشید
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
پاسخ
تیر 9, 1401
سلام و احترام جناب دهنوی گرانقدر
سپاسگزارم از حضور و نظرمهرتان
🌹🌹🌹
پاسخ
تیر 9, 1401
درودها ارجمند
قلمت بر مدار شوق
و اندیشه ات آفتاب
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
پاسخ
تیر 10, 1401
سلام و احترام جناب معصومی ادیب
سپاسگزارم از حضور و لطف نظرتان
برقرار باشید
🌹🌹🌹
پاسخ
تیر 20, 1401
زیبا بود همچون بقيه آثارتان
درودها برشما جناب آزادبخت عزیز قلمتون مانا 👌👌🌺🌺
پاسخ
تیر 20, 1401
سلام و احترام مهربانو حسینی
سپاسگزارم از حضور و نظر ارزشمندتان
مانا باشید
🌹🌹🌹
پاسخ
تیر 31, 1401
سلام و درود دوباره
جناب آزادبخت گرانقدر،
چنانچه افتخار می دهید و به گروه واتساپی شعر پیشرو
می پیوندید، برایتان دعوتنامه بفرستم.
گروه شعر پیشرو، در موضوع مربوط (سروش، سه گلشن و…) است و در آن، سرایندگانی از ایران، افغانستان و تاجیکستان حضور دارند.
پاسخ
مرداد 3, 1401
سلام و احترام جناب رصاپور ادیب
ببخشید دیرپاسخ دادم،
اونوقت در گروهتان حتما باید سروش سرا باشند ؟ یا لزومی بر سروش سرایی نیست،
پاسخ
مرداد 3, 1401
سلام و درود و سپاس تان دوست عزیز،
گروه بصورت خاص در شعر پیشرو و بصورت عام در همه ی حوزه های ادبی قابل فعالیت است.
پاسخ
مرداد 3, 1401
سلام مسعود جان
رفیق بر نفس آدمی تاثیر می نهد چه بخواهی و چه نخواهی (مضمون سخنی از مرحوم مجتبی تهرانی امید که صحیح نقل کرده باشم) بنابرین حضور دران گروه همان و پس از چندی که چشم بگشایی خواهی دید که از طبعت جز سروش متساطع نمی شود
همنشینی با کهنسالانی چون سیاوش نیز تو را فرتوت خواهد کرد
حذر کن اگر خواهی شجر بیزا (چون سفید را سپید می نویسند من هم بیضا را بیزا نگاشتم ) تان ثمرمند باشد
پاسخ
مرداد 4, 1401
اینقدر ناز نکن سیاوش ،شما هم تشریف بیاورید یک ترکیب پیشرو کهنسالی رقم خواهیم زد
پاسخ
مرداد 4, 1401
متشکر
دوستان شاید اگر همت بفرمایند همین محفل شریف را گرمی بخشند بهتر باشد
پاسخ
مرداد 4, 1401
سلام موردی نداره جناب رضاپور
پاسخ
مرداد 4, 1401
سلام و درود دوباره،
در خدمتیم:
https://chat.whatsapp.com/L4KSo6Sr9ydE08AmTRj83F
پاسخ
مرداد 4, 1401
سلام دوستان واتساپ متعلق به بیگانگان است
محفل پاک چه عیب داشت که رو سوی اجانب بردی؟
پاسخ
مرداد 4, 1401
سلام و درود
خوبانی را به شعر پاک دعوت کرده بودم اما نتوانستند عضو شوند (بلد نبودند یا…)
و یا حتی بعد از عضو شدن، فعالیت چندانی نداشته اند اما به هر دلیل ترجیح دادند در شبکه های دیگری فعال باشند.
حدیثی هم از حضرت پیامبر هست:
علم را، حتی اگر در چین باشد، بجویید!
پاسخ
مرداد 4, 1401
سلام
اگر عضویت اینقدر پیچیده است خانم عسکری فکر اساسی بفرمایید
فرمود
در زمین مردمان خانه مکن
کار خود کن کار بیگانه مکن
چین بله ولی از دول متخاصم نه
البته بحث علم متفاوت است مرحوم چمران نیز دران کشور کذایی علم آموختند ولی بعضا شبکه های اجتماعی و حتی خود اینترنت ابزاری است در دست اعدا و به نظر می رسد برای صیانت از عباد الله باید به طرف اینترنت ملی و شبکه های بومی رفت
پاسخ
مرداد 4, 1401
سلام
پاسخ
بستن فرم